به گزارش اکوایران، به ادعای یک رسانه غربی، ایران به متحدان و کشورهای غربی سیگنال داده است که برای جلوگیری از درگیری همه جانبه منطقه‌ای، در برابر حمله هوایی به کنسولگری خود در دمشق به شیوه‌ای «کالیبره شده» واکنش نشان خواهد داد.

به نوشته فایننشال‌تایمز، یک مقام آگاه که در جریان گفتگوهای ایران و عمان است، گفت: «بعید است تهران تأسیسات دیپلماتیک اسرائیل را در منطقه هدف قرار دهد».

یک منبع از تهران به این روزنامه گفته که ایران آماده است برای به حداکثر رساندن تأثیر سیاسی واکنش نهایی خود وقت بگذارد. وی خاطرنشان کرد که ایران عمداً به دنبال فرسودگی اسرائیل است، هم از طریق ایجاد بلاتکلیفی روانی و هم وادار کردن آن به حفظ آمادگی بالا. وی افزود که ایران از «ترکیبی» از گزینه‌ها در حملات خود علیه اسرائیل استفاده خواهد کرد.

عوامل متعددی ممکن است مانع ایران برای ضربه زدن به یکی از اماکن دیپلماتیک اسرائیل شود. یکی از مقامات غربی گفت: «[تهران] نمی‌تواند با ضربه زدن به اهداف [دیپلماتیک] اسرائیل در یک کشور دوست، خطر انزوای بیشتر بین‌المللی را بپذیرد و نمی‌تواند به راحتی دارایی‌های دیپلماتیک اسرائیل را در کشورهای غیردوست هدف قرار دهد. این انتخاب‌های آن‌ها را محدود می‌کند.»

این مقام غربی گفت، حتی یک حمله مستقیم در خاک اسرائیل احتمالاً به‌گونه‌ای «کالیبره» می‌شود که نشان دهنده یک پاسخی قوی باشد، بدون اینکه اقدام تلافی جویانه اسرائیل را تحریک کند که منجر به حمله به دارایی‌های ایران در لبنان و سوریه شود. هر چند، در چنین مواردی اشتباه محاسباتی امکان پذیر است.

تحلیلگران و مقامات در تهران مدت‌هاست در مورد تلاش بنیامین نتانیاهو اسرائیل برای سوق دادن ایران به رویارویی مستقیم هشدار داده‌اند که تهران سعی کرده از آن اجتناب کند.

دیپلمات‌های غربی گفتند که اسرائیل ممکن است بتواند حمله‌ای را تحمل کند که فقط به تأسیسات نظامی آسیب فیزیکی وارد کند. اما اگر غیرنظامیان یا پرسنل نظامی کشته شوند، واکنش بیشتر اسرائیل را به دنبال خواهد داشت.

در همین حال ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ارشد ایالات متحده در خاورمیانه، در اسرائیل با مقامات ارشد دفاعی و نظامی اسرائیل دیدار می‌کند تا به آماده شدن برای پاسخ نظامی احتمالی کمک کند. به گفته پنتاگون، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا عصر پنجشنبه با همتای اسرائیلی خود گفت‌وگو کرد تا بر حمایت کامل آمریکا برای دفاع از اسرائیل در برابر حملات ایران تاکید کند.

اسرائیل پرسنل و تجهیزاتی را به آرایه دفاع هوایی خود اضافه کرده است که شامل گنبد آهنین برای زدن راکت‌های کوتاه‌برد و سامانه‌هایی مانند اسلینگ و ارو است که برای محافظت در برابر موشک‌های بالستیک دوربرد طراحی شده‌اند. مرخصی‌ها تقریباً برای تمام نیروهای رزمی اسرائیل لغو شده است.

مقامات آمریکایی گفتند که برای آمادگی برای هرگونه واکنش احتمالی، دارایی‌های نظامی بیشتری را به منطقه منتقل کرده اند.

این مقام غربی درباره تماس‌های ایران با متحدان منطقه‌ای توضیح داد که این امکان وجود دارد که ایران برای اولین بار توانایی موشکی جدیدی را به کار گیرد که نشان‌دهنده توانمندی فنی و دستاوردی است که نشان می‌دهد توانایی مجازات اسرائیل را دارد.

خبرگزاری ایرنا روز جمعه فهرستی از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی را منتشر کرد که می‌توانند مسافت 1600 کیلومتری تهران تا تل آویو را طی کنند.