دلار هرات در معاملات روز یکشنبه 35 هزار و 220 تومان باز شد و در دامنه 35 هزار تا 35 هزار و 380 تومان نوسان کرد. در نهایت هم در محدوده 35 هزار و 200 تومان بسته شد. این رقم، اگر چه نسبت به روز شنبه 100 تومان بالاتر بود اما نسبت به قیمت باز شده پایین‌تر بسته شد.

سورپرایز روز یکشنبه حرکت سکه بود. سکه تا 12 ظهر وارد کانال 17 میلیون شد و در نهایت، قیمت 17 میلیون و 50 هزار تومان را ثبت کرد. در بازار سکه، معامله‌گران رو به خرید سکه سال پایین آوردند چون تصور می‌کنند سکه‌های ضرب شده قبل از سال 86 که به بهار معروف هستند، حباب ندارد. با رسیدن سکه به 17 میلیون، حجم فروش‌ها کمی بیش از خرید شد.

در بازار ارز هم معامله‌گران کماکان به نمی‌فروشم اصرار دارند اما خریدار هم نیستند. دلیل چنین رویکردی ترس از کاهش است. عمده کسانی که فروشنده نیستند در قیمت‌های پایین خریده‌اند و منتظرند به محض رویت سقف 36 خالی کنند. اما در عین حال مقطع فعلی را نقطه ورود به بازار ارز نمی‌دانند. رویکرد این طیف نشان می‌دهد بازار فعلا صعودی نیست، حتی برخی می‌گویند بعد از افزایش و کاهش احتمالی پیش‌رو، احتمالا نقاط جدید قیمتی روشن می‌شوند. تقاضای کریسمس و قیمت دلار بودجه 1402 کماکان برای معامله‌گران متغیر مهمی است.

در بازار یکشنبه گزارش سازمان برنامه و بودجه در ابتدای دولت رئیسی، دوباره از بایگانی خارج شد. معامله‌گران با رصد پیش‌بینی قیمت دلار آن گزارش، در سناریو‌های توافق و عدم توافق، اعتقاد داشتند این گزارش کارشناسی شده است چرا که برخی از پیش‌بینی‌ها محقق شده است.

در بازار از خبر لغو برخی تحریم‌های نفتی ونزوئلا هم خوانش منفی شد. از دید معامله‌گران عرضه بیشتر نفت ونزوئلا، خبر خوبی برای صادرات نفت ایران نیست و حتی از آن به عنوان جایگزین نفت ایران و برجام یاد می‌کردند. تحلیلی که اگر دقیق باشد از سوی معامله‌گران خبر خوبی برای دلار عنوان نمی‌شد.

هر مثقال طلای آبشده در دامنه 6 میلیون و 600 تا 700 هزار تومان در نوسان بود و معامله‌گران هشدار می‌دادند برای آبشده ناحیه 6 میلیون و 770 هزار تا 6 میلیون و 800 هزار تومان، ناحیه احتیاط است.

طبق آمار بانک مرکزی در معاملات روز شنبه در بازار نیما نسبت حجم خرید به عرضه دلار به رقم 19.8 درصد رسیده که در دو هفته اخیر بی‌سابقه بوده است. همچنین حجم خرید در دلار نیما هم اینطور بود و خرید در دو هفته گذشته بیشترین بوده است که برای معامله‌گران قابل توجه بود.