دلار هرات 38 هزار و 800 تومان کارش را شروع کرد، تا ظهر یک اصلاح داد و به سمت 38 هزار و 600 تومان رفت اما دوباره به رنگ سبز درآمد و به عدد صبح برگشت. اما این پایان کار نبود و در ادامه با خبر آژانس کاهشی شد و به 38 هزار و 400 تومان رسید.

این تقریبا الگوی تمام نرخ‌ها در روز یکشنبه بود؛ یعنی یک اصلاح صبحگاهی، افزایش در ظهر و در نهایت کاهش در عصر. دلار تهران هم با همین الگوی در کانال 39 هزار تومان نوسان کرد. این الگو در درهم امارات هم مشاهد شد با این تفاوت که خبری از اصلاح وقت عصر نشد و درهم در قیمت 10 هزار و 860 تومان کارش را تمام کرد. یک تاخیری در حرکت دوبی نسبت به هرات و تهران وجود داشت. تلقی بازار از حرکت صبح درهم این بود که به بازار دارد تزریق می‌شود، و زور تزریق این بوده که تنها یه اصلاح را رقم بزند. تحلیل بازار این بود که این اصلاح‌ها ریزش‌های بعدی را سخت‌تر می‌کند.

یکسری از معامله‌گران می‌گویند که درهم 11 هزار تومانی تا حدودی ریسک ورود به مارکت را زیاد می‌کند و به همین دلیل در این حوالی می‌توانیم شاهد کشف سود باشیم و اگر موج تقاضای جدید در بازار شکل نگیرد، لمس کف 10 هزار تومانی درهم، دور از ذهن نیست. نکته نرخ هرات این بود که صبح زودتر از روزهای دیگر شروع کرد و نرخ پشت خطی داد، معامله‌گران می‌گفتند که هر وقت اینطوری شده است روند صبح و عصر متفاوت می‌شود که دقیقا هم این اتفاق افتاد. با کاهش اتفاق افتاده در معاملات ارز، نرخ تتر هم امروز کانال 40 تومان را از دست داد.

همچنان در بازار ترس بازگشت به برجام وجود دارد. یکسری از معامله‌گران می‌گویند با توجه به اینکه دو طرف نیاز به مصالحه دارند، سفر امروز به معنای بازگشت به میز مذاکرات است. اما در مقابل یکسری‌ها می‌گویند این‌ها آمده‌اند پرونده را ببندند و مکانیزم ماشه فعال شود. ظهر یکشنبه که نرخ دلار یک گام دیگر به کانال حساس بالاتر نزدیک شده بود، معامله‌گران می‌گفتند این سطح برای بازارساز حیثیتی است و هرطور که شده نمی‌گذارند به این ابرکانال نفوذ کند.

درباره آینده بازار فعلا همه توجه‌ها به سمت خبر آژانس است، اگر ارزیابی آژانس مثبت باشد 38 هزار و 400 تومان هرات از دست می‌رود و نرخ به کانال‌های پایین‌تر برمیگردد. اگر هم منفی باشد به کانال 39 می‌رود. سد مقاومتی اول در راه هرات 38 هزار و 800 تومان است.

در بازار یکشنبه دو صحبت صالح آبادی بیشتر از همه دست به دست می‌شد، یک اینکه سیستم بانکی امنیت بالایی دارد، دو اینکه بانک مرکزی پیگیر تغییراتی در نرخ سود در شورای پول و اعتبار است.

در مورد صحبت اول معامله‌گران می‌گفتند وقتی بازارساز برای کنترل بازار حساب یک دسته‌ای از معامله‌گران را می‌بندد، حرف زدن از امنیت سیستم بانکی خیلی توجیهی ندارد. از نظر این گروه، بستن حساب‌های بانکی فقط سیگنال منفی به بازار می‌دهد و اتفاقا رسیک نگهداری ریال را بالا می‌برد.

در مورد صحبت دوم تحلیل واحدی در بازار وجود ندارد، برخی می‌گفتند افزایش نرخ بهره می‌تواند هم اثر مثبت و هم اثر منفی داشته باشد و بسته به عمل سیاستگذار دارد.

سکه بهار در بازار یکشنبه به 19 میلیون رسید، در حالیکه ارزش واقعی و ذاتی آن 16 میلیون و 400 هزار تومان برآورد می‌شود؛ یعنی بیش از 2 میلیون تومان حباب دارد، آن هم سکه‌ای که معروف به این بوده که بدون حباب است. این افزایش حباب باعث شد فاصله بین امامی و آزادی کمتر شود.

در مورد نوسان های مثبت و افسار گسیخته دو هفته اخیر، سکه فروشان می‌گفتند وقتی پله آهنی را بستند معامله‌گران بزرگ از دور خارج شدند. آن‌ها معتقدند این معامله‌گران بزرگ بودند که در زمان افزایش نرخ، یک نقطه‌ای را به عنوان نقطه سوددهی شناسایی می‌کردند و دست به فروش گسترده می‌زدند و اتفاقا باعث استراحت و اصلاح نرخ می‌شدند.

دلار توافقی در معاملات یکشنبه ثابت و 36 هزار و 200 تومان بود و 21 میلیون و 710 هزار دلار در بازار معامله شد. هفته سوم آذر، پرحجم‌ترین هفته بازار بود که 118 میلیون دلار گزارش شده است. یورو توافقی 38 هزار و 400 تومان است که کاهش داشت اما در بازار 42 هزار تومان معامله می‌شد و کسی هم فروشنده نبود. این دسته از معامله‌گران منتظرند فردا بازار جهانی باز شود چرا که در این دو هفته، با باز شدن بازار جهانی سیگنال افزایشی به یورو دادند.

در بازار توافقی یک نکته داشتیم و آن اینکه یکشنبه شاهد حجم فروش‌های سنگین و مشکوک بودیم؛ یک میلیون دلار، 900 هزار دلار، 600 هزار دلار و 400 هزار دلار.

در بازار یکشنبه یک خبر هم با شوخی در بازار صحبت می‌شد و آن برنده شدن هادی چوپان، و جایزه 400 هزار دلاریش بود. برخی می‌گفتند اگر الان بیاورد 15 میلیارد پول آن به ریال می‌شود و اگر صبر کند شاید ارزشش کمتر شود.

هادی چوپان برای اولین بار به عنوان یک ایرانی قهرمان مسترالمپیا است. شد و حالا با ساندو(جایزه ویژه قهرمان مسترالمپیا) به ایران بازخواهد گذشت.این یک قهرمانی تاریخی نه تنها برای ایران، بلکه برای آسیایی هاست که آخرین بار حدود 40 سال قبل توسط یک بدنساز لبنانی به چنین عنوانی دست یافته بودند. مستر المپیا (Mr.Olympia) رقابت بین‌المللی و حرفه‌ای پرورش‌اندام مردان است که هر ساله توسط فدراسیون جهانی پرورش اندام برگزار شده و به نفر برتر آن مجسمه ساندو و جوایز نقدی اهدا می‌شود.