به گزارش اکوایران، نرخ حواله درهم امروز چهارشنبه 10 اسفند 1401 نزولی شد. پیش از این فعالان بازار گفته بودند که درهم لیدر بازار دلار است.

درهم پشت دلار را خالی کرد

دسته‌ای از تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند اگر درهم پشت دلار را خالی کند، اسکناس آمریکایی از فاز صعود خارج شده و نزولی خواهد شد. امروز این اتفاق رخ داد قیمت و درهم امارات پایین آمد و قیمت دلار نیز نزولی شد. البته هرات و سلیمانیه هم شاهد عقبگرد قیمت دلار بودند. 

اثر یک سفر سیاسی بر روی قیمت دلار 

از نگاه فعالان اقتصادی یکی دیگر از دلایل کاهشی شدن نرخ دلار ناشی از اخبار سیاسی است. طبق خبرهای اعلام شده قرار است رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کند. امروز  محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت گروسی طی یکی دو روز آینده به ایران خواهد آمد.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی همه نگاه ها به نشست بعدی شورای حکام دوخته شده است.  از نظر برخی تحلیلگران این نشست اهمیت زیادی در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران خواهد داشت.

تحلیگران سیاسی و اقتصادی باور دارند اگر در تهران توافق شود و ایران  به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی‌های بیشتر را بدهد به احتمال زیاد ۱۵ اسفند قطعنامه ای تصویب نخواهد شد و مکانیزم ماشه فعلا فعال نمی‌شود.

این دسته از فعالان سیاسی و اقتصادی معتقدند اخبار سیاسی چند روز اخیر برای بازار ارز از اهمیت بسزایی برخوردار است و نتایج سفر گروسی به تهران ممکن است بر روی نرخ دلار اثر بگذارد.

مفت‌بری در بازار ارز 

یکی از نکات مهم امروز بازار این بود که خریداران دلار را خیلی پایین می‌خریدند، به قول خود معامله‌گران یکسری‌ها مفت‌بری می‌کنند.

فشار فروش در  بازار ارز / غربی‌ها برجام را می‌خواهند؟

در بازار یک خبر در حال زمزمه شدن بود. معامله‌گران می‌گفتند به نظر می‌رسد که غربی‌ها می‌خواهند درباره ایران تغییر استراتژی بدهند.

معامله‌گران به گزارش جدید لارا روزن اشاره می‌کردند. لارا روزن خبرنگار آمریکایی با انتشار گزارشی از افزایش درخواست‌ها در اروپا و آمریکا برای تغییر استراتژی مذاکراتی خبر داده است. این درخواست‌ها بر این نکته متمرکز است که با توجه به کاهش شانس احیای برجام در کوتاه‌مدت باید طرف‌های غربی توافق محدودتری با ایران با تمرکز بر تضمین نظارت بیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران با هدف کاهش عدم قطعیت، تنش‌زدایی و کمک به جلوگیری از درگیری احتمالی را دنبال کنند.

به نظر می‌رسد بازار ارز به این خبر هم توجه کرده و دلیل دیگر نزولی شدن نرخ دلار و فشار فروش در بازار، همین عامل باشد. 

صعود نرخ ارز در مرکز مبادله 

امروز اگرچه نرخ ها در بازار آزاد نزولی بود اما در بازار رسمی بازارساز نرخ ارز را افزایش داد. مرکز مبادله ارز و طلا جدیدترین قیمت دلار را صبح امروز در سایت خود درج کرد؛ قیمتی که عمدتا به عنوان ارز خدماتی شناخته می‌شود. بر این اساس  قیمت دلار امروز سه‌شنبه 9 اسفند 1401 در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، 43 هزار و 815 تومان درج شده که نسبت به روز قبل حدود 480 تومان افزایش را نشان می‌دهد.

قیمت یورو مبادله‌ای نیز در این مرکز 46 هزار و 407 تومان عنوان شده است.امروز همچنین  قیمت درهم امارات  در مرکز مبادله حدود 11 هزار و 930 تومان است. 

نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله  درهم امارات در مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز به ترتیب 38 هزار و 100 تومان، 40 هزار و 354 تومان و 10 هزار و 374 تومان درج شده است.

نرخ دلار توافقی نزولی شد

دیروز ظهر  قیمت دلار  توافقی در سایت کانون صرافان ایران به حوالی 54 هزار تومان رسیده بود اما امروز صبح با کاهش مواجه شده و به کانال 51 هزار تومان عقب نشینی کرده بود.دلار توافقی ظهر امروز در زمان نگارش این گزارش 51 هزار و 890 تومان بود. 

قیمت طلای جهانی در بازار امروز در مقایسه با روز قبل 4 دلار رشد کرد و به 1834 دلار رسید. در بازار داخلی ایران هم طبق سایت اتحادیه طلا و ارز بالاترین قیمت طلا 18 عیار امروز 2 میلیون و 544 هزار و 400 تومان بوده و ظهر امروز در محدوده 2 میلیون و 449 هزار و 700 تومان معامله شد. 

قیمت سکه و نیم سکه در کانون صرافان 

امروز میانگین  قیمت سکه امامی اعلام‌شده توسط کانون صرافان نسبت به روز گذشته نزولی شد. عصر دیروز 31 میلیون و 359 هزار تومان بود اما امروز میانگین قیمت سکه امامی 29 میلیون و 158 هزار تومان اعلام شد. قیمت نیم سکه امروز 15 میلیون و 544 هزار تومان و ربع سکه 10 میلیون و 107 هزار تومان اعلام شد. 

روز گذشته قیمت نیم سکه و قیمت ربع سکه  نیز بطور میانگین به ترتیب حدود 16 میلیون و 939 هزار تومان و 10 میلیون و 890 هزار تومان درج شده بود.

قیمت سکه در  بورس کالا  هم که روز گذشته در کانال 30 میلیون تومان قرار داشت امروز به کانال 29 میلیون تومان برگشت و در محدوده 29 میلیون و 684 تومان به فروش رسید. 

فروش ربع سکه به تعویق افتاد

طبق خبرهای منتشر شده قرار بود از امروز فروش ربع سکه در مرکز مبادله ارز و طلا آغاز شود. ​مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا روز گذشته در این باره اعلام کرد هر فرد می‌تواند 5 قطعه ربع سکه از مرکز مبادلات ارزی دریافت کند، گفت: تعیین قیمت نیز بر اساس مکانیزم حراج انجام خواهد شد.

پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود که به‌منظور کاهش حباب سکه، عرضه قطعات سکه در مرکز مبادلات را آغاز خواهد کرد. در گام نخست بناست 300 هزار قطعه ربع سکه در این مرکز فروخته شود و در ادامه سایر قطعات سکه نیز در این مرکز عرضه می‌شود.

با این حال امروز خبر آمد فروش ربع سکه در مرکز مبادله به زمان دیگری موکول شده و اطلاع‌رسانی از سوی بانک مرکزی در این رابطه انجام خواهد شد.