بازار ارز در روزهای اخیر شاهد تاخت و تاز قیمت دلار است. نرخ دلار امروز سه شنبه 22 آذر ماه در تهران صعودی بود. تحلیلگران ارزی معتقدند که حمایت تمام قد بازارهای همسایه از دلار تهران موجب شده اسکناس آمریکایی در تهران رشد قابل توجهی را ثبت کند. گفته می شود بازیگران ارزی هرات امروز از مرز مقاومتی عبور کرده و قیمت دلار در بازار هرات به صعود ادامه داده است. 

از سوی دیگر برخی از معامله گران مدعی بودند که نرخ دلار درسلیمانیه نیز یک کانال بالا رفته است. علاوه بر این قیمت درهم نیز امروز به مسیر صعودی روز گذشته ادامه داد تا همه چیز برای رشد قیمت دلار در تهران آماده باشد. 

رمزگشایی از دلایل افزایش قیمت دلار

برخی تحلیگران ارزی در کنار عوامل یاده شده باور دارند که جایگزینی نفت ایران با روسیه در بازارها، توقف مذاکرات هسته‌ای، کسری بودجه دولت، افت صادرات پتروشیمی به دلیل قطعی گاز و افزایش تقاضا برای خرید ارز در روزهای پایانی 2022 عامل تقویت انتظارات صعودی برای اسکناس آمریکایی شده است. 

دو سناریو متفاوت 

عده‌ای از معامله گران از احتمال تداوم صعود قیمت دلار سخن می گفتند. با این حال بخشی از فعالان انتظار دارند که پس از رشد دور از انتظار دوشنبه، نرخ دلار در ادامه معاملات امروز اصلاح شود. 

در سمت رسمی بازار هم امروز قیمت دلار نزولی بود. نرخ دلار متشکل دیروز تا مرز 36 هزار تومان پیشروی کرد. امروز قیمت دلار در بازار یاده شده 35 هزارو 600 تومان بود.  

نرخ دلار توافقی هم روز گذشته در محدوده 35 هزار و 411 تومان به کار خود پایان داد. اسکناس آمریکایی به صورت توافقی امروز  به یک قدمی کانال 36 هزار تومان رسید. 

قیمت دلار در صرافی ملی چقدر شد؟ 

قیمت دلار صرافی ملی هم امروز اعلام شد. بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا 35 هزار و 988 (سی و پنج هزار و نهصد و هشتاد و هشت تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا 36 هزار و 352 (سی و شش هزار و سیصد و پنجاه و دو تومان) اعلام شد.

قیمت طلا 

قیمت اونس طلا در بازار امروز 2 دلار افت کرد و بر روی 1783 دلار قرار گرفت. در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار ظهر امروز در مقایسه با روز قبل 4 هزار و 300 تومان افت کرد و با یک میلیون و 663 هزار و 200 تومان به فروش رسید. افت محدود قیمت طلا درحالی است که روزهای گذشته نرخ طلا 18 عیار آرایش صعودی به خود گرفته بود.