به گزارش اکوایران، رئیس کل بانک مرکزی با حضور در گفت‌وگوی بخش خبری ۲۱ سیما، باز هم تلاش عده‌ای برای قیمت‌سازی در بازار ارز و سکه، عرضه بیشتر ارز در بازار توسط بازارساز، فروش ربع سکه از طریق بورس و مداخله در بازار را محور صحبت‌های خود قرار داد و برای چندمین بار درمورد راه‌اندازی «مرکز مبادله ارز و طلا» وعده داد.

صحبت‌های او البته یک هشدار جدی بابت پولشویی و یک خبر جدید درمورد عرضه ارز در بازارهای عراق و ترکیه هم داشت.

فرزین اظهار کرد: در ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعبه بانکی در حال عرضه ارز هستیم و مردم می‌توانند مراجعه کنند و ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند. امروز نرخ دلار ۴۳۳۸۹ تومان بود و نرخ یورو ۴۶۴۶۰ تومان بود. در سامانه مردم می‌توانند مراجعه و نرخ ارز را مشاهده کنند.

وی پیش‌بینی کاهش قیمت ارز را مطرح کرد و گفت: با اقداماتی که انجام می‌دهیم، این نرخ ارز رو به کاهش خواهد بود و قیمت فعلی همچنان نرخ مورد نظر ما نیست.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره برخی تلاش‌ها در بازار آزاد ارز اظهار کرد: متاسفانه یک جریان قیمت‌سازی وجود دارد که تلاش می‌کند قیمت‌های بالایی را ایجاد کند که موجب زیان مردم می‌‌شود و خواهش ما این است که مردم به آن‌ها توجه نکنند و نیاز خود را از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها نیاز خود را تعیین کنند.

او با اشاره به تعطیلی بازار ایران در حدوداً سه روز اخیر، افزود: شعب منتخب بانک و صرافی‌های ما در هفت روز هفته و حتی ایام تعطیل حضور دارند، اما طی سه روز اخیر کشور ما تقریباً تعطیل بود ولی این جریان قیمت‌ساز با معاملات صوری نرخ دِرهم را افزایش داد. امروز هم که یکشنبه است و بازار دُبی تعطیل است، پس چطور این نرخ افزایش پیدا کرد؟ تمام این‌ها معاملات صوری است و این جریان تلاش می‌کند نرخ ارز را بالاتر از قیمت واقعی بازار نشان دهد. البته با اقدامات ما، این جریان موفق نخواهد شد.

فرزین باز هم وعده راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا این‌بار در زمانی جدید را داد و گفت: راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا تصویب شده و گفته بودم نیمه اول بهمن افتتاح خواهد شد اما به دلیل مشکلات زیرساختی فنی نتوانستیم به موقع آن را رونمایی کنیم و تا آخر هفته آینده افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: در این مرکز در مرحله اول کلیه ارزهای خدماتی مورد نیاز مردم مثلاً برای آذر دانشجویی، گردشگری و حمل و نقل را تامین می‌کنیم. در آینده حتما ربع سکه را هم عرضه خواهیم کرد تا حباب آن کاهش پیدا کرد. تلاش ما این است که از این به بعد تمام نیازهای ارزی را در این مرکز عرضه کنیم. در گام‌های بعدی ابزار‌های مشتقه ارزی و عملیات سوآپ را راه‌اندازی خواهیم کرد و ان‌شاءالله آن را به یک مرکز بزرگ در منطقه برای معاملات ارزی تبدیل خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی درمورد سامانه نیما هم اظهار کرد: در ۴۰ روز اخیر حدود ۶ و نیم میلیارد دلار در سامانه نیما ارز ۲۸۵۰۰ تومانی عرضه کردیم. البته برای کالاهای اساسی دو درصد زیر این قیمت یعنی ۲۷۹۰۰ تومان عرضه می‌کنیم. امروز ۱۸۷ میلیون دلار معامله شد و چون متاسفانه علامت گرفتیم که درهم کم است، ۳۰۰ میلیون درهم در سامانه نیما عرضه کردیم.

فرزین همچنین تاکید کرد: برای فردا عرضه‌های جدیدتری خواهیم داشت و هم در عراق و هم در ترکیه، ارزهای جدیدتری را عرضه خواهیم کرد.

وی به یک نکته درمورد استفاده از سامانه نیما هم اشاره کرد و با هشدار به عده‌ای، گفت: از لحاظ مقررات پولشویی و قاچاق، بازار رسمی، همان سامانه نیما و مرکز مبادله است. گزارشاتی به دست ما رسیده که برخی از خارج از این دو سامانه یعنی از بازار آزاد ارزی را تامین می‌کنند و کالای خود را خریداری می‌کنند و بعداً در سامانه متقاضی ارز می‌شوند. این کار مصداق پولشویی است و در صورت اثبات هم کالا ضبط و قاچاق محسوب می‌شود و هم قطعا ارز خود را در سامانه نیما نخواهند گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان گفت: تلاش ما این است که تقاضا در بازار آزاد کاهش پیدا کند. مرکز مبادله را راه‌اندازی می‌کنیم که تمام نیازهای رسمی کشور در آن ارائه شود. بنابراین این که افرادی کار دیگری کنند، مصداق پولشویی است و قطعاً با آنها برخورد می‌کنیم.