به گزارش اکوایران، اتحادیه اروپا به توافقی سیاسی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران دست یافته است.

به نوشته یورونیوز، این تحریم‌ها با هدف محدودکردن صادرات قطعات ساخت اتحادیه اروپا که در تولید هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و موشک‌های بالستیک به کار می‌رود، طراحی شده‌اند.

پیش از این نیز اتحادیه برای مقابله با پهپادهای ساخت ایران مجموعه‌ای از تحریم‌های اختصاصی را وضع کرده بود. این طرح همچنین افراد و نهادهای مرتبط با برنامه پهپادی ایران را از طریق ممنوعیت سفر و مسدودکردن دارایی تحریم کرده است. ادعا شده این اقدام در واکنش به عملیات تهران علیه اسرائیل انجام شده است.

روز دوشنبه، تحریم‌های جدید در نشست وزرای خارجه اروپایی در لوکزامبورگ به تصویب رسید و به زودی پس از تبدیل‌شدن قانون، اجرایی خواهد شد.

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در پایان نشست گفت: «ما به یک توافق سیاسی رسیدیم».

ایران با داشتن بیش از ۳ هزار موشک با برد تا ۲ هزار کیلومتری در زرادخانه خود، به عنوان دارنده بزرگترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی خاورمیانه شناخته می‌شود.

اگرچه ایران بیشتر فعالیت‌های ساخت موشک را به صورت داخلی انجام می‌دهد، اما همچنان به قطعات تکنولوژیکی خارجی وابسته است که می‌توان آن‌ها را جدا کرده و مجدداً در برنامه موشکی خود به کار گیرد.

بورل گفت تحریم‌های اتحادیه اروپا که در روز دوشنبه تأیید شد، با گسترش محدودیت‌ها به «کل منطقه خاورمیانه و دریای سرخ» به این موضوع می‌پردازد.

با این حال، وزرا هیچ اقدامی برای قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی انجام ندادند. این ایده پس از اعتراضات ضددولتی سال گذشته در ایران مطرح شده بود.

چنین اقدامی ابتدا نیازمند تصمیم قضایی از سوی یک مرجع ذی‌صلاح در هر یک از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا است که سپس به عنوان مبنای قانونی برای تصمیم اتحادیه اروپا در نظر گرفته می‌شود.