به گزارش اکوایران، تیم فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز وارد تهران می‌شود. با توجه به محدوده مهم قیمتی که دلار تهران در آن قرار گرفته است، بسیاری از تحلیلگران معتقدند نتیجه این سفر می‌تواند ترمز بازار ارز را بکشد ولی بازار ارز روز قبل در آستانه این سفر روند صعودی داشت.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تمرکز آمریکا بر روی برجام‌ نیست. به نظر می‌رسد شرایط طرف‌های مذاکرات تغییر کرده و رویکرد اروپایی‌ها از زمانی که نگران زمستان سخت بودند، دگرگون شده است. ترکیب تیم آژانس بدون گروسی هم یکی از دلایل نوسان قیمت دلار است.

با کنترل قیمت نفت و گاز در جهان به لطف رکود اقتصادی چین، عرضه بیشتر سایر صادرکنندگان و پاییزی که خیلی سرد نبود اروپا دیگر مانند قبل به دنبال توافق هسته‌ای با ایران نیست و بالعکس ایران را به خاطر فروش پهپاد به روسیه متهم میکند. در شرایطی مقامات ایرانی بارها ادعای فروش پهپاد توسط ایران به روسیه را رد میکنند غرب همچنان برادعای خود پافشاری کرده و با پیشروی، ادعای شراکت نظامی ایران و روسیه را دارد. مانور خبری غرب بر این موضوع با توجه به حساسیتی که اروپا بر مسئله اوکراین و روسیه دارد باعث شده تا اروپایی ها از موضعی که در زمان ترامپ در برابر ایران اتخاذ کرده بودند فاصله بگیرند و همراه آمریکا در مقابل ایران و برجام‌موضع گیری کنند و به اجماع برسند.

این شرایط وضع را برای کشورهایی مانند عربستان فراهم کرده تا وزیر خارجه این کشور سکوت را بشکند و بازنگری در برجام و برجام پلاس را تقاضا کند. در این شرایط چین هم پشت ایران را خالی کرده و تنها کشوری که در کنار ایران مانده روسیه است که دوستی اش موجب خسران شده است. تمام موارد اعلام شده در وضعیت به وجود آمده و شکل گیری انتظارات افزایشی در بازار ارز موثر بوده ولی هم اکنون شتاب بالای رشد دلار و قرار گیری در محدوده مهم مقاومتی باعث شده تا تحلیلگران انتظار داشته باشند هر خبر مثبتی بتواند بازار ارز را به سمت عقب برگرداند و موجب عقب نشینی معامله گران از محدود ای شود که بازارساز به سختی از آن محافظت می کند. اظهار نظر مثبت کارشناسان آژانس و حتی ملاقات احتمالی سید ابراهیم رییسی و بن سلمان در بیستم دسامبر در اردن بنابر ادعای یک رسانه لبنانی هم می تواند ترمز بازار ارز را بکشد.

عوامل بالا عوامل سیاسی موثر بر بازار ارز در کوتاه مدت بود ولی بررسی شاخص های اقتصادی نشان میدهد که هنوز اقدام موثری برای کنترل تورم در بلند مدت انجام نشده و موتور چاپ پول پرقدرت به کار خود ادامه می دهد. پایه پولی رشد کم سابقه ای را در مهرماه تجربه کرده است که بر اساس بررسی های اکوایران یکی از دلایل اصلی افزایش پایه پولی رشد بدهی بانک ها به بانک مرکزی به خاطر افزایش بدهی دولت به بانک ها بوده است. در صورتی که دولت برای مخارج روز افزون خود چاره ای نیندیشد با توجه به رکود قیمت های جهانی در سال آتی اگر تحریم ها ادامه پیدا کند درآمد های دولت محدود تر شده و موتور چاپ اسکناس داغ تر خواهد شد. که با عث رشد تورم می شود و چون تورم با ارزش پول ملی رابطه معکوس دارد بر پول ملی فشار وارد خواهد کرد.

IMG_20221217_170751_552

 IMG_20221217_170747_822

بررسی حباب دلار در بازارهای مختلف نشان‌دهنده تداوم هیجان در بازار ارز است. وضعیت دلار تهران بهتر از بازارهای مرزی است و دلار تهران کمتر از بازارهای سلیمانیه و درهم امارات متلاطم شده است. حباب درهم و سلیمانیه در محدوده بالایی است که کاهش قابل توجه حباب درهم و سلیمانیه روی تابلو میتواند سیگنال توقف روند صعودی را منعکس کند.

 حباب کم سابقه طلای آب شده

در شرایطی که بازار های جهانی به تعطیلات رفته بودند و اونس طلا معامله ای نداشت سایه بازارساز بر بازار ارز نیز به شدت احساس می شد زیرا در کنار رشد محدود دلار حباب طلای آب شده رشد قابل توجهی را ثبت کرد که در بازار ارز کم سابقه بوده است، به طور کل می توان گفت هیجانات معامله گران بر حباب بازارها می دهد  و مهم ترین سیگنالی که می تواند منعکس کننده آرام شدن شرایط در بازارها باشد تعدیل حباب های بالا در بازار ارز، سکه و طلا است.

همانطور که در گزارش های قبل پیش بینی شده بود محدودیت دامنه نوسان گواهی سکه در شرایطی که گواهی سکه کمتر از بازار آزاد معامله می شد باعث تشکیل صف خرید برای گواهی سکه شد و حجم معاملات و تقاضا به خاطر گپ قیمتی گواهی سکه و سکه امامی افزایش یافت.البته بازار آزاد سکه و ربع سکه تغییر چندانی نداشت و به سقف قیمتی هفته گذشته برگشته بود.

شرط یک صعود

بازار سهام روز قبل اصلاح کرد در شرایطی که شاخص کل منفی بود ولی شاخص هم‌وزن به نمایندگی از سهام کوچک مثبت بود. رشد شارپ شاخص کل در هفته گذشته باعث شده این شاخص طبق روال شنبه های نزولی، منفی معامله شود و کمی استراحت کند، فاصله دلار نیما و آزاد افزایش پیدا کرده و این به نفع بازار سهام نیست و رشد بازارسهام را با اختلال مواجه می کند.

گروه بانکی از بزرگان بازار بودند که در روز قبل با افزایش قیمت تقاضا سبزپوش بودند ولی معاملات گروه پالایشی، خودرویی،فلزی و شیمیایی از این روند پیروی نکرد و جو کاهشی در این گروه ها غالب تر بود. به نظر می رسد سیگنال صعود جانانه شاخص کل و بازار سهام وقتی ارسال شود که روند صعودی بازار ارز و سکه متوقف شود.