روز گذشته محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که تصمیم ثابت نگه داشتن نرخ ارز توسط رییس بانک مرکزی غیر قانونی است.

او گفت ما با سیاست ثبات در نرخ ارز موافق هستیم و از آن حمایت می کنیم اما سیاست ثبات با تعیین نرخ ثابت مغایر است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که که نرخ ثابت ارز، تقاضا را تحریک و عرضه را سرکوب می کند و آمارها درباره ثبت سفارش ها در هفته های اخیر گواه این ماجرا است.

در هفته گذشته محمد مخبر هم گفته بود که تصمیم گرفتیم تا دو سال نرخ ارز کالاهای اساسی را ثابت نگه داریم تا دچار تنش جدی در قیمت ها نشویم.

در چنین شرایطی که مجلس تثبیت نرخ ارز را مغایر قانون می داند معاون اول ریاست جمهوری از سیاست تثبیت نرخ ارز حمایت کرده است حال باید دید که با توجه به مخالفت دولت با ارز ترجیحی و تلاش های که در ابتدای سال جاری برای آن انجام داد رییس کل بانک مرکزی و معاون اول دولت از اجرای این سیاست صرف نظر می کنند یا نرخ تثبیتی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تومانی به محل تقابل دولت و مجلس تبدیل خواهد شد. البته سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد شب قبل در شبکه خبر اعلام کرد که دولت در سامانه نیما به دنبال ثبات نرخ ارز خواهد بود ولی نرخی را تثبیت نخواهد کرد و قیمت ها می تواند نوسان داشته باشد. ادعای مبهمی که اگرچه احتمال تثبیت نرخ ارز نیما در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ را کم رنگ کرد و نشانه عبور از سیاست تثبیت نرخ بود ولی به ابهامات تصمیمات ارزی دولت افزود.

روز قبل شایعه شد افزایش سود بانکی منتفی شده، مهم ترین ابزار بانک مرکزی برای مقابله با تورم و کنترل نرخ ارز، نرخ بهره بانکی است در صورت منتفی شدن این موضوع در عمل رییس بانک مرکزی در مواجهه با تورم خلع سلاح شده است. عدم تصویب افزایش نرخ بهره در شرایطی که دولت هم بودجه انبساطی برای یکسال آینده تصویب کرده و ممکن است طبق روال همیشگی دولت ها در ایران برای تامین منابع متوسل به بانک ها شود، چگونگی کنترل تورم و ثبات نرخ ارز توسط رییس بانک مرکزی را به یک معما تبدیل کرده است. گرچه برخی می گویند افزایش نرخ سود مصوبه شورای پول و اعتبار را دارد و در اجرای آن در اختیار رئیس کل است.

فارغ از اقدامات بانک مرکزی بمباران اخبار منفی سیاسی در برهه کنونی مهم ترین اهرم حرکت های صعودی دلار در سال های اخیر در ایران بوده است که در صورتی که روند اخبار سیاسی دچار تغییر شود بازار ارز می تواند وارد فاز اصلاح قیمت جدی شود.

تحلیل تکنیکالی سکه امامی

در شرایطی که اونس جهانی طلا در تعطیلات پایان هفته متوقف بود سکه امامی روز قبل رشد کرد. بررسی تکنیکالی سکه امامی نشان می‌دهد که خط روند صعودی آر اس آی به پایین شکسته شده است و حرکت رو به بالای سکه امامی در روز قبل می تواند پولبک آر اس آی به خط روند صعودی شکسته شده تلقی شود.

رسم سطوح فیبوناچی هم روی نمودار قیمتی سکه امامی مشخص می کند که سکه امامی در جدال با سطح حمایتی ۲۳ درصدی به بالا برگشته است ولی لزوما بازگشت رو به بالای سکه امامی تا زمانی که نمودار آر اس آی در بالای خط روند صعودی تثبیت نشده و سکه امامی هم نتواند بالای مقاومت قیمتی خود تثبیت شود یک پولبک محسوب می شود.

سکه طرح جدید تکنیکال

بازار سرمایه متحد می شود

شاخص کل در نزدیکی مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی متوقف شده است هرچند شاخص کل در روز های آخر ریاست علی صالح آبادی موفق به شکست مقاومت روانی معروف به مقاومت واعظی شده بود ولی در ادامه خبر افزایش نرخ بهره بانکی و تثبیت نرخ ارز نیمایی در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان شاخص کل را به پایین این محدوده کشید.

حال در شرایطی شاخص کل در این هفته به جدال مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی می رود که خبر افزایش نرخ بهره بانکی منتفی شده، شایعاتی از قبیل احتمال افزایش نرخ برخی از حامل های انرژی پررنگ شده و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ارز ترجیحی را مغایر قانون می داند. مجموع عوامل گفته شده در شرایطی که شاخص کل در آستانه جدال با مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی قرار دارد می تواند قدرت شاخص کل را برای شکست مقاومت مهم پیش رو افزایش دهد و گروه های بیشتری در بازار سرمایه را برای شکست مقاومت قیمتی متحد کند.