به گزارش اکوایران، جذب نقدینگی از جامعه یکی از سیاست‌های مورد توجه دولت‌ها برای کنترل نقدینگی و مواجهه با تورم بوده است. بانک مرکزی در زمان ریاست ولی‌الله سیف در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ بیش از هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه بهار آزادی برای جذب نقدینگی و کنترل قیمت‌ها عرضه کرد. در زمان ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی، او برای کنترل بازار بر عرضه سکه تمرکز نکرد ولی بازارساز نقدینگی را برای کنترل بازار به سمت بازار سرمایه هدایت کرد و با جذب سرمایه از این راه و فروش اوراق، از شدت و شتاب تورم کاست.

علی صالح‌آبادی رئیس کل قبلی بانک مرکزی سعی کرد از هر دو ابزار عرضه ارز و سکه برای کنترل بازار ارز استفاده کند و یک میلیون اوراق سلف سکه امامی در بورس کالا عرضه کرد. بانک مرکزی همچنین اقدام به انتشار اوراق ارزی در شعب بانک ملی کرد که البته چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

محمدرضا فرزین رئیس کل جدید بانک مرکزی هم این سیاست را پسندیده و از تاریخ ۲۴ دی به مدت سه روز 500 هزار قطعه ربع سکه در بازار عرضه خواهد شد. آنطور که مشخص است، عرضه قطعات سکه فعلاً ادامه‌دار خواهد بود و بانک مرکزی اعلام کرده در اطلاعیه‌های بعدی زمان عرضه‌های بعدی اعلام خواهد شد.

ظرفیت بازار سرمایه در هدایت نقدینگی از سال‌های آخر دولت حسن روحانی مورد توجه قرار گرفت که در این دولت تنها معطوف به فروش اوراق، عرضه سهام تحت تملک دولت و فروش سکه نیست. عرضه خودرو از طریق مکانیسم بازار سرمایه، سیاستی است که اخیرا بسیار مورد توجه در بازار سرمایه قرار گرفته و عرضه‌های کلان خودرو از این مسیر صورت می‌گیرد. صرف نظر از موافقان و مخالفان این طرح، برخی کارشناسان معتقدند عرضه خودرو در بورس هم یکی از سیاست‌های جذب نقدینگی است که یکی از اهداف جانبی آن جذب نقدینگی برای کنترل بازار ارز و تورم است. محدودیت‌های حجمی و قیمتی اعمال‌شده توسط بازارساز بر معاملات گواهی سکه نیز تایید می‌کند که بانک مرکزی به دنبال آن است که خودش خریداران این بازارها را جذب کند‌.

به نظر می‌رسد سیگنال‌های مثبتی که بازار ارز برای اصلاح در پی آن بود، از راه می‌رسند. روز قبل پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان خواهان از سرگیری دوباره مذاکرات برجام شد و یخ روابط ایران و ریاض هم به اندازه‌ای آب شده که ایران صادرات به عربستان را آغاز کرده است.

سفر فرزین هم به امارات، چند روز پس از سفر به قطر، یکی از نشانه‌های مثبت سیاسی در وضعیت کنونی است. دو سفر خارجی در دو هفته کاری از رکوردهای دیگر فرزین در آغاز دوران ریاست بانک مرکزی است. در حالیکه سفرهای خارجی از سیاست‌های مورد توجه روسای اخیر ساختمان شیشه‌ای بوده است ولی این بار مقصد آقای رئیس متفاوت از سفرهایی است که تا کنون انجام شده است. به خاطر فضای سیاسی حاکم امارات تا کنون مقصد روسای بانک مرکزی نبوده است.‌ درهم امارات نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت ارز دارد و نماینده تقاضای بنیادی تجار در بازار ارز است. از دیرباز معامله‌گران دلار آزاد به خاطر شرایط تجاری مناسب امارات، سهم بالای این کشور از صادرات و واردات کشور و نسبت برابری ثابت درهم به دلاراز قیمت درهم در روز قبل برای تصمیم درباره محدوده قیمتی روزانه خود استفاده می‌کردند.

با تمام اهمیت امارات در بازار ارز، امارات تا کنون مقصد روسای بانک مرکزی نبوده است. درحال حاضر سفر رییس بانک مرکزی با هیأت همراه به امارات هم می‌تواند سیگنال مثبت مهمی به بازار ارز تلقی شود زیرا نشان‌دهنده باز شدن راه‌های دیپلماسی اقتصادی میان دو کشور است. افزایش تعاملات با امارات و تسهیل تجارت با این کشور، با توجه به قابلیت ری اکسپورت کالایی که بنادر تجاری این کشور دارد، می‌تواند مسیر رشد بالقوه‌ای را در افزایش جریانات تراز پرداخت‌های کشور از طریق رشد صادرات و واردات فراهم کند و راه دسترسی ایران به بسیاری از بازارهای جهانی را هموار سازد که البته باید دید اثر این سفر به اندازه‌ای هست که بتواند حباب درهم را کاهش دهد و آیا در بلندمدت این سفر می‌تواند جریانات ورودی و خروجی پول و تراز تجاری را ارتقا دهد یا درهم از این سفر نمی‌ترسد؟

