سقف قیمت جهانی طلا در محدوده های زمانی اواسط مرداد سال 1399 روی قیمت 2000 دلار معامله شده است که در ابتدای سال 1401 یعنی شش ماه پیش دوباره این قیمت را به خود دیده است و پس از آن با افت بیش از 17 درصدی همراه شد و بازدهی شش ماهه بدی را به جای گذاشته است.

حالا همه نگاه‌ها به این محدوده تاریخی قیمتی است که آیا طلای جهانی با افت همراه می شود؟ آیا این سطح حمایتی قدیمی را از سر راه خود بر می‌دارد و به اهداف پایین‌تری می‌رسد؟ و یا بار دیگر همچون سال گذشته با جهش قیمتی همراه می‌شود و اعداد بالاتر را روی تابلوی معاملاتی خود حک می‌کند.

قیمت طلا با انتظارات فدرال رزرو آمریکا مبنی بر افزایش شدید نرخ بهره، کاهش یافت و به پایین‌ترین حد در دو ماه اخیر رسید. 

طلا نسبت به افزایش نرخ های بهره آمریکا بسیار حساس است زیرا این نرخ‌ها باعث افزایش هزینه فرصت نگهداری شمش بدون بازده و در عین حال تقویت دلار می‌شود. 

در همین حال، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، روز چهارشنبه گفت است که بانک‌های مرکزی باید در مبارزه با تورم گسترده پایدار باشند.

 گفته می‌شود دارایی‌های SPDR Gold Trust  صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، از 962.88 تن در روز چهارشنبه، 0.24 درصد کاهش یافت و به 960.56 تن در روز چهارشنبه رسید. که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران تمایلی به نگهداری این فلز گرانبها در کوتاه‌مدت را  ندارند.

اونس طلا