بازار ارز چند وقتی بود که با متر و معیار سیاسی جا به جا می شد و تنش های سیاسی فرمان بازار ارز را در دست گرفته بود. در این مدت تحریم ها چاشنی خبرهابود و چند قطعنامه علیه ایران صادر شد که همگی اثر خود را بر بازار ارز گذاشت. روز قبل رییس سازمان بین المللی انرژی اتمی بالاخره به ایران سفر کرد و نکته مثبت این سفر، رضایت دو‌طرف از جلسه و ارائه بیانیه مشترک بود. همین مسئله در پایان روز قبل باعث عقب نشینی دوباره بازار سلیمانیه شد. بررسی سرخط های خبری نشان می دهد که احتمال از سرگیری دور جدید دیپلماسی افزایش پیدا کرده است.

بازار ارزتنها بهانه افزایشی که برای این هفته دارد جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است فعالان بازار می گویند در صورتی که قطعنامه ای علیه ایران در جلسه صادر نشود مسیر نزولی بازار ارز ادامه دار خواهد بود این جلسه فردا تشکیل خواهد شد و با کاهش نگرانی ها نسبت به برنامه هسته ای ایران، احتمالا موضع گیری ها بهتر از جلسات قبل است.

خریداران و فروشندگان مقابل یکدیگر ایستادند

بازار ارز و طلا این دو روز محل تلاقی دو نوع پیش بینی و برخورد است، با وجودی که جلسه گروسی رییس سازمان بین المللی انرژی اتمی نتیجه مثبتی داشته است ولی جلسه شورای حکام هنوز بهانه افزایشی برخی از معامله گران است و در بازار خریداران و فروشندگان در برابر هم قرار گرفته اند خریداران تصور می کنند که اصلاح بازار ارز به پایان رسیده و بیشتر از این نمی تواند کاهش پیدا کند به همین دلیل برای خرید طلای بدون اجرت در برابر طلافروشی ها صف تشکیل شده بود.

در نقطه مقابل برخی هم تصور می کنند که بازار ارز می تواند همچنان به مدد هیجانات به وجود آمده و عرضه بازارساز کاهش پیدا کند و از بازار خارج می شوند. یکی از دلایلی که می تواند عرضه ارز توسط بانک مرکزی را توجیه کند رفتار دلار سلیمانیه است،دلار سلیمانیه در بیشتر اوقات بالاتر از دلار تهران معامله می شده ولی این روزها نه تنها پایین تر از دلار تهران قرار گرفته بلکه با دلار هرات که کمتر از دلار تهران معامله می شود هم فاصله دارد و کمتر از دلار هرات است، این مسئله احتمال ارزپاشی در بازار ارز را تقویت می کند و با وجود شایعه ای که مدعی است عراق بدهی هایش را به دینار به ایران پرداخت می کند، تغییر جهت حرکت دلار سلیمانیه می تواند ناشی از آن مداخله ارزی بازارساز باشد.

البته برخی دیگر می گویند در روزهای اخیر عرضه ارز از کانال عراق حتی در بازار رسمی هم زیادتر شده و همین رویکرد موجب فشار به نرخ درهم شده زیرا هم عرضه ارز بالا رفته و هم بخشی از تقاضا از امارات به عراق جابجا شده است.

سکه هم در کانال سی میلیون تومانی متوقف شده است پس از چند روز ریزشی جلسه شورای حکام فرصت خودنمایی معامله گران افزایشی بوده است و سکه بورسی با کمی افزایش به کار خود پایان داد.

پیدایش ریسک جدید برای بازار سهام

بازار سرمایه غالبا در اسفند به خاطر نزدیکی به سال جدید و افزایش تقاضای نقدینگی کاهشی بوده ولی عملکرد کاهش بازار ارز در این روزها به خاطر عقب ماندگی بازار سهام و رشد قیمت ارز مبادله‌ای دور از انتظار بود. برخی تحلیلگران معتقدند که عقب نشینی بازار ارز آزاد تأثیر روانی کوتاه مدت بر بازار سرمایه می گذارد. روز قبل بازار سرمایه کانال یک میلیون و هشتصد هزار واحدی را از دست داد ولی سهام ریالی در پایان بازار عملکرد بهتری داشته و بازگشت رو به بالا را ثبت کردند. یکی از ریسک هایی که بازار سرمایه را تهدید می کند گسترش دامنه مسمومیت های سریالی مدارس در کشور است، بازار سرمایه ذاتا ریسک گریز است و از این منظر، افزایش ریسک های اجتماعی می تواند شرایط را برای رشد بازار سهام کمی سخت کند.