بازارها در روز شنبه عقب‌نشینی داشتند به جز ربع‌سکه. دلار هرات از کانال 44 عقب نشست و به 43 هزار و 300 تومان رسید، دلار تهران 44 هزار تومان را از دست داد و در این مرز بازی می‌کند، سکه هم 24 میلیون را از دست داد و به 23 میلیون و 800 هزار تومان رسید.

عمده دلیل عقب‌نشینی در بازار اعلام قیمت در صرافی ملی بود. بانک مرکزی بار دیگر محوریت قیمت‌سازی را با صرافی ملی آغاز کرده است. این سیاست زمان همتی هم به کار گرفته شد. در سه سال قبل بانک مرکزی اعتقاد داشت اگر سپر به سپر قیمت بازار حرکت کند نوسان کمتر می‌شود و حتی می‌تواند در شکست مرزها مکث ایجاد کند. عبدالناصر همتی در خاطراتش می‌گوید یک بار که تحت فشار، فاصله قیمت بازار و صرافی ملی زیاد شد به دلیل افزایش دامنه نوسان، کسانی که عامل فشار بودند درخواست کردند که قیمت صرافی ملی مجددا به بازار نزدیک شود.

همتی می‌گوید بعد از نزدیکی صرافی ملی به بازار مجددا موفق شدند دامنه نوسان را مدیریت کنند. اتفاق روز شنبه نعل به نعل سیاست آن زمان است. صرافی ملی ساعت ۱۱ اعلام قیمت کرد یعنی دقیقا زمانیکه قیمت درهم امارات اعلام می‌شود. این اعلام قیمت که به بازار چسبیده بود بلافاصله با عقب‌نشینی معامله‌گران روبرو شد. از نگاه آن‌ها چنین قیمتی برای چپ و راست کردن بازار بود و ترجیح می‌دهند کنار بکشند.

خاطره سه سال قبل در این عقب‌نشینی موثر بود. یکسری از معامله‌گران تعریف می‌کردند سه سال قبل بعضی وقت‌ها صرافی ملی قیمت خرید را حتی بالاتر از بازار می‌زد طوریکه یک عده‌ای از بازار دلار می‌خریدند و به صرافی ملی می‌فروختند. آن‌ها با این ذهنیت توصیه می‌کردند فعلا باید عقب نشست. اما از منظر عوامل بانک مرکزی اعلام قیمت در ساعت ۱۱ یک رقابتیست بین تهران، هرات و دوبی. بانک مرکزی می‌خواهد ساعت ۱۱ تهران را رقیب ۸ و نیم هرات و ۱۱ دبی کند. قدیمی‌های بازار می‌گفتند اگر صرافی ملی قیمت را نزدیک بازار اعلام کند حتما جا می‌افتد، اما کار سخت زمانی است که بازارساز بخواهد با نرخ ملی، نرخ فردوسی را پایین بکشد. از نگاه آن‌ها زمین صفر زمان اجرای اون سیاست است نه مرجع بخشیدن به ساعت.

در بازار شنبه خرید یک دلاری و دو دلاری مشاهده شد. خرید یک دلاری و دو دلاری نشانه تقاضای عید است. بازار به پیشواز عید رفته و شکاف قیمتی یک و دو دلاری با قیمت بازار بیش از 5 هزار تومان است.

اما نکته شنبه، بازار ربع سکه بود. ربع سکه تبدیل به فلز جان‌سخت بازار شده است و قیمتش به راحتی پایین نمی‌آید. یکسری‌ها با اشاره به سیاست عرضه ربع سکه در بورس کالا می‌گویند این سیاست موفق نبوده چون نتوانسته است قیمت ربع‌سکه را در بازار پایین بیاورد. ربع سکه در بازار حول و حوش ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. جالب این است که بعضی‌ها می‌گفتند در بورس کالا یکسری از خریداران به واسطه اینکه بلد نبودند، ربع‌سکه را ۱۴ میلیون هم خریدند که همین قیمت‌ها تا حدودی روی ذهنیت معامله‌گران اثر گذاشته است.

بازار را اگر به یک گروه ارکست تشبیه کنیم ربع‌سکه دارد ساز خودش را می‌زند و اصلا کاری به کار بقیه ندارد. یکسری‌ها با اشاره به جنس تقاضای ربع‌سکه می‌گویند این بازار تحت تاثیر قیمت‌های پیشخور شده‌ است.