به گزارش اکوایران، تورم قدرت خرید جامعه را کاهش می‌دهد و درآمدها هم به اندازه تورم رشد نمی‌کند، به همین دلیل در تورم‌های بالا مردم انتظار دارند تا دولت‌ها با اتخاذ سیاستی وضع را بهتر کنند تا از فشار روی مردم کاسته شود.

طبیعی است دولت‌ها هم که با رای مردم به به قدرت رسیده‌اند، و آرامش و همراهی مردم پیش‌شرط اثربخش بودن اقدامات و گذر از از شرایط بحران است، در چنین شرایطی دست به اقداماتی می‌زنند تا از فشار هزینه‌ها بر مردم بکاهند و قدرت خریدشان بهبود پیدا کند.

تمام موارد گفته شده یک روند طبیعی اقدامات و انتظارات در تورم‌های بالاست ولی مسئله اینجاست که سیاست‌های حمایتی در صورت در نظر نگرفتن بعضی از موارد، شرایط را بدتر می‌کند.

اگر برای انجام سیاست‌های حمایتی، سیاست‌های عمرانی فدا شود، بودجه انبساطی تصویب شود و بودجه دچار کسری بشود، گره تورمی با اجرای سیاست‌های حمایتی کور خواهد شد.

قیمت دلار این روزها در مسیر کاهشی قرار دارد ولی بررسی روند این ۱۰ سال نشان می‌دهد که روندهای نزولی دلار پایدار نبوده و در نهایت باز با جرقه ریسک‌های سیاسی قیمت دلار رشد کرده است. حال اگر کسری گریبانگیر بودجه کشور شود در حقیقت مانند روغنی است که بعدها با یک جرقه بازار ارز را به آتش می کشد.

بررسی‌ها نشان داده که دولت در تعیین سقف و حجم فروش قیمت نفت خوش‌بین بوده است. کشورهای تحریم شده مانند روسیه باید نفت را با قیمت کمتر به خریداران بفروشند تا خریداران با وسوسه هزینه کمتر مشتاق خرید شوند ولی قیمت پیش‌بینی شده برای فروش نفت ایران در بودجه بیشتر از پیش‌بینی قیمت نفت در بودجه برخی از کشورها مانند عربستان بوده است. به همین دلیل در صورتی که حجم و میانگین قیمت فروش نفت بودجه محقق نشود دولت از یکی از محل های تامین درآمد دچار کسری خواهد شد.

دولت تصمیم دارد نرخ ارز گمرکی مبنای واردات را که بانک مرکزی افزایش داده بود به سطح ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش دهد. این سطح قیمتی برای محاسبه تعرفه واردات، درآمدهای دولت را از محل حقوق گمرکی کاهش می دهد و بر اساس بررسی‌ها این سطح برای سال بعد بودجه را با کسری مواجه خواهد کرد. علاوه بر این، دولت مالیات و عوارض واردات برای مرزنشینان را حذف کرده و این افراد می توانند تا ده درصد از واردات سال قبل به کشور واردات کالا انجام دهند. تمام موارد گفته شده نشان می دهد که بودجه ارایه شده به مجلس می تواند با کسری همراه شود که همین مسئله در کنار بودجه انبساطی نگرانی های تورمی را دوچندان می‌کند، زیرا در صورتی که بودجه دچار کسری بشود غالبا استقراض از بانک مرکزی افزایش می یابد که خودش با رشد نقدینگی بر آتش تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌دمد.

بررسی اقدامات انجام شده در کشورهایی با تورم بالا نشان می دهد که سیاست های حمایتی که بودجه را تحت فشار قرار می‌دهد و از تمرکز دولت بر برنامه های عمرانی می کاهد نتوانسته تورم و کاهش ارزش پول در برابر دلار را مهار کند و در طول زمان اثر حمایت ها از بین رفته و فشار ایجاد شده از جانب تورم و کاهش ارزش پول کشورها اثر حمایت ها را کمرنگ و ناپدید کرده است.

حباب سکه ثابت ماند

سکه امامی در این هفته کانال ۳۰ میلیون تومانی را از دست داد و وارد کانال ۲۸ میلیون تومانی شد‌. محاسبه میزان حباب سکه نشان می دهد که میزان حباب سکه در حال حاضر در سطح ۶و‌نیم میلیون تومانی ثابت شده و عدم کاهش آن خریداران را از بازار دور نگه می‌دارد.

جلسه شورای حکام و نتیجه آن می‌تواند مسیر قیمت دلار و سکه را روشن تر کند‌ با توجه به نتیجه سفر رافائل گروسی رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، نگرانی از این جلسه کاهش پیدا کرده و معامله‌گران دلار تصور نمی‌کنند شورای حکام در این دوره بر خلاف دو دوره قبل، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند؛ به همین خاطر بازار با کم شدن اثر ریسک‌های سیاسی بر بازار ارز، روند نزولی به خود گرفته است.

امیدها در بازار سرمایه

بازار شب عید بازار بورس کم‌رونق و‌ کم‌جان سپری می‌شود. به طور کلی بازار اسفندماه غالبا کم رونق است زیرا بخشی از سرمایه ها به خاطر نیاز به نقدینگی شب عید از بازار خارج می شود. با این وجود برخی نشانه های مثبت هم وجود دارد که می تواند در آینده بازار ارز را به بالا پرتاب کند. روز قبل رییس سازمان بورس از اصلاح قیمت خودرو حمایت کرد و گفت باید اجازه داد تا خودرو ها با قیمت مناسب خودرو بفروشند. قیمت ارز مبادلاتی بر خلاف دلار آزاد روند صعودی به خود گرفته و سهام کوچک با حمایت خوبی رو به رو شدند تمام موارد گفته شده نشان می دهد که احتمالا بازار سرمایه همچنان می تواند چراغ امید سهامداران را روشن نگه دارد.