علامت‌ها نشان می‌دهد که بازارساز، بازار ارز را در نقطه مقاومتی مورد بمباران قرار داده است. تشدید سیاست جذب نقدینگی، تقاضای پاپ فرانسیس برای مذاکره، آب شدن یخ رابطه ایران و عربستان و سفر رئیس بانک مرکزی به امارات همگی عواملی است که می‌تواند جان صعودی بازار ارز را بگیرد و اسکناس آمریکایی را وارد روند اصلاحی کند.

الگوی تکنیکالی نزولی در بازار سکه

اونس طلا روند صعودی دارد، بانک مرکزی اعلام کرده در هفته آینده ۵۰۰ هزار ربع سکه را طی سه روز کاری در بورس کالا عرضه خواهد کرد. تحلیلگران می گویند با توجه به حباب بالای 40 درصد ربع سکه، عرضه سنگین ربع سکه می تواند حباب آن را کاهش دهد و خریداران را در کوتاه مدت از بازار دور می کند. باتوجه به حباب بالای ربع سکه، تبدیل شمش طلا به ربع سکه سود خوبی را به اندازه درصد حباب نصیب بانک مرکزی خواهد کرد. بانک مرکزی در اطلاعیه خود اعلام کرده که عرضه سکه محدود به این دوره نیست و عرضه مجدد قطعات سکه در برنامه بانک مرکزی است که متعاقبا اعلام خواهد شد. بررسی شوک های ارزی از زمان محمود احمدی‌نژاد تا کنون نشان می‌دهد که بازارساز در زمان هایی که انتظارات از آینده فضای سیاسی کشور مساعد نیست دست به عرضه‌های اینچنینی می‌زند.

در دو روز قبل و همزمان با موج مثبت دوباره قیمت سکه، در دیدبان هشدار داده شد که این موج مثبت می تواند صرفا پولبک به مقاومت قیمتی و خط روند صعودی شکسته شده آر اس آی باشد.

روز قبل میلاد حاتمی در گزارش کف بازار هم اشاره به الگوی کندل مرد به دار آویخته در بازار سکه کرد‌. دیدبان در این گزارش الگوی نزولی شکل گرفته در سکه را مطابق شکل بررسی می کند.

تکنیکال 2 سکه

شکل کندل‌ها در محدوده‌های مقاومتی و حمایتی می‌تواند نکاتی از روانشناسی بازار در آن مقطع را به معامله‌گران ارایه دهد.

تشکیل الگوی مرد به دار آویخته در مقاومت های قیمتی اهمیت پیدا می کند و علامتی از پایان احتمالی روند صعودی است. یک کندل قیمتی در نقطه مقاومتی که سایه بالایی بلندتری نسبت به بدنه  دارد و تقریبا فاقد سایه پایینی است‌ نشان دهنده تشکیل الگوی مرد به دار آویخته است. اگر کندل بعد پایین‌تر ثبت شود اعتبار الگو تایید می شود. این الگو در نمودار سکه با دایره قرمز مشخص شده است.

از طرفی همانطور که در شکل مشخص است سکه امامی پس از دو بار برخورد به یک محدوده مقاومتی به پایین عقب نشینی کرده که می تواند با توجه به سیگنالهای سیاسی و عرضه سنگین سکه توسط بازارساز، هشداری از تشکیل الگوی نزولی سقف دوقلو نیز باشد.

در صورتی که سکه وارد روند اصلاحی شود اولین حمایتی که پیش رو دارد در محدوده قیمتی نیمه اول کانال نوزده میلیون تومانی خط گردن است.

در صورتی که دلار و شرایط سیاسی بتواند فضای نزولی سکه را تشدید کند، سکه می تواند در حوالی محدوده ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان که منطبق بر سطح اصلاحی ۶۱ درصدی فیبوناچی هست کاهش پیدا کند.

هدف نهایی قیمتی در این روند از نظر نموداری محدوده ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی روی سطح ۳۸ درصد فیبوناچی است، که با توجه به روند صعودی اونس طلا، فاصله زمانی کوتاه سقف های قیمتی، میانگین حباب سکه از ابتدای سال جاری، کاهش قیمت سکه تا سطح مورد نظر در حال حاضر احتمال کمی دارد.

پایان دلار، پایان بورس نیست

بازار سرمایه غالبا با فاصله از دلار رشد می‌کند و به همین دلیل رشد بازار سرمایه با متوقف شدن روند صعودی دلار پایان پیدا نمی‌کند، با توجه به اهمیتی که بازار سرمایه در کنترل تورم و جذب نقدینگی در سال های اخیر پیدا کرده است احتمالا پایان رشد دلار، پایان روزهای سبز بورس نخواهد بود.