به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، جو بایدن را «رقت‌انگیز» خواند و مدعی شد که اگر او بر سر کار مانده بود، ایران به اسرائیل حمله نمی‌کرد.

ترامپ، اوایل عصر روز جمعه پس از دیدار با مایک جانسون در مارالاگو، کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد و اظهار داشت که بایدن می‌تواند کشور را وارد یک «جنگ جهانی» کند.

به گزارش دیلی‌میل، یک خبرنگار از رئیس جمهور سابق درباره هشدارهای آمریکا مبنی بر اینکه ایران در شرف حمله به اسرائیل است و اینکه آیا با بنیامین نتانیاهو، رئیس جمهور اسرائیل در تماس بوده است، سؤال کرد.

او گفت اگر ترامپ با بی‌بی صحبت می‌کرد، فاش نمی‌کرد و اضافه ‌کرد: «اما برای رئیس‌جمهور کشور ما این که واقعاً هشدار بدهد که فکر می‌کند به ما حمله می‌شود یا آنها مورد حمله قرار می‌گیرند. خیلی رقت‌انگیز است.» او ادامه داد: «اگر من رئیس جمهور بودم، آنها به اسرائیل حمله نمی‌کردند.» دونالد ترامپ گفت: «اگر رییس‌جمهور بودم ایران به اسرائیل حمله نمی‌کرد. ایران هیچ پولی نداشت و ورشکسته بود و در موقعیتی نبود که بتواند به اسرائیل حمله کند.»

او مدعی شد که جمهوری اسامی ایران 221 میلیارد دلار، (رقمی که رئیس جمهور سابق قبلاً آن را تکرار کرده اما منبع آن مشخص نیست) برای ایجاد مشکل در خاورمیانه در کنار عراق جمع آوری کرده است.او افزود: «آمریکا در دوره بسیار بسیار خطرناکی قرار دارد و دلیلش این است که آمریکا رییس‌جمهوری کاملا نالایق دارد.»

با این حال، نظرسنجی که روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد که یکی از ضعیف‌ترین ویژگی‌های ترامپ مدیریت او در سیاست خارجی است.

چهل و هفت درصد از آمریکایی‌هایی که در نظرسنجی ای‌پی نورک شرکت کردند، گفتند که ترامپ به روابط خارجی ایالات‌ متحده آسیب رسانده است.

بایدن روز چهارشنبه در باغ رز در کنار فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت که ایران «تهدید می‌کند که حمله ای مهم به اسرائیل انجام دهد.» او گفت: «همانطور که به نخست وزیر نتانیاهو گفتم، تعهد ما به امنیت اسرائیل در برابر این تهدیدات از سوی ایران و نیروهای مورد حمایت آن، آهنین است.» اوافزود: «ما تمام تلاش خود را برای حفاظت از امنیت اسرائیل انجام خواهیم داد.»

جو بایدن روز جمعه نیز بار دیگر تاکید کرد که ایران نباید به اسرائیل حمله کند.او گفت پیامش به جمهوری اسلامی ایران که اسرائیل را به اقدام نظامی تهدید کرده، این است که این کار را نکند. بایدن در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: «ما به دفاع از اسرائیل کمک خواهیم کرد و ایران موفق نخواهد شد.»