دلار هرات در روز دوشنبه با 38 هزار و 650 تومان باز شد و بعد از یک مدت به سمت حمایت 38 هزار و 400 تومان سرازیر شد. جناح کاهشی بازار ارز تا نیمه اول روز بارها شکستن کف حمایتی هرات را تست کردند اما در نهایت با حمایت 38 هزار و 400 تومان، دلار هرات در پایان روز بالاتر از نرخ بازشده به کار خودش خاتمه داد.

در تهران هم روند به همین شکل بود و قیمت بین 38 هزار و 900 تا 39 هزار و 500 تومان در نوسان بود. همچنین قیمت تهران هم بالاتر از نرخ روز یکشنبه بسته شد. تنها بازاری که با علامت منفی روبرو شد بازار درهم امارات بود. درهم در 10 هزار و 850 تومان استارت زد و در 10 هزار و 810 تومان روز را به پایان رساند.

اتفاق جالب بازار دوشنبه رابطه درهم امارات و دلار هرات بود. معامله‌گران می‌گفتند روز گذشته درهم بالاتر از هرات بسته شد اما در دوشنبه هرات بالای درهم. البته قابل ذکر است که درهم ساعت دو بسته شده است و معامله‌گران می‌گویند احتمالا با یک تاخیر به روند هرات برگردد.

آن چیزی که موجب شد بازارها تا ساعت دو نزولی شود، اخباری بود که روییترز به نقل از یک دیپلمات ناشناس خارجی در یکی دو روز اخیر منتشر شد. صحبت‌های کمال خرازی هم درمورد بازگشت به برجام و همزمانی سفر امیرعبدالهیان و انریکه مورا به اردن از دلایل کاهش قیمت دلار بود.

اما آنچه که روند نزولی قیمت دلار را متوقف کرد، برگشت بی‌سروصدای هیئت فنی آژانس از تهران بود. این هیئت آمده بود درمورد برخی سوال‌ها تحقیق کند که تا الان نتیجه مشخص نیست.

اختلاف نیما و آزاد به بیش از 10 هزار تومان رسیده است که تقریبا شکاف 30 درصدی دارند. معامله‌گران معتقدند این اختلاف تنها به نفع واردکننده‌ است و صادرات را مختل می‌کند.

معامله‌گران معتقدند بازار دوشنبه جنگ بین مال‌دار و بی‎‌‌مال بود. آن‌ها می‌گویند اوضاع جالبی نیست یکسری‌ها پایین خریده‌اند و می‌خواهند در این نواحی کسب سود کنند اما در مقابل یکسری‌ها از ترس جاماندن، برای خرید هول کرده‌اند. این اتفاق بازار را مثل بازی فینال جام جهانی غیرقابل پیش‌‌بینی کرده است.

در بازار دوباره بحث توافق داغ شده بود. معامله‌گران گمانه‌زنی می‌کردند که اگر توافق شود دلار تا کجا خواهد ریخت؟

چارتیست‌ها یا تحلیلگران فنی، روی نمودارها به این نتیجه رسیده بودند که باتوجه به اینکه دلار از 28 هزار تا 39 هزار و 500 تومان بالا آمده است باید 23 درصد اصلاح بزند. با این فرمول دلار تا کانال 36 تا 37 هزار تومان می‌تواند پایین بیاید.

در مقابل یک گروه دیگر اعتقاد داشتند آزادسازی منابع، افزایش توان صادراتی ایران و روان شدن نقل و انتقالات می‌تواند کمک کند دلار تا سطح ۳۲ پایین بیاید.  دلیل این گروه برای دلار ۳۲ هزار تومانی، علاوه بر اتفاقات سمت عرضه، تخلیه کامل هیجان در سمت تقاضا بود.