به گزارش اکوایران، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز ، 3 اردیبهشت 1403، در نشست خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اگر اقدام متجاوزانه دیگری صورت بگیرد پاسخ قوی‌تر خواهد داد

  • اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک ایران در کشور سوریه، یک رخداد کاملا غیرقانونی و نقض فاحش قوانین بین‌المللی، نقض مفاد منشور ملل متحد و نقض حاکمیت ارضی یک کشور عضو سازمان ملل بود.

  • اقدامی که ایران در همان لحظات اولیه به عنوان یک عملیات جنایتکارانه در حوزه‌های مختلف از جمله شورای امنیت مورد توجه قرار داد. این از وظایف دستگاه دیپلماسی بود. اینکه در کمتر از 24 ساعت با هماهنگی بیانیه تنظیم و توسط یکی از کشورهای عضو دائم شورای امنیت به بحث گذاشته شد نتیجه اقدام دیپلماتیک بود.

  • اگر اقدام متجاوزانه دیگری صورت بگیرد پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهد داد. عامل اساسی و بی‌ثباتی در منطقه وجود رژیم صهیونیستی و جنایات ضد بشری این رژیم با حمایت کشورهای مشخص است.

آمریکا روی اسب بازنده شرط‌بندی کرده است

  • وی در خصوص مصوبه اخیر کنگره آمریکا و کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی گفت: اگر حمایت‌های نامحدود آمریکا نبود، رژیم صهیونیستی امکان تداوم حتی یک روز از جنگ را نداشت.

  • دولت آمریکا اعتبار ملت خود را در کنار رژیمی قرار داده که هیچ پیروزی غیر از 34 هزار کشته برجای نگذاشت. آمریکا روی اسب بازنده شرط بندی کرده است.

خبر مرتبط
ماجرای اصفهان به نیمروز نرسید

آسمان اصفهان دیشب شاهد تیراندازی پدافند هوایی بوده است. مقامات رسمی کشور می‌گویند عملیات پدافندی در برابر شی مشکوک بوده و گزارش‌های تکمیلی منتشر خواهد شد.

در ارتباط با امنیت ملی، ایران ملاحظه هیچ طرفی را نخواهد کرد

  • رژیم صهیونیستی مسئولیت اقدام خود را برعهده نگرفت و شاید آنقدر بی‌ارزش بود که ارزش نداشت رژیم روی آن کار تبلیغاتی کند. اشیا کوچیکی بودند که به دنبال عملیات ایذایی بودند و با آمادگی نیروهای ایران مورد اصابت قرار گرفتند.

  • در ارتباط با امنیت ملی، دولت ایران همانطور که مقتدرانه عمل کرد و نشان داد ملاحظه هیچ طرفی را نخواهد کرد؛ طبیعتا ایران در تداوم حفاظت از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهد کرد. همانطور که آمریکا هم اعلام کرد بیش از 20 کشور تلاش کردند در خصوص پاسخ ایران مانع اقدام عملیاتی مشروع ایران بشوند و ایران مقتدرانه در این زمینه عمل کرد.

سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی ندارد

  • دکترین هسته‌ای ایران کاملا واضح است. ما استفاده صلح آمیز را حق مسلم خود می‌دانیم. 

  • فعالیت صلح آمیز هسته‌ای خود را ادامه خواهیم داد و این فعالیت‌ها در چارچوب آژانس و پادمان و ان‌پی‌تی ادامه پیدا خواهد کرد.

  • سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی ندارد.

ایران از چارچوب‌های دیپلماتیک کناره‌گیری نکرده است

  • ایران برای تامین حقوق ملت در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا همواره از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده است. ایران هیچگاه از چارچوب‌های دیپلماتیک کناره گیری نکرده است.

  • کسانی که زیر میز دیپلماسی زدند آمریکا و شرکای آن بودند. ایران اولا در مسیر بی‌اثر کردن تحریم‌ها مطابق خط و مشی مقام معظم رهبری حرکت کرده و همچنین در مسیر احقاق حقوق ملت ایران از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد. در نشست‌های بین‌المللی و در دیدارها این موضوع مطرح می‌شود. سازمان ملل و دیدارهای حاشیه آن همواره فرصتی است که این موضوعات مطرح می‌شود.

امنیت در حوزه قفقاز جنوبی از اولویت‌های ایران است

  • امنیت در حوزه قفقاز جنوبی از اولویت‌های مهم ایران است. امنیت در قفقاز برای امنیت در کل منطقه اثرگذار است و هرگونه ناامنی در امنیت منطقه اثر می‌گذارد.

  • حضور نیروهای خارجی کمکی به صلح و امنیت نخواهد کرد و هرگونه رویکردی که ناظر بر تقویت نظامی‌گری باشد موجب پیچیده‌تر شدن شرایط امنیتی در منطقه و آسیب زدن به روند صلح سازی خواهد بود.

