اکوایران: بازارها از دلار تهران و هرات گرفته تا آب‌شده و سکه، به مرز روانی رسیده‌اند. دلار هرات 50 هزار تومان، سکه 30 میلیون و آب‌شده 10 میلیونی در هر مثقال. درهم 14 هزار هم به عنوان یک مرز روانی مطرح است، اما با اهمیت کمتر نسبت به بازارهای دیگر. معامله‌گران می‌گویند این نقاط مرز خودکشی هستند، یعنی ریسک به ریوارد خرید بالاست و فعلا بهتر است از معاملات هیجانی دوری کرد. آن‌ها معتقدند شاید نرخ بالاتر هم برود اما خریدار در کوتاه‌مدت سود نمی‌کند.

دلار هرات در 49 هزار و 300 تومان شروع شد و تا 50 هزار و 100 تومان هم بالا رفت و از آنجا به سمت 49 هزار و 400 تومان کاهشی شد. فعلا هرات بالای 50 هزار تومان نتوانست دوام بیاورد. در بازار درهم نوسان رفت و برگشتی زیاد بود و از 14هزار تا 13 هزار 850 تومان پایین آمد و دوباره به سمت 14 هزار برگشت. معامله‌گران می‌گفتند در 14 نمی‌فروشند در 13 هزار و 800 تومان التماس می‌کنند که بخرید و کسی نمی‌خرد. در بازار می‌گویند این نوسان‌ها بسیاری از قراردادها را فسخ کرده است.

یکشنبه شب ادعای بلومبرگ در خصوص غنی‌سازی اورانیوم تا 84 درصد و خبر تحریم اتحادیه اروپا به بازار رسید و افزایشی شد اما معامله‌گران می‌گویند دلیل اصلی رسیدن دلار به 50 هزار تومان، خبر توقف معاملات دلار و یورو در بازار متشکل بوده است.

با اینکه طبق این خبر انتظار می‌رفت که عرضه دلار سهمیه نخواهیم داشت اما حال و هوای بازار کاملا آشفته و جور دیگری بود. جلوی صرافی ملی و صرافی ملت که حتی بسته بودند و کرکره را پایین کشیده بودند، صف سنگین برای خرید دلار سهمیه دیده می‌شد. حتی می‌گویند برخی از 6 صبح برای اسم‌نویسی در صف به بازار رفته بودند.

حالا یکسری از صرافی‌ها هم بودند که می‌فروختند و صف سنگین جلویشان شکل گرفته بود؛ مثل صرافی توسعه صادرات. 

دلیل چنین صف‌هایی هم به اختلاف فاحش بین دلار سهمیه و دلار آزاد برمی‌گردد که باعث می‌شود تا برای خریداران دلار سهمیه، 20 میلیون تومان شکاف ایجاد شود.

در مورد خبر تحریم اتحادیه اروپا که در روز دوشنبه اتفاق افتاد، می‌گفتند چون از قبل خبرش در بازار پیچیده بوده، پیشخور شده است.

اما در مورد کاهش بازار سه فرضیه مطرح است: برخورد به مرز روانی، اشباع خرید و راه‌اندازی بازار مبادله از سه‌شنبه. البته در چارت هرات هم در 50 هزار تومان یک واگرایی مخفی منفی دیده شده است که تحلیلگران فنی می‌گویند بازار می‌تواند تا 48 هزار و 300 تومان اصلاح دهد. 

بازار فعلا به بازار مبادله با تردید نگاه می‌کند. معامله‌گران معتقدند اگر این بازار بتواند تمام نیازها را پاسخ دهد، کارا خواهد بود اما اگر محدودیت داشته باشد، فقط به بازار اصلاح می‌دهد و درمان نیست.

در مورد آینده نرخ چه سناریوهایی مطرح است؟ 

اگه دلار روی سقف کانال صعودی تثبیت دهد و انتهای موج نتواند جلوی افزایش را بگیرد، سناریو بدبینانه‌ای شکل می‌گیرد. البته در بازار اعداد خیلی بالایی هم برای آینده دلار مطرح می‌شد که فعلا خیلی جدی گرفته نشده است. معامله‌گران می‌گویند با وضعیت فعلی بازار، بازارساز ابزار کنترلی خاصی در دست ندارد مگر اینکه طی چند روز آینده هیجان بازار کم شود و موثرترین فاند هم خبر مذاکرات است.

اما از آن طرف، با توجه به حباب سکه، معامله‌گران می‌گویند اگر قیمت‌ها بریزد، سکه بد می‌ریزد. 

در بهمن ماه، سکه با 22 درصد بازدهی، در صدر بازارها قرار گرفت، بعد از آن دلار و نیم‌سکه با 13 درصد قرار داشتند. اما نکته جالب بازدهی بازارها، بورس تهران بود که با 9 درصد ریزش همراه شده است.