به گزارش اکوایران، بانک مرکزی سود بلندمدت سه ساله را به ۲۲.۵ درصد افزایش داده ولی سود کوتاه مدت را از ۱۰ درصد به پنج درصد کاهش داده است. احتمالا این اتفاق برای آن افتاده تا افراد تشویق شوند پول خود را در سپرده های بلندمدت قرار دهند ولی مسأله‌ای که وجود دارد این است که این رویکرد می‌تواند منجر به رشد تورم در کوتاه مدت شود.

سپرده‌های بلندمدت تأثیر کمتری بر رشد تورم در کوتاه مدت دارند. دارندگان آنها در بازه یکساله به بالا از استفاده از آن منصرف شده‌اند ولی سپرده‌های کوتاه مدت که غالبا به کسب و کارها هم مربوط می شود تأثیرگذاری بیشتری بر تورم کوتاه مدت دارند. کاهش نرخ سود در بازه کوتاه مدت و افزایش نرخ سود در بازه بلند مدت به تنهایی ممکن است باعث افزایش سپرده‌های بلندمدت نسبت به سپرده‌های کوتاه مدت نشود زیرا هم انتظارات تورمی مانع می‌شود و هم بسیاری از افراد به دلیل شرایط کاری و مسائل دیگر، نمی‌توانند از سپرده‌گذاری کوتاه مدت منصرف شوند و آن را جایگزین سپرده مدت‌دار کنند. از آنجا که سپرده‌های کوتاه مدت در کاهش تورم در کوتاه مدت نقش مهمتری دارند، کاهش سود کوتاه مدت در بانک ها می تواند خروج پول به بازارهای موازی را در شرایطی که انتظارات تورمی تقویت شود افزایش دهد، زیرا نرخ بهره واقعی بانک ها در کوتاه مدت با کاهش نرخ سود کوتاه مدت منفی تر شده و ممکن است جذابیت سپرده گذاری کوتاه مدت را در شرایطی کاهش دهد که به جای جذب در سپرده های بلند مدت جذب بازارهای موازی شود. به همین دلیل سیاست پولی بانک مرکزی که باید به کاهش تورم منجر شود، با رویکرد تازه ممکن است بر رشد تورم کوتاه مدت دامن بزند و نتواند رشد قیمت ها در بازار ارز را کنترل کند.

گفته می‌شود نرخ واقعی ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است. چند نرخی بودن ارز، رانت‌زا و فسادزا است به همین دلیل علم اقتصاد، کشورها را از سیستم چند نرخی ارز منع می‌کند. یکی از سیاست‌های اصلی که صندوق بین‌المللی پول هم در اصلاحات اقتصادی از کشورها طلب می‌کند، یکسان‌سازی نرخ ارز است که در شرایط کنونی، پاکستان، مصر و لبنان نمونه اصلاحات سیستم ارزی سیستم چند نرخی ارز، توسط صندوق بین‌المللی پول هستند.

اقتصاددانان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند در شرایطی که در جامعه‌ای سیستم چند نرخی ارز و بازار سیاه دلار به وجود بیاید آنچه که قیمت ها را تعیین می کند و بیشترین رابطه را با تورم دارد نرخ ارز در بازار سیاه است هرچقدر هم که حتی میزان معاملات در این این نرخ محدود باشد.

حداکثر کردن منافع در اقتصاد یک اصل غیرقابل انکار است به همین دلیل بازار در شرایطی که میان نرخ ارز دستوری و نرخ ارز بازار سیاه قرار می گیرد نرخ ارز بالاتر را انتخاب می کند و بازار بر اساس نرخ ارز بالاتر که غالبا نرخ بازار آزاد است قیمت گذاری میشود و این اتفاق رنجیروار به همه اقتصاد سرایت می کند. به همین دلیل نفوذ، کنترل و سختگیری در تک تک بخش های قیمت گذاری و معاملات توسط بازارساز برای تعیین قیمت غیر ممکن است.در چنین شرایطی آنچه که قیمت ها را تعدیل خواهد کرد کاهش تقاضا خواهد بود که به تعدیل قیمت ها در بازار کمک خواهد کرد و تقابل عرضه کننده و مصرف کننده برای حداکثر کردن منافع می تواند قیمت ها را تا جایی که هزینه تولید کننده را پوشش دهد تعدیل کند.

