به گزارش اکوایران، خبرگزاری تسنیم با انتشار گزارشی درباره افتتاح مرکز مبادله ارز و طلای ایران، نوشته که نکته مهم در سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی این است که از این پس دیگر این بانک، ارز برای فروش با کارت ملی در اختیار صرافی‌ها قرار نمی‌دهد؛ البته صرافی‌ها می‌توانند از منابع داخلی خودشان در همان سرفصل ارز از مردم بخرند و به مردم بفروشند.

این رسانه همچنین نوشته سیاست‌های جدید بازارساز بیانگر آن است که بانک مرکزی در بسته جدید ارزی که از امروز به اجرا درمی‌آید، از تجربه روسیه در بازگرداندن ارزش روبل استفاده کرده است. بر اساس این مدل و بسته جدید ارزی که از فردا به اجرا در می‌آید، کل منابع ارزی حاصل از صادرات تحت کنترل بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

دیروز نیز رسانه دیگرِ نزدیک به دولت یعنی خبرگزاری ایسنا نوشت «این مدل که اجرای موفق آن از سوی دولت روسیه موجب شد روبل پس از ریزش اولیه در قضیه جنگ اوکراین ظرف یک ماه، ارزش خود را بازیابی کند و حتی بالاتر از ارزش قبلی شود، پیمان‌سپاری صد درصدی ارزهای صادراتی است. در این مدل، ارزهای حاصل از صادرات بخصوص در صنایع و معادنی که محصولات خود را به واسطه منابع ارزان انرژی تولید می‌کنند و در بازارهای جهانی به فروش می‌رسانند، تحت کنترل بانک مرکزی قرار می‌گیرد و این صادرکنندگان عمده (پتروشیمی، فولاد، مس و ...) الزاماً باید ارز خود را در بازار مبادله ارز و طلا عرضه کنند.»

انتخاب بین بد و بدتر در بازار ارز