دلار هرات در معاملات شنبه بالای مرز مقاومت ۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان باز شد، این اتفاق اولین سیگنال صعودی به بازار ارز بود. هرات تا سطح ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان جلو رفت اما نتوانست سقف جدید مقاومت را بشکند. توقف دلار هرات پشت مرز مقاومتی جدید ناشی از انتظاری است که در بین معامله‌گران وجود دارد. بسیاری از معامله‌گران در تمامی دو هفته گذشته، انتظار داشتند قیمت دلار اصلاح شود اما هر روز عکس نظر آن‌ها اتفاق افتاد و آن‌ها هم انتظار اصلاح را به روز بعد موکول کردند.

یکشنبه هم که بازار نوسانی و رو به بالا بود این انتظار برای روز دوشنبه تمدید شد، از نظر آن‌ها دلار حتی برای ادامه حرکت صعودی نیاز به اصلاح دارد. این گروه تصور می‌کنند دلار در ادامه باید تا سطح ۳۵ هزار و ۵۰۰ عقب بنشیند و پس از آن باتوجه به تقاضای بازار، فضای انتظارات و وضعیت حاکم بر بازار، مسیر خودش را انتخاب کند.

البته برخی از معامله‌گران که در اقلیت هستند به انتظار اصلاح باور ندارند. این گروه اعتقاد دارند لیدر بازار درحال حاضر درهم است و تا تقاضای حواله قوی است، اصلاح در مسیر نزول رخ نخواهد داد. شاهد این گروه تثبیت قیمت درهم بالای سطح ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان است. از دید آن‌ها اگر مقاومت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در این بازار بشکند دلار صاحب یک کف محکم در کانال ۳۷ می‌شود.

در معاملات روز یکشنبه کانال بازار متشکل ارزی که قیمت‌های دلار در این بازار را منتشر می‌کرد بجای قیمت، تحلیل گذاشت. تحلیلی که این کانال داشت درباره آینده قیمت دلار در پسانوسان بود. این گزارش اعتقاد داشت مقطع بعد از تقاضای کریسمس، مقطع پسانوسان است چرا که تقاضای تسویه‌های تجاری و حتی سفرها کاهش پیدا می‌کند و این کاهش تقاضا، کاهش خرید حواله و اسکناس را به دنبال دارد. گزارش بدنبال این بود که نشان دهد مقطع پسانوسان از اواخر آذر شروع می‌شود. این دیدگاه تاییدکننده گروه اول در بازار ارز بود که انتظار اصلاح را می‌کشند.

بازار سکه در یکشنبه باز هم سنت‌شکنی کرد. قیمت‌های بازار در کانال جدید اعلام شد، گرچه قیمت‌های رسمی پایین‌تر از ۱۸ میلیون تومان را تایید می‌کردند. براساس قیمت بازار، حباب سکه به عدد کم‌سابقه سه میلیون تومان رسید که نشان می‌دهد ۱۶ درصد قیمت سکه اصطلاحا آب است.

همچنین در بازار سکه معامله‌گران رو به محاسبه دلار نهفته در انواع قطع سکه و طلای آبشده آوردند. آن‌ها باتوجه به فرمول به دست آوردن قیمت سکه، نیم سکه، ربع سکه و طلای آبشده می‌گویند دلار نهفته در هرکدام از آن‌ها به ترتیب 43 هزار، 48 هزار، 68 هزار و 37 هزار و 700 تومان است.

در بازار ارز و سکه چهار نکته به چشم می‌خورد. نکته اول: این بازار به جهت تابلو، اعداد، رفتار معامله‌گران کاملا متفاوت از روزهای دیگر است. برای نمونه در بازاری که اکثریت انتظار اصلاح می‌کشند، کسی فروشنده نیست.

دوم: روند نزولی حجم عرضه در بازار نیما ادامه پیدا کرد و نسبت حجم خرید به عرضه در این بازار رکورد زد و به ۳۷ درصد رسید.

سوم: فاصله سکه امامی و بهار در سایت اتحادیه طلا، ۳۰۰ تومان بود درحالیکه در بازار این فاصله نزدیک به یک تومان است. این مقایسه نشان می‌دهد نرخ سکه امامی در اتحادیه پایین نگه داشته شده است.

چهارم: یورو وارد کانال ۳۹ هزار تومان شد. یورو توافقی هم در یکقدمی ۳۹ است. اعداد کم‌سابقه‌ای که در بازار رویت نشده بود.