اکوایران: قیمت دلار در بازار هرات در محدوده‌های انتهایی ۴۰ باز شد و حتی در برخی از ساعت‌های روز از مرز هم رد شد. صحبت‌های سه‌شنبه شب وزیر خارجه آمریکا جَو‌ را به نفع نوسان‌گیران افزایشی تغییر داد. با وجود اینکه هیأتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرده، اما معامله‌گران برخی صحبت‌های آنتونی بلینکن را برجسته کردند که گفته بود برجام در دستور کار نیست. یکسری از معامله‌گران معتقد بودند آژانس با حضور در تهران چراغ سبز داده اما صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا مثل چراغ زرد است.

در بازار ارز تهران هم کماکان فضا گرگ و میش است، تقریبا فروشنده‌ای وجود ندارد و خریداران هم اگر بخواهند از بازار غیررسمی تهیه کنند به سختی و با قیمت‌های پرت مواجه می‌شوند.

اتفاق روز چهارشنبه، رسیدن سکه‌های عرضه شده در بورس به بازار بود. ربع سکه‌هایی که در این چند وقت، خریداران از بورس کالا خریده بودند الان برای فروش به بازار آمدند. در بازار صرافی‌ها این ربع سکه‌ها را در حوالی ده میلیون تومان می‌خریدند.

معامله‌گران بازار تقریبا هم‌نظر بودند مرکز مبادله با ویژگی‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی می‌تواند راهگشا باشد. برای همین اکثرا آماده برگشت قیمت دلار بودند، حتی در بسیاری از کانال‌ها حرکت قیمت دلار از بالا به پایین صلح شده بود. درواقع تصور می‌کردند که احتمال شکست کف‌ها در بازار وجود دارد. اما از روز سه‌شنبه که مرکز مبادله به راه افتاده فضا در بازار ارز تعلیقی شده است. صرافی‌ها قیمت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان را زده اما در این نرخ فروشنده نیستند، کمتر کسی هم پیدا می‌شود در آن نرخ دلارش را به صرافی‌ها بفروشد.

بعد از حذف سهمیه با کارت ملی آلترناتیوی هم در مرکز مبادله معرفی نشده است. یکسری از معامله‌گران می‌گفتند بسته بانک مرکزی رونمایی شده اما هنوز باز نشده که ببینیم داخل آن چه خبر است. همین کم‌خبری از سیاست‌های ارزی و در عین حال بلاتکلیف بودن صرافی‌ها در بازار، فضا را برای بخش غیررسمی مبهم کرده است. در نتیجه هنوز روند کاهشی مورد انتظار اتفاق نیفتاده است و قیمت‌های اعلامی‌، که البته بانک مرکزی قبول ندارد، رو به جلو اعلام می‌شود.

یکسری از معامله‌گران می‌گفتند مرکز مبادله فعلا صرافی‌ها را دور زده است و تا تکلیف مشخص نشود چشم‌انداز بازار روشن نیست. یکسری‌ها هم با اشاره به بی‌خبری خودشان از سامانه ناخدا می‌گفتند قرار اول ناخدا و فردوسی مبهم بوده است. قرار بود در سامانه ناخدا هم به تقاضای حواله و هم به تقاضای اسکناس جواب داده شود.

نکته بازار هم چپ‌زدن سلیمانیه در بازار فعلی بود. درحالیکه سایر بازارها در روز چهارشنبه رو به جلو می‌روند سلیمانیه از همه عقب افتاده که معنادار است، چراکه طبق معمول سلیمانیه از سایر بازارها جلو بود و این اتفاق برای معامله‌گران عجیب بود که باید برای آن‌ها روشن شود.