به گزارش اکوایران، شب گذشته خبرگزاری‌های داخلی ایران خبر دادند که بلومبرگ به نقل از دو دیپلمات بلندپایه مدعی شده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هفته گذشته اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده را شناسایی کرده‌اند. برخی از معامله‌گران شب گذشته مدعی بودند این خبر احتمالا در روز جاری موجب نوسان قیمت دلار شود.

در بازار نقدی امروز معامله‌گران می‌گفتند نرخ دلار در بازار هرات نوسان صعودی را تجربه کرده است. در ادامه معاملات نقدی دلار در هرات نسبت به قیمت ابتدای معاملات نقدی امروز اندکی شل کرد؛ با این حال قیمت دلار ظهر امروز در بازار یاد شده باز هم نسبت به روز قبل بالاتر بود.

در سلیمانیه هم نرخ دلار رشد کرد. درهم امارات نیز در مقایسه با روز قبل بالاتر بود. 

پیام مهم فرزین به بازار دلار 

دلار در سایت بازار متشکل ارزی امروز 44 هزار و 760 تومان بود و نرخ یورو هم در محدوده 47 هزار و 755 تومان مبادله شد. امروز محمدرضا فرزین در پیامی اعلام کرد:‌ کلیه‌ نیازهای واقعی کشور در مرکز مبادله ارزی تامین خواهد شد. با تشکیل مرکز مبادله‌ی ارزی کشور نرخ ارز با توجه به منابع مصارف ارزی و عوامل بنیادین کشف خواهد شد.

وی تاکید کرد: نرخ ارز و طلا براساس واقعیت‌های اقتصادی کشور تعیین می‌شود.

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار مورخ 11 بهمن 1401، مرکز مبادله ارز و طلای ایران از روز سه‌‌شنبه مورخ 2 اسفند 1401 ساعت 11 صبح فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز می‌کند.

از روز گذشته برخی صرافی‌ها و بانک‌ها از فروش ارز به مردم خودداری می‌کردند که ایسنا نوشته پیگیری‌هایش نشان می‌دهد معاملات دلار و یورو در بازار متشکل ارزی ایران تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

تکذیب تغییر معاون ارزی بانک مرکزی

همزمان با انتشار این خبر، سخنگوی بانک مرکزی به برخی اخبار و شایعات درباره برکناری معاون ارزی این بانک واکنش نشان داد و تاکید کرد که «ادعای تغییر معاون ارزی بانک مرکزی، نادرست، غیرواقعی است و تکذیب می‌شود».

بر اساس اعلام دولت، سخنگوی بانک مرکزی گفته است: «محمد آرام، معاون ارزی بانک مرکزی، در حال حاضر در حال تدارک راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران است. مرکز مبادله ارز و طلای ایران به‌زودی با مدیریت بانک مرکزی و هماهنگی همه دستگاه‌های مربوط راه‌اندازی می‌شود.»

بسته جدید ارزی / اختیارات بی‌سابقه برای بانک مرکزی

خبرگزاری ایسنا هم امروز نوشته رئیس‌جمهور روز شنبه در دیدار رهبر انقلاب وعده داد دولت بدون تردید وضعیت تورمی را کنترل خواهد کرد، اطلاعات جدیدی از برنامه دولت برای اجرای این وعده به دست آمده است.

آنطور که ایسنا نوشته اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که وعده ضدتورمی رئیسی ناظر به بسته مهم ارزی دولت است که قرار است به زودی از آن رونمایی شود. این بسته حاوی اختیارات بی‌سابقه برای بانک مرکزی جهت کنترل بازار ارز است.

رشد قیمت طلا 18 عیار

بازار جهانی طلا امروز شاهد محدود قیمت اونس طلا بود. فلز گرانبهای جهانی امروز در محدوده 1844 دلار به فروش رسید.

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار امروز طبق سایت اتحادیه طلا و ارز تا 2 میلیون و 313 هزار و 599 تومان بالا رفت. قیمت طلا روز قبل در سایت مذکور در محدوده 2 میلیون و 280 هزار تومان بسته شده بود.

ورود سکه به کانال 29 میلیون

در بازار سکه هم امروز سکه‌بازان شاهد صعود قیمت سکه به کانال 29 میلیون تومان بودند. آنطور که سایت اتحادیه ارز و طلا اعلام کرده، قیمت سکه امروز به نیمه کانال 29 میلیون تومان رسید.