به گزارش اکوایران، روز قبل رییس کل بانک مرکزی تخصیص ارز به خریداران ارز از بازار آزاد را ممنوع کرد.

محمدرضا فرزین طی مکاتبه‌ای با معاون ارزی بانک مرکزی تاکید کرد در راستای تقویت اقدامات لازم برای کنترل بازار ارز غیررسمی و بر اساس اطلاعات کسب شده در خصوص نحوه تأمین ارز توسط برخی از شرکت های واردکننده، از این تاریخ به بعد تخصیص ارزبه تمام شرکت‌هایی که قبل از مرحله تخصیص، از بازار ارز غیر رسمی ارز تهیه می کنند ممنوع است و بدون تایید اینجانب هیچ‌ تخصیصی صورت نگیرد.

ارز تثبیت شده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و ارز مبادله ای از دلار بازار آزاد ارزانتر است و ارزانتر بودن این ارزها برای وارد کننده این فرصت را فراهم می کند تا هرکس تا جایی که بتواند از فرصت به وجود آمده استفاده کند . ولی از طرفی ارزانتر بودن ارز دولتی و تقاضای بالاتر برای کالای ارزانتر، تخصیص ارز دولتی به شرکت ها را نیازمند بررسی می‌کند.

بازار ارز کشور شناور نیست و بازارساز به دنبال نرخ ثابت است ولی اختلاف های قیمتی موجود میان بازار ارز رسمی و بازار ارز غیررسمی سود حاصل از تخصیص ارز‌های دولتی را افزایش دهد.

همانطور که گفته شد تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان و متقاضیان نیازمند بررسی دقیق است که باعث معطل شدن واردکننده در مسیر بروکراسی می شود و در چنین شرایطی خواه یا ناخواه مدت زمان تخصیص ارز را طولانی تر می کند.

خطوط تولید به خاطر معطل شدن در واردات می توانند نیمه تعطیل شوند از آن بدتر عدم دسترسی به موقع می تواند تامین ارز کافی برای واردات را دچار مشکل کند ودر مورد برخی از کالاها موجب فساد یا از بین رفتن برخی محصولات شود. به عنوان مثال عدم دسترسی به ارز کافی برای واردات محصولات و نهاده های دامی تولید دام و طیور را دچار مشکل می کند و حتی می تواند بخشی از محصولات را فاسد و خراب کند.

در چنین شرایطی در صورتی که تخصیص ارز کافی نیازمند صبر در بروکراسی اداری باشد تولید دچار مشکل میشود و حتی ممکن است در بحث مواد غذایی سایر تولیدات دچار فساد و آسیب شوند، در چنین شرایطی برخی شرکت ها برای جلوگیری از زیان بزرگتر اقدام به خرید ارز بازار آزاد می‌کنند تا مانع ازضرر بزرگتر شوند.

در صورتی که قیمت بسیاری از محصولات توسط بازارساز و به صورت دستوری تعیین می شود ممکن است تولید و سود در شرکت‌ها بهینه نباشد و اگر ارز دولتی از بعضی از بخش های اقتصادی حذف شود در شرایطی که قیمت فروش به صورت دستوری تعیین شده صرفه تولید ممکن است از بین برود و واردکننده و تولیدکننده از تولید و واردات دست بکشند و مشکل دیگری مانند کمبود عرضه و کمبود محصول دامن بازار را بگیرد.

کمبود محصول و‌کمبود عرضه خود تورم می آفریند و اگر در چنین شرایطی قیمت محصولات علی الخصوص کالای اساسی رشد کند در نهایت تورم به وجود آمده مجدد در سایر بازارها مانند ارز منعکس می شود و چرخه معیوب نوسانات ارزی تکرار می شودبه همین خاطر هم خرید ارز از بازار ازاد توسط واردکنندگان گرانی در بازار ارز را تشدید می کند و هم عدم تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان مشکل آفرین است و منجر به رشد قیمت در بازار ارز میشود در حقیقت روال بروکراسی تخصیص ارز مانند شمشیر دولبه‌ای عمل می کند که در نهایت منجر به رشد قیمت ارز می‌شود.

سکه رفاه به سقف رسید

روز قبل عطش خریداران در بازار ارز و سکه بالا رفت و معاملات سکه در بورس کالا صف خرید شد صف پایدار سکه رفاه و و رشد قیمت دلار در همه اجزای بازار ارز و طلا منعکس شد. سکه رفاه به قله قیمتی خود در اسفند ماه رسید ولی دلار آمریکا هم‌چنان با سقف فاصله دارد و سکه امامی سریعتر از دلار حرکت می کند. حال باید دید دلار هم مانند طلا توانایی پیشرفت تا سقف قیمتی قبلی را دارد ؟

اقبال بازار به سمت شاخص‌سازها

بازار سرمایه روز قبل با رکورد شکنی ارزش معاملات خرد از اصلاح قیمتی جان سالم به در برد، گروه خودروسازی گروه منفی بازار بودند که سایر گروهها رشد بهتری از گروه خودرو را ثبت کردند. روز قبل شاخص کل بهتر از شاخص هم وزن عمل کرد که می توان گفت اقبال بازار به سمت شاخص سازها چرخیده و فعلا شاخص سازها بهتر از سهام کوچک عمل خواهند کرد.