به گزارش اکوایران، دو منبع امنیتی عراقی و یک مقام آمریکایی به رویترز گفتند که حداقل پنج موشک در روز یکشنبه از شهر زمار عراق به سمت پایگاه نظامی آمریکا در شمال شرقی سوریه شلیک شد.

این حمله به نیروهای آمریکایی اولین حمله از اوایل فوریه است، زمانی که گروه‌های متحد ایران در عراق حملات خود را علیه نیروهای آمریکایی متوقف کردند.

به نوشته رویترز، این حمله یک روز پس از بازگشت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، از سفر به ایالات متحده صورت می‌گیرد، جایی که با رئیس جمهور، جو بایدن در کاخ سفید دیدار کرد.

در پستی در یکی از گروه‌های تلگرامی وابسته به کتائب حزب‌الله آمده است که گروه‌های عراقی پس از مشاهده پیشرفت اندک در مذاکرات برای پایان دادن به حضور ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در این کشور، پس از یک توقف نزدیک به سه ماه، تصمیم به از سرگیری حملات گرفته‌اند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که بیش از پنج موشک از عراق به سمت نیروهای ائتلاف در رومالین سوریه شلیک شد، اما به پرسنل آمریکایی آسیبی نرسید.

این مقام از آن به عنوان «حمله موشکی ناموفق» یاد کرد، اما مشخص نیست که آیا موشک‌ها توانسته‌اند به پایگاه اصابت کنند یا قبل از رسیدن منهدم شده‌اند.

به گفته این مقام، در پی این حادثه، یک فروند هواپیمای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عراق و سوریه به لانچر موشک‌ها حمله کرد.

دو منبع امنیتی و یک افسر ارشد ارتش در عراق گفتند یک کامیون کوچک با یک راکت انداز در پشت آن در زمار، شهری در مرز با سوریه پارک شده بود.

یک افسر ارتش گفت: کامیون منهدم شده برای تحقیقات بیشتر توقیف شد و تحقیقات اولیه نشان داد که در یک حمله هوایی منهدم شده است.

این افسر افزود: «ما در حال ارتباط با نیروهای ائتلاف در عراق برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد این حمله هستیم.»

گروه رسانه‌ای امنیتی عراق، یک نهاد رسمی مسئول انتشار اطلاعات امنیتی، در بیانیه‌ای گفت که نیروهای عراقی یک «عملیات جستجو و بازرسی گسترده» را برای یافتن عاملان در نزدیکی مرز سوریه آغاز کرده‌اند و متعهد شدند که آن‌ها را به دست عدالت بسپارند.

این حملات پس از انفجاری مهیب در یک پایگاه نظامی در عراق در اوایل روز شنبه رخ داد که در آن یکی از اعضای حشد الشعبی کشته شد.