به گزارش اکوایران، بر اساس گفته‌های برخی از فعالان، با انتشار آمار بانک مرکزی از جزئیات نقدینگی، انتظارات افزایشی بخشی از بازیگران ارزی تقویت شده است. برخی از تحلیلگران نیز عنوان کرده‌اند که آمارهای جدید بانک مرکزی از احتمال خروج پول از سپرده‌های بانکی خبر می‌دهد و این موضوع موجب شده میزان خریدها تا اندازه‌ای در بازار افزایش پیدا کند.

بازارساز با عرضه معنادار ارز سعی کرده است مانع از نوسان شدید قیمت شود و برخی از فعالان باور دارند که با شروع به کار سامانه جدید مبادلات ارزی بانک مرکزی، احتمال دارد ارزش دلار در بازار آزاد نیز کاهش پیدا کند.

با این حال، حداقل از ابتدای هفته تا روز سه‌شنبه، قدرت در بازار آزاد اسکناس آمریکایی بیشتر به دست خریداران و افزایشی‌ها بوده است. نشانه این اتفاق، رشد قیمت دلار به سطحی بوده که در طول تاریخ مبادلات این ارز در بازار آزاد سابقه نداشته است.

البته بازارساز عنوان کرده است که نرخ بازار آزاد، واقعی نیست ولی بیشتر فعالان باور دارند که همین نرخی که از سوی بازارساز غیرواقعی خوانده می‌شود، انتظارات آتی فعالان اقتصادی و بازیگران ارزی را تنظیم می‌کند.

در نیمه اول سال 97 نیز مسئولان بانک مرکزی و دولت بارها اعلام کردند که نرخ بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسند و قیمت دلار همان نرخ 4 هزار و 200 تومانی معروف یا نرخ موجود در سامانه نیماست. با این حال، از مهرماه 97 رویه بازارساز تغییر کرد، نرخ بازار آزاد به رسمیت شناخته شد و روند نزولی دلار کلید خورد.