خطوط هوایی ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی فعالیت می‌کنند

  • شرکت هواپیمایی ایران هما و سایر خطوط هوایی ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی صرفا در راستای انتقال مسافرین و محموله‌های تجاری در مسیرهای منطقه‌ای و بین‌المللی و تحت قوانین حاکمیتی اتحادیه اروپا و دیگر سازوکارهای شناخته شده رفت و آمد می‌کنند و در هیچ مسیر ادعایی فعالیت صورت نمی‌گیرد.

اروپا در صورت اعمال تحریم علیه ایران یک شرمندگی را برای خود ثبت می‌کند

  • جالب توجه است که اتحادیه اروپا علیه رژیمی که مرتکب جنایت شده و مردم فلسطین را قتل عام کرده، بیماران و مجروحان را در داخل بیمارستان اعدام کرده و از محوطه بیمارستان‌ها به عنوان قبرستان دفع جمعی استفاده کرده، هیچ گونه اقدام تحریمی را علیه چنین رژیمی انجام ندادند اما صحبت از اقدام تحریمی علیه دولتی می‌کنند که جز در چارچوب بین‌المللی عمل نکرده است.

  • اگر اقدامی انجام دهند به عنوان یک اقدام شرم آور در تاریخ اروپا به ثبت خواهد رسید و یک شرمندگی را برای خود به ثبت خواهند رساند.

آغاز انتقال عمره‌گزاران به سرزمین وحی

  • امروز شاهد آغاز پرواز از ایران به مقصد سرزمین وحی برای انتقال عمره گزاران بودیم. اساسا جزو اولین توافقات مرحله ازسرگیری روابط ایران و عربستان برگزاری زیارت‌های عمره مفرده بود. به دلیل وقفه طولانی چندین ساله طرفین با برخی از نارسایی‌ها مواجه بودند. در مرحله مورد توافق متاسفانه در یک مقطعی دچار وقفه بودیم. در سایه مذاکرات انجام شده این موانع برطرف شد و شاهد آغاز عملیات انتقال حجاج ایرانی هستیم و این تحول خوبی است.

خبر مرتبط
افت و خیز رابطه با عربستان در آینه حج/ ایرانی‌ها همچان در حسرت عمره

اکوایران: زائران ایرانی پس از انتظاری 9 ساله آماده سفر به عربستان سعودی بودند و تا فرودگاه امام هم آمدند، اما پرواز آنها لغو شد.

حادثه در سفارت ایران در فرانسه توسط فردی با اختلال روانی انجام شده است

  • اقدام انجام شده در سفارت ایران در فرانسه یک اقدام فردی بود و قبلا هم متاسفانه متعرض بخش کنسولی ایران شده بود. اخیرا هم یک اقدام ورود به محل بخش خدمات کنسولی به عنوان فردی که برای دریافت خدمات آمده انجام داد. طبق اطلاعات این شهروند دچار اختلالت روانی است و پس از ورود وانمود کرده لوازم انفجاری همراه دارد و موجب ایجاد وحشت شده بود. با گفتگوهای انجام شده با وی این فرد محل را ترک کرد. این انتظار از دولت فرانسه وجود دارد که با توجه به اقدامات قبلی این فرد و پرونده ایجاد شده علیه ایران نیاز است که این کشور به وظیفه خود عمل کند.

خبر مرتبط
محاصره کنسولگری ایران در پاریس در پی تهدید به انفجار انتحاری/ مهاجم دستگیر شد

اکوایران: پلیس فرانسه روز جمعه در پی گزارش‌هایی مبنی بر تهدید مردی به منفجر کردن خود در کنسولگری ایران در پاریس، این کنسولگری را محاصره کرد.

سفرهای رییس جمهور به پاکستان و سریلانکا

  • رییس جمهور سفرهای مهمی را به پاکستان و در ادامه به سریلانکا آغاز کردند. این سفرها در مسیر استمرار برداشتن گام‌های موثر ایران برای تحقق هرچه بیشتر هدف گذاری‌های انجام شده و گسترش مناسبات با کشورهای دوست در سطح منطقه است.

  • پاکستان و ایران دارای پیوندهای عمیق و ریشه‌دار هستند. روابط سیاسی ما روابط قوی است. انتظار این است که روابط اقتصادی دو کشور هم هم‌پای روابط سیاسی توسعه پیدا کند.

  • با توجه به اهمیت رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم، هدف گذاری ارتقای مناسبات دو کشور به سقف 10 میلیارد دلار یکی از اولویت‌هاست. همکاری‌های امنیتی و امنیت مرزهای مشترک نیز یکی از اولویت‌های مشترک است.

  • مقامات پاکستان بارها اعلام کرده‌اند که این کشور به پروژه گازی با ایران پایبند است. همکاری‌های دو کشور در حوزه خدمات فنی و مهندسی از اولویت‌های مهم است.