به گزارش اکوایران، فردا (پنجشنبه ۲۹ دی) پارلمان اروپا قطعنامه جدیدی را علیه ایران به رای می‌گذارد. ایران یکی از محورهای این گردهمایی است که در استراسبورگ فرانسه برگزار شده است‌. پارلمان اروپا در واکنش به اعتراضات و اعدام‌ها با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به بحث و گفت‌وگو نشسته و احتمالا در روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را علیه ایران به رای می‌گذارد.

برخی رسانه‌ها در انتشار این خبر اشاره‌ای هم به احتمال قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی توسط اتحادیه اروپا داشته‌اند، هرچند مشخص نیست که اتحادیه اروپا سپاه را در این اجلاس در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد ولی احتمالا تحریم‌هایی را علیه برخی نهادها و مقامات ایرانی وضع خواهد کرد.

اعمال تحریم‌های جدید چند وقتی است که چاشنی خبرهای خط بین‌المللی ایران است. مطمئنا تصویب قطعنامه با تشدید فضای سیاسی علیه ایران، شرایط برای احیای برجام با شرایط مد نظر ایران را سخت‌تر خواهد کرد ولی قراردادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی می‌تواند شمارش معکوس مرگ برجام را کلید بزند.

خروج نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا یکی از نقاط اختلاف مذاکرات هسته‌ای بود که عدم قبول آن توسط آمریکا یکی از موانع احیای برجام تلقی می‌شود. حال در صورتی که اروپا نیز مانند آمریکا سپاه را وارد لیست مشابهی کند یعنی آمریکا در ایجاد اجماع جهانی در زمان بایدن علیه ایران موفق‌تر عمل کرده و توانسته کشورهای اروپایی را همراه خود کند. این مسأله راه را برای اقدامات انگلستان، کانادا و دیگر کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران باز خواهد کرد و به همین دلیل تصمیمات نشست فردا می‌تواند تب هیجانات خرید در معامله‌گران بازار ارز را بالا ببرد و کار را برای بازارساز سخت‌تر کند زیرا کلید پایان برجام را در ذهن معامله‌گران بازار ارز روشن می‌کند.

اقدامات انتظامی شدید، افزایش نرخ بهره بانکی، حفظ مقداری از نقدینگی در بازار سرمایه، عرضه سکه و ربع سکه در بورس کالا، همه اقداماتی بود که بازارساز به کمک آنها تا حدودی بازار ارز را کنترل کرده است، ولی اگر جلسه پارلمان اروپا موضع‌گیری سیاسی علیه ایران را به میزان زیادی تشدید کند، می‌تواند خریداران جدیدی را به بازار وارد کند‌.

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سید نظام‌الدین موسوی ‌سخنگوی هیأت رئیسه مجلس نیز روز قبل نسبت به هرگونه مصوبه علیه سپاه در اروپا هشدار دادند. الهیان گفت هرگونه تحریم علیه سپاه، مذاکرات را مسدود خواهد کرد و موسوی هم از پاسخ قاطع و مصوبات متقابل مجلس سخن گفت؛ موضع‌گیری‌هایی که نشان‌دهنده اهمیت موضوع برای ایران از جنبه سیاسی است و نشان می‌دهد چنین اقدامی ممکن است بازار ارز را متشنج کند. بررسی قیمت‌ها در بازار ارز نشان می‌دهد همزمان با برگزاری نشست در فرانسه هم معامله‌گران افزایشی در ایران کمی بازار را متشنج کردند.

ربع سکه لیدر شد

شاید بتوان گفت آنچه در هفته قبل نیروهای افزایشی بازار را به خوبی خنثی کرد، خبر عرضه ربع سکه در بورس کالا بود که منجر به عقب‌نشینی خریداران از بازار ارز شد. بازار منتظر بود تا ببیند چه مقدار ربع سکه در چه قیمتی عرضه خواهد شد؛ به همین دلیل خریداران عقب نشستند تا ببینند ربع سکه بازار را چگونه رهبری خواهد کرد ولی معاملات سرد ربع سکه در بورس کالا، دمای معاملات این فلز گرانبها را در زمستانِ سرد، افزایش داد. نحوه حراج ربع سکه از عواملی است که معامله‌گران را از اثرگذاری بورس کالا در ادامه معاملات ربع سکه ناامید کرد. مشخص نبودن مظنه قیمت خریداران روی تابلو، حراج تک‌قیمتی ربع سکه به بالاترین نرخ پیشنهادی از عواملی است که نمی‌گذارد تیر بانک مرکزی برای کاهش بیشتر حباب ربع سکه به هدف بنشیند. محدودیت سقف خرید ربع سکه برای خریداران هم‌ بر پایین بودن حجم معاملات ربع سکه بورسی اثر گذاشته است.

از سوی دیگر اما حجم کم معاملات ربع سکه و قیمت بالای آن در بورس کالا باعث از بین رفتن نگرانی‌های معامله‌گران شد و بازار ارز با خیال آسوده‌تر به همراه ربع سکه به بالا برگشتند.

جهش قابل توجه ربع سکه خیال معامله‌گران بازار آزاد را راحت کرد و تقریبا همه بازار همراه با ربع سکه در استقبال از جلسه پارلمان اروپا فاز صعودی گرفتند.

عقب‌نشینی خریداران در بازار سرمایه

بازار سرمایه روز قبل از مثبت به منفی وارد شد و معامله‌گران بازار سرمایه در محدوده مقاومتی عقب‌نشینی کردند. بازگشایی مثبت سهام خودرو و خساپا و عقب‌نشینی خریداران این دو سهام در ادامه بازار، باعث عقب‌نشینی سایر سهامداران شد و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود بازار سهام ابتدای روز جاری را در محدوده مقاومتی مهم خود پرعرضه شروع کند و خریداران بازار سرمایه در یک عقب‌نشینی مجددا توان خود را برای شکست مقاومت پیش رو جمع کنند.