 در صورتی که بازار ارز چند نرخی شود بیشتر بازار ها و تورم با نرخ ارز آزاد تعیین قیمت می شود و فاصله قیمت دستوری در برخی بازارها با بازار آزاد به عنوان حاشیه سود شناسایی می شود که در این شرایط در قیمت پایین تر از قیمت تعادلی بازار، تقاضا افزایش پیدا می کند زیرا در قیمت پایین تر تقاضا بیشتر است و هم تقاضای منابع ارزی به دلیل رانتی که تصور می شود وجود دارد افزایش پیدا می کند زیرا در چنین شرایطی منفعت مصرف کننده به خاطر دخالت بازارساز افزایش پیدا می کند این در صورتی است که در بازارهایی که تحت تأثیر نرخ دستوری هستند فقط در چرخه های اولیه تولید و عرضه نرخ دستوری اثر گذار است و در گردش های بعدی کالا نرخ ارز آزاد در قیمت گذاری کالا لحاظ می شود.

حباب سکه کاهشی شد/ بازگشت آرامش به معاملات سکه

فدرال رزرو در جلسه ماه فوریه نرخ بهره را متناسب با انتظارات بازار ۲۵ صدم درصد افزایش داد همین مسأله با ایجاد یک رالی صعودی قیمت اونس طلا را به بالای ۱۹۵۰ دلار رسانده است. بازار طلا در انتظار تعیین تکلیف نرخ بهره در بانک های مرکزی اروپا و انگلستان است و پیش بینی می شود در صورتی که اونس طلا بالای محدوده ۱۹۵۰ دلاری تثبیت شود می تواند تا محدوده ۲۰۰۰ دلاری رشد کند.

حباب سکه امامی با رشد اونس طلا کاهش پیدا کرده است و در صورتی که اونس طلا بتواند خود را به کانال ۲۰۰۰ دلاری برساند حباب سکه امامی با قیمت فعلی در محدوده ۱۳ درصدی خواهد بود.

بازارساز چند وقتی است که محدودیت نوسان قیمت گواهی سکه را در بازار سرمایه برداشته است که با از بین رفتن صف خرید و‌ حضور نوسان گیران سکه در معاملات گواهی سکه، به نظر می رسد از بین رفتن محدودیت ،بی تاثیر در تعدیل قیمت و برگشت آرامش در بازار سکه نبوده است.

ارزش معاملات خرد امیدوارکننده نیست

اعتماد بازار سرمایه در مقاومت قیمتی آسیب دید و همین مسأله اصلاح بازار و خروج پول را از بازار سرمایه رقم زد، پول هایی که ذره ذره و در گذر زمان به بازار سرمایه و ارزندگی آن اعتماد کرده بودند با نامه یکباره شورای رقابت بی اعتماد شدند و از بازار خارج شدند این مسأله را نصف شدن ارزش معاملات، خروج پول از بازار سهام و افزایش ورود پول به صندوق های درآمد ثابت اثبات می کند.

با وجود مثبت شدن دو روز گذشته بازار سرمایه، ارزش معاملات خرد روند نزولی گرفته است و همچنان صندوق های درآمد ثابت اولویت ورود پول در بازار است. به همین دلیل انتظار ادامه دار بودن مثبت های قیمتی فعلی با این شرایط بعید به نظر می‌رسد و احتمالا شاخص قادر نخواهد بود که با مقاومت‌های پیش رو درگیر شده و پیروز شود.