پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق (13 فروردین)، شب گذشته نیز جمهوری اسلامی ایران در حمله تلافی‌جویانه ده‌ها پهباد و موشک به سوی اسرائیل شلیک کرد. در حمله‌ای که اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران داشت هفت مستشار نظامی ایران و چند شهروند سوری کشته شدند. 

روابط عمومی سپاه در همان ساعات ابتدایی حمله تلافی‌جویانه ایران در اطلاعیه‌هایی این حمله را تائید و اعلام کرد: «در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.»

نامه ایران به شورای امنیت ملل

با شروع این عملیات که «وعده صادق» نام‌گذاری شده، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اعلام کرد که اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائمی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت ملل گفت: «اگر رژیم اسرائیل مجدداً دست به هرگونه اقدام نظامی بزند، پاسخ ایران مطمئناً قوی‌تر و قاطع‌تر خواهد بود.»

در بخش دیگری از نامه ایروانی آمده است که جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به هرگونه تحریک نظامی بیشتر توسط رژیم اسرائیل، بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود برای دفاع و پاسخ شدید و مطابق قوانین بین‌الملل در برابر هرگونه تهدید یا تجاوز علیه مردم، امنیت ملی، منافع ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود تاکید می‌کند.

فرمانده کل سپاه: فصل جدیدی از تقابل به روی ما گشوده شد

صبح امروز نیز حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران درباره این عملیات گفت: « این عملیات فصل جدیدی از تقابل را به روی ما گشود. رژیم صهیونیستی از هر نقطه به منافع و شخصیت‌ها و شهروندان ما حمله کند ما آن‌ها را مورد تهاجم متقابل قرار خواهیم داد.» (ایسنا)

او ادامه داد: «ما عملیات محدودی انجام دادیم و این عملیات در حد اندازه شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود و می‌توانست گسترده باشد. این عملیات را محدود کردیم به آن بخش از توانایی‌هایی که رژیم صهیونیستی برای حمله به سفارت ما از آن استفاده کرده بود.»

عملیات از نظر ما پایان یافته است

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی سخنانی درباره عملیات تنبیهی «وعده صادق» که شب گذشته صورت گرفت، گفت: «تعداد قابل توجهی پهپاد و موشک‌های کروز و بالستیک در این عملیات مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده تاکتیک‌های خوب اندیشیده شد و طراحی مناسب صورت گرفت که نه گنبد آهنین و نه سپر دفاع موشکی رژیم صهیونیستی نتوانست مقابله‌ی قابل توجهی با این عملیات داشته باشد و عملیات به اهدافش نائل شد.» (تسنیم)

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: «ما این عملیات را منتج به نتیجه می‌بینیم و از نظر ما پایان یافته و قصدی بر ادامه‌ی آن نیست. اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز متعلق به ما در سوریه کشور دیگری انجام دهد، عملیات بعدی ما بزرگ‌تر خواهد بود.»

واکنش مجلس به حمله موشکی ایران به اسرائیل

صبح امروز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای غیرعلنی عملیات انتقامی ایران را بررسی کردند. ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس گفت: «در این جلسه حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.» (ایرنا)

او ادامه داد: «در این جلسه رئیس مجلس عنوان کرد که حمله ترکیبی سپاه اعم از موشک پهپاد و حمله الکترونیکی به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی عملیات پیشرفته و در نوع خود بی‌نظیر است.»

علیرضا سلیمی، دیگر نماینده مجلس نیز به خبرگزاری ایرنا درباره این جلسه غیرعلنی گفت: «در جریان این حمله، ۲۸۰ موشک و پهپاد با مدیریت جنگ الکترونیک به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی شلیک شده است که اکثر آن ها به هدف اصابت کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: «اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، مطمئن باشد که سیلی بعدی محکم‌تر خواهد بود.»

بیانیه وزارت امور خارجه

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره پاسخ به حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق  بیانیه‌ای صادر کرد. (مهر)

در بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران آمده است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اِعمال حق ذاتی دفاع مشروع مصرح در ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن مستشاران رسمی نظامی ایران که به دعوت دولت سوریه در این کشور مشغول فعالیت بودند و به ویژه حمله نظامی مورخ ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق، در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ مجموعه ای از حملات نظامی علیه پایگاه‌های نظامی این رژیم را به انجام رساندند.

در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید مجدد بر پایبندی خود نسبت به اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل، بر عزم خویش برای دفاع قاطع از حاکمیت، تمامیت سرزمینی و منافع ملی خود در برابر هرگونه استفاده غیرقانونی از زور و تجاوز تأکید می‌کند.