قیمت دلار در روز چهارشنبه کماکان در دامنه ۴۰ پیش‌روی کرد. دلار در هرات ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان باز شد و در سلیمانیه در محدوده ۴۳ هزار تومان و در نهایت هم هرات در ۴۲ هزار و ۶۰۰ تومان بسته شد، سلیمانیه در ۴۳ هزار و ۳۰۰ تومان.

درباره افزایش قیمت دلار علاوه بر عوامل قبلی، مثل خروج سرمایه، افزایش تقاضای تجاری و نااطمینانی ناشی از اعتراضات، دو دلیل دیگر اضافه شده است. معامله‌گران می‌گویند ۵ بانک  در عراق، همکاری ارزی خودشان را با ایران کاهش دادند. صرافی‌های دبی هم در همکاری با ایران به مشکل خوردند. گفته می‌شود برخی سرویس‌های جاسوسی با شناسایی صراف‌ها اطلاعات آن‌ها را در اختیار وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار می‌دهد و این وزارت‌خانه هم با فشار به دولت امارات، فعالیت‌های آن‌ها را محدود می‌کند. اکوایران مستقلا نمی‌تواند این حرف‌ها را تایید کند اما در بازار به جهت اینکه مورد تاکید معامله‌گرا ن است، روایت می‌کنیم.

اما تنها دلیلی که مستند خبری داشت موضوع تحریم سپاه پاسداران از سوی دولت انگلیس بود. معامله‌گران این خبر را در میان بحث‌های مجدد برای احیای برجام، پالس منفی می‌دانستند که روی انتظارات اثر می‌گذارد.

در بازار دوشنبه قیمت درهم در کانال ۱۲ هزار تومان باز شد که حتی خود معامله‌گران از این قیمت تعجب کردند. از اینجا به بعد بود که شناسایی صراف‌های همکار با ایران در دبی، بر سر زبان معامله‌گران افتاد. معامله‌گران افزایش روزهای اخیر را زیر سر درهم امارات می‌دانستند و نوسان درهم را هم به دلیل زدن صرافی‌های دوبی.

وضعیت در بازار به حدی غیرقابل باور شده است که قدیمی‌های بازار پیشنهاد می‌دهند، فعلا دلار خرید و فروش نکنیند. آن‌ها نگران هستند هر لحظه این دیوار قیمتی فرو بریزد و یکسری‌ها زیر آوار بمانند. برخی می‌گویند تا از دره وحشت خارج نشدیم بهترین کار خرید و فروش اونس طلا است. چون ریسک کمتری نسبت به بازار ارز داخلی دارد.

طی دو سه روز گذشته در بازار رسانه‌های رسمی و دولتی از قیمت‌های مجازی صحبت می‌کنند. در معاملات روز چهارشنبه هم برخی روزنامه‌ها به این موضوع اشاره کردند و نسبت به قیمت‌سازی در تلگرام اعتقاد داشتند. انصافا هم برخی کانال‌های تلگرامی قیمت‌های پرت می‌دهند، برای مثال پنجشنبه گذشته درحالی قیمت دلار ۴۰ هزار تومان اعلام شد که در کف بازار، قیمت پایینتر بود. در روز چهارشنبه هم برخی کانال‌ها از دلار ۴۴ هزار تومان حرف می‌زدند درصورتی که مشاهدات میدانی، معامله در این قیمت را تایید نمی‌کند.

در مقابل برخی سایت‌های دولتی هم در دو سه روز اخیر از آن طرف کم نگذاشتند. آن‌ها قیمت جارچی‌ها در بازار را به عنوان قیمت دلار مخابره می‌کنند که با واقعیت همخانی ندارد. برای مثال یک سایت دولتی قیمت دلار را ۳۷ هزار زده بود یک سایت دیگر همان ساعت، قیمت دلار را ۳۸ هزار. معامله‌گران به شوخی می‌گفتند احتمالا سایت‌ها از جارچی‌های مختلف قیمت گرفته‌اند.

سکه هم در بالای مرز ۲۰ میلیون رشد کرد و همراه با رشد سکه، همزمان حباب آن 28 درصد افزایش یافت. حباب سکه در معاملات چهارشنبه به عدد بی‌سابقه 4 میلیون و پانصد هزار تومان رسید، یعنی 20 درصد سکه آب است.

نکته بازار، پاک کردن دلار توافقی از سایت بازار متشکل ارزی بود.