به گزارش اکوایران، دوشنبه (3 بهمن) یعنی سومین روز هفته، قیمت دلار در در بازار هرات اصلاح شد. گفته شده اسکناس آمریکایی در بازار ارز هرات بعد از صعودهای پیاپی روزهای گذشته، امروز بالاخره وارد فاز کاهشی شد.

قیمت دلار در شروع معاملات نقدی امروز با گپ منفی 600 تومانی باز شد. به عبارت دیگر قیمت شروع دلار در هرات امروز 600 تومان پایین‌تر از قیمت بسته‌شده روز قبل بود و ظهر امروز 500 تومان پایین از قیمت دیروز معامله شد. 

صدور پیام اصلاح به دلار از مرزها

در سلیمانیه هم قیمت دلار یک کانال پایین آمد. نرخ دلار سلیمانیه در شروع معاملات دیروز تقریبا 800 تومان پایین‌تر از روز گذشته به فروش رسید اما در نیمه ظهر دوباره به یک قدمی کانال دیروز رسید. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد دلار سلیمانیه ظهر امروز 550 تومان ارزان‌تر از روز گذشته مبادله شد.

قیمت دلار شل کرد

بر اساس گزارش اقتصادنیوز، نرخ حواله درهم نیز امروز در مقایسه با روز قبل با افت قیمت 150 تومانی روانه بازار شد اما در نیمه ظهر 80 تومان کاهش را ثبت کرد.

با شل شدن نرخ دلار در بازارهای همسایه و نرخ حواله دِرهم، قیمت دلار در تهران نیز تا حدودی اصلاح شد.

اصلاح دلار با ناخدا بورل!

فعالان بازار در کنار اثر گذاری بازارهای همسایه بر تهران، می‌گفتند که بورل دلار را اصلاح کرد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) گفت اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد، تا زمانی که دادگاه اتحادیه اروپا این گروه را شناسایی کند.

بورل گفت: «این چیزی است که بدون حکم دادگاه نمی‌توان در مورد آن تصمیم گرفت». او هنگام ورود به نشست وزرای خارجه در بروکسل به خبرنگاران گفت: «نمی‌توانید بگویید چون شما را دوست ندارم، پس شما را تروریست می‌دانم».

عده‌ای از معامله‌گران می‌گفتند طبق خبرهای منتشر شده در روزهای اخیر، ممکن بود امروز شورای اتحادیه اروپا درباره قطعنامه پارلمان اروپا تصمیم‌گیری کند.

برخی از فعالان بازار باور دارند اظهارات بورل تا حدودی تب‌وتاب احتمال تصویب تروریستی نامیدن سپاه را کاهش داد. از سوی دیگر مجلس امروز اعلام کرد طرحی برای بستن تنگه هرمز در دستور کار مجلس نیست. برخی از معامله‌گران با ادغام کردن اظهارات بورل و فرزین - درباره سامانه ناخدا - می‌گفتند دلار توسط ناخدا بورل اصلاح شد.

البته روز گذشته بانک مرکزی به بازار دلار پیام داد: دلار سهمیه‌ای افزایش می‌یابد وخرید و فروش ارز صادرکنندگان ممنوع شد.

رئیس کل بانک مرکزی شب گذشته هم در گفت‌وگوی تلویزیونی خود از راه‌اندازی بازار مبادله طلا و ارز تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: در سامانه ناخدا که به‌زودی رونمایی می‌شود در این بازار براساس مستندات به متقاضیان ارز خواهیم داد. در طی این مدت صرافی‌ها را آزاد کردیم تا به متقاضیان تا ۵ هزار یورو بفروشند.

فرزین گفته هیچ محدودیت ارزی برای تأمین نیازهای ارزی کشور نداریم و منابع ارزی قابل دسترس شده است. آنطور که سکاندار بانک مرکزی گفته، نتایج مذاکرات منطقه‌ای بسیار مثبت بوده است.

برخی از معامله‌گران دیشب می‌گفتند با توجه به این اظهارات می‌توان انتظار داشت که امروز دلار در موقعیت اصلاح قرار بگیرد و ممکن است اسکناس آمریکایی از سقف تاریخی خود فاصله بگیرد. 

قیمت دلار در بازار رسمی چقدر شد؟

در بازار رسمی ایران هم قیمت دلار توافقی نسبت به روز گذشته بالا رفت. نرخ دلار توافقی در بازار امروز در محدوده 39 هزار و 426 تومان به فروش رسید که در مقایسه با روز گذشته 76 تومان بالاتر بود. 

قیمت دلار متشکل هم امروز اندکی پایین‌تر از روز قبل معامله شد و در حول و حوش 38 هزار و 607 تومان به فروش رسید. 

قیمت طلا اصلاح شد

در بازار داخلی ایران قیمت طلا 18 عیار امروز برخلاف روزهای گذشته پایین آمد. البته معامله‌گران می‌گفتند نرخ طلا و سکه هم مانند نرخ دلار اصلاح شد.

آنطور که سایت اتحادیه طلا و ارز اعلام کرده، قیمت طلای 18 عیار امروز تا 2 میلیون و 118 هزار و 400 تومان بالا رفته است. قیمت طلای 18 عیار ظهر امروز در زمان نگارش این گزارش 2 میلیون و 80 هزار و 300 تومان بود. این فلز گرانبها در واپسین ساعات معاملات نقدی روز گذشته در محدوده 2 میلیون و 84 هزار تومان بسته شده بود.

برج سکه فروریخت

سایت اتحادیه امروز همچنین اعلام کرده که قیمت سکه امامی کانال 25 ملیون تومان را از دست داده و به کانال 24 میلیون تومان برگشته است. 

قیمت سکه در سایت مذکور در زمان نگارش این گزارش 24 میلیون و 796 هزار تومان بود که در مقایسه با روز گذشته 468 هزار تومان پایین‌تر بود.