به گزارش اکوایران، در جلسه علنی امروز، 26 اردیبهشت ماه، در جریان بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، پیشنهادی مبنی بر تعطیلی روز پنج‌شنبه از سوی سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز، مطرح شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۷۵ رای موافق، ۱۳۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر با این پیشنهاد مخالفت کردند.

همچنین نمایندگان مجلس با  ۱۳۶ رای موافق، ۶۶ رای مخالف و ۳ رای ممتنع با لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته موافقت کردند بر این اساس کارکنان دولت در روزهای جمعه و شنبه تعطیل خواهند بود.

بر اساس اعلام رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس؛ اگر شورای نگهبان طی ۱۰ روز آینده مصوبه مجلس مبنی بر افزایش تعطیلات هفته‌ها را تایید و رئیس مجلس ابلاغ کند، تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال باید اجرایی شود.

در گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس، تعطیلی روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته آمده است که میرتاج‌الدینی پیشنهاد داد، دومین روز تعطیل، به جای شنبه، روز پنج‌شنبه باشد که نمایندگان با آن مخالفت کردند.

نماینده تبریز در توضیح پیشنهاد خود گفت: «مردم از زمان‌های قدیم برایشان اینگونه بوده که پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد لذا تعطیلی شنبه شرایط را اینگونه می‌کند که انگار سه روز در هفته یعنی پنج‌شنبه، جمعه و شنبه تعطیل است این وضعیت دیگر اصلا با اقتصاد سازگار نیست.»

استفتا از دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی برای تعطیلی شنبه 

محسن پیرهادی نماینده تهران به عنوان مخالف پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه اظهار کرد: با تعطیلی روز پنج‌شنبه عملا چهار روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود کسانی درباره تعطیلی پنج‌شنبه صحبت می‌کنند که کاری در حوزه اقتصادی نکرده است. ۳۶ تشکل اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درخواست تعطیلی شنبه را مطرح کردند.

پیرهادی همچنین عنوان کرد که درخصوص تعطیلی روز شنبه با دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی صحبت کرده است و متن استفتای دفتر ایشان بدین شرح است: «از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار داد و ستدهای اقتصاد جهانی است و موثر در حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه با مخالفین نیست، بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه مانعی ندارد.»

نحوه عملکرد ادارات و دستگاه‌های اجرایی

تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت رسانی از قبیل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج شنبه تنظیم نمایند.

ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات‌رسانی موضوع این تبصره  توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

خبر مرتبط
ادامه دعوای شنبه و پنج‌شنبه / چرا مشارکت در انتخابات پایین بود؟

بحث درباره تعطیلی شنبه یا پنجشنبه، همچنان در فضای مجازی و فضای رسمی رسانه‌ای ادامه دارد.

ساعت کاری کارمندان پس از کش و قوس‌های مجلس و دولت، کاهش یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین تصویب کردند که ساعت کاری کارمندان دولت به ۴۰ ساعت در هفته کاهش پیدا کند. این مصوبه در صورت تایید شورای نگهبان اجرایی خواهد شد.

عبدالرضا مصری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی، 25 اردیبهشت، در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به افزایش تعطیلی آخر هفته اظهار کرده بود: دولت با کاهش ساعت کاری کارمندان دولت به ۴۰ ساعت در هفته موافقت کرده است. اما ۲۱۶ نماینده حاضر در صحن با ۷۶ رأی موافق، ۱۱۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع با این پیشنهاد مخالفت کردند.

دولت در لایحه خود پیشنهاد کرده بود که ساعت کاری به ۴۲ و نیم ساعت تغییر یابد و همچنین تعطیلات پایان هفته را ۲ روز تعیین کرده بود، اما روز مشخصی در لایحه نیامده بود.

در گزارش کمیسیون اجتماعی پیشنهاد شده بود که ساعات کاری ادارات از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش یابد و روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته تعیین شود.