به گزارش اکو‌ایران، قیمت دلار امروز شنبه 28 آبان 1401 در صرافی ملی جهش پیدا کرد. اسکناس آمریکایی امروز در صرافی ملی در کانال 30 هزار تومان خرید و فروش شد. بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا 30 هزار و 447 تومان (سی هزار و چهارصد و چهل و هفت  تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا  30 هزار و 753 تومان (سی هزار و هفتصد و پنجاه و سه تومان) اعلام شد.

بازار متشکل ارزی نیز امروز شاهد صعود قیمت دلار بود و نرخ دلار در این بازار یک کانال بالا رفت. ظهر امروز نرخ دلار متشکل در محدوده 31 هزارو 24 تومان به فروش رسید که نسبت به روز قبل بیش از 800 تومان افزایش را نشان می‌دهد .

در بازار ارز توافقی به ازای هر کد ملی حداکثر 2 هزار دلار تخصیص داده می‌شود. قیمت دلار در بازار توافقی امروز تا این لحظه 33 هزار و 293 تومان اعلام شده است. روز گذشته قیمت دلار توافقی در محدوده 33 هزار و 245 تومان به کار خود خاتمه داده بود.

عقبگرد قیمت دلار در نیمه اول معاملات نقدی 

اگرچه امروز در بازار رسمی قیمت ها صعودی بود اما در بازار آزاد قیمت دلار  قبل از ظهر امروز یک کانال پائین آمد.عقب نشینی قیمت دلار تهران امروز در حالی بود که اسکناس آمریکایی در هرات و سلیمانیه مسیر رشد را دنبال کرد. از نیمه ظهر به بعد قیمت دلار دوباره بالا رفت. نرخ حواله درهم نیز نیز امروز اندکی پایین تر از نرخ دو روز قبل معامله شد . 

عقبگرد قیمت دلار در بازار در حالی است که در روزهای پایانی هفته  گذشته ایران با تحریم های جدید  کشورهای غربی روبرو شد و از سوی دیگر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز  پنجشنبه قطعنامه‌ای را که خواستار همکاری ایران با این آژانس که نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل است به تصویب رساند.

فشار عرضه در بازار دلار 

 بررسی رفتار دلار در بازار ارز نشان داده نتیجه سفر مقامات عمان به ایران غالباً ترمز رشد قیمت در بازار ارز را کشیده و روند قیمت دلار را معکوس کرده است به همین دلیل معامله گران افزایشی تا مشخص شدن نتیجه سفر وزیر خارجه عمان به ایران صبر خواهند کرد.

عده ای از تحلیلگران ارزی باور دارند  که بازارساز در زمان ناآرامی‌های سیاسی و هم چنین برای خنثی سازی اخبار منفی، به طرز قابل توجهی میزان عرضه ارز را بالا می‌برد. این دسته از فعالان اعتقاد دارند که  معامله گران به دلیل همین هراس از عرضه بازارساز در موقعیت فروش قرار گرفتند.

قیمت سکه و طلا صعودی شد 

قیمت اونس طلا در بازار امروز بر روی 1751 دلار قرار گرفت.در روزهای گذشته قیمت طلا در بازار جهانی تا بالای 1760 دلار هم رفته بود. در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار برخلاف دو روز قبل رشد کرد .طلا امروز با یک میلیون و 491 هزار و 900 تومان مبادله شد که 6 هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد.

قیمت سکه هم امروز مانند قیمت طلا بالا رفت. هر قطعه سکه امامی ظهر امروز در محدوده 16 میلیون و 300 هزار تومان به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با عصر پنجشنبه گذشته تقریبا 20 هار تومان بالاتر بود .