به گزارش اکوایران، سید ابراهیم رییسی روز قبل در یک سفر سه روزه به دعوت شی جین پینگ، رییس جمهور چین به کشور اژدهای زرد سفر کرد.

برخی اعتقاد دارند: این سفر و دستاوردهای آن مورد توجه بازار ارز خواهد بود همانطور که بازار ارز به بیانیه رییس جمهوری چین در کنار کشورهای عربی واکنش منفی نشان داد خبرهای خوش از این سفر نیز می تواند انتظارات منفی تورمی را تعدیل کند.

چین مقصد اول صادراتی ایران و دومین مبدا وارداتی ایران بر اساس آخرین گزارش گمرک است. فروش نفت ایران در سال جاری افزایش پیدا کرده و گفته می شود که چین اصلی ترین مشتری نفت ایران است. در شرایطی که چندی پیش بلومبرگ در مصاحبه ای با رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران، اعلام کرده بود که چین را برای توقف خرید نفت از ایران تحت فشار قرار خواهند ، اگر این سفر رییس جمهور ایران موجب افزایش خرید نفت از ایران شود برای بازار ارز با اهمیت خواهد بود، زیرا افزایش فروش نفت ایران، دسترسی کشور به منابع ارزی را افزایش خواهد داد و اگر در این سفر بدون توجه به فشارهای آمریکا برنامه افزایش فروش نفت ایران به چین تایید شود می تواند خریداران بازار ارز را برای خرید دلار مردد کند.

یکی از گمانه‌زنی‌ها از سفر رییس جمهور ایران به چین اجرایی شدن قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین است که اظهارات محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری این گمانه زنی ها را تایید می کند. گفته می شود در صورتی که این سند اجرایی شود، چین به میزان ۲۸۰-۴۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد. این سرمایه گذاری بر اساس واحد پولی چین و یوان خواهد بود.

ولی اگر واقعا سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران آغاز شود شرایط برای ایران که مدت هاست به دنبال جذب سرمایه گذاری است بهتر شد و در صورتی که توانایی و ظرفیت ایران در برداشت نفت و گاز از منابع کشور افزایش پیدا کند و با توجه به روند افزایشی قیمت نفت پیش بینی می شود شرایط برای بازارساز برای کنترل بازار ارز به خاطر دسترسی به منابع ارزی بهتر خواهد شد.

به همین دلیل نتیجه سفر رییس جمهور ایران به چین می تواند انتظارات افزایشی در بازار ارز را تعدیل کند. پیشتر نیز در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی، موضوع قرارداد ۲۵ ساله توانست تا حدی انتظارات افزایشی در بازار ارز را تعدیل کند و برای مدتی از سرعت صعودی بازار ارز بکاهد. 

پایداری انتظارات تورمی در بازار سکه

در آستانه انتشار داده های تورم آمریکا اونس طلا تضعیف شده است، زیرا بازار خود را برای افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آماده می کند.

با وجود تضعیف اونس طلا و کاهش اندک قیمت دلار،قیمت سکه امامی روز قبل رنج شد و نسبت به کاهش قیمت مقاومت کرد.‌‌ مقاومت سکه در برابر کاهش قیمت ها نشان دهنده پایداری انتظارات افزایشی در بازار ارز و سکه است، در شرایطی که فشارهای بر بازار ارز بیشتر است، انتظارات تورمی در بازار سکه مانع از کاهش قابل توجه قیمت و حباب سکه می شود. که باید دید آیا سفر رییسی می تواند انتظارات تورمی در بازار سکه را تعدیل کند و کاهش حباب سکه را رقم بزند یا خیر؟

واگرایی ارزش معاملات خرد با سبزپوشی شاخص

ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه این روزها جانی ندارد و بیشتر نوید رکود می دهد تا رونق. ارزش معاملات خرد در ادامه روند نزولی که آغاز کرده بود روز قبل هم کاهش پیدا کرد و وارد کانال ۳ هزار میلیارد تومانی شد هرچند بازار سرمایه در روز قبل مثبت اندکی را تجربه کرد ولی واگرایی روند ارزش معاملات خرد با مثبت های شاخص کل نشان می دهد که فعلا نباید انتظار شروع روند صعودی بازار سرمایه را با سبزپوشی های این چنینی داشت و بازار سرمایه هنوز نتوانسته خریداران را مجاب به ورود پول در قدرت به بازار کند.

البته بررسی تابلوی بسیاری از سهام ها نشان می دهد که فروشنده هیجانی آنچنانی در بازار وجود ندارد. برخی از تحلیلگران تصور می کنند که بازار در حال پایش سهامداران است زیرا یا توجه به تورم موجود بازار سرمایه محکوم به صعود است و این وضعیت شرایط را برای خرید سر فرصت سهامداران آماده کرده است.