به گزارش اکوایران، خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا تأیید کرد که تا قبل از ماه جولای، مادرید کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

به نوشته پولتیکو، آلبارس در دیدار با خبرنگاران در بروکسل گفت: «ما به یک کشور فلسطینی واقعی نیاز داریم. مردم فلسطین نباید برای همیشه محکوم به آوارگی باشند».

در سال ۲۰۱۴، پارلمان اسپانیا قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور را به نفع به رسمیت شناختن دولت فلسطین تصویب کرد، اما ماریانو راخوی، نخست‌وزیر وقت (از جناح میانه‌روی راست) و پدرو سانچز، جانشین او (رهبر حزب سوسیالیست) بر این باور بودند که به رسمیت شناختن رسمی تنها باید با هماهنگی با کل اتحادیه اروپا انجام شود.

آلبارس گفت که تغییر در موضع اسپانیا مستقیماً به تعداد بالای تلفات غیرنظامی از زمان حمله ۷ اکتبر حماس و آغاز عملیات نظامی اسرائیل در غزه، و همچنین عدم پیشرفت در برقراری صلح با سایر روش‌ها مرتبط است. او افزود که به رسمیت شناختن کشور فلسطین کلیدی برای پایان‌دادن به درگیری در منطقه است.

او مدعی شد: «ما برای ۳۲ هزار فلسطینی که کشته شده‌اند حس همبستگی داریم. به رسمیت شناختن فلسطین بهترین تضمین امنیت برای اسرائیل است».

سانچز یکی از قاطع‌ترین منتقدان جنگ اسرائیل در غزه در اتحادیه اروپا بوده و روز دوشنبه مطرح کرد که ممکن است اسپانیا فلسطین را پیش از تابستان به رسمیت بشناسد. او همچنین و پس از کشته‌شدن هفت نفر از امدادرسان سازمان «آشپزخانه مرکزی جهان» توسط اسرائیل خواستار توضیح از مقامات اسرائیلی شد.

در بیانیه مشترکی که پس از نشست ماه گذشته شورای اروپا در بروکسل منتشر شد، رهبران کشورهای اسپانیا، ایرلند، مالت و اسلوونی آمادگی خود برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین «در زمان مناسب»، «به خاطر صلح و امنیت» در منطقه را اعلام کردند.

در حال حاضر، ۹ کشور از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا حق فلسطینیان برای داشتن کشور را به رسمیت می‌شناسند، اما اکثر آن‌ها این کار را قبل از پیوستن به اتحادیه و در راستای اقدام مشترک کشورهای کمونیست سابق و غیرمتعهد در سال ۱۹۸۸ انجام داده‌اند.

سوئد تنها کشوری است که به عنوان عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ دولت فلسطین را به رسمیت شناخته است.