به گزارش اکوایران، مارجری تیلور گرین، نماینده جمهوری‌خواه ایالت جورجیا در کنگره ایالات متحده طرح برکناری مایک جانسون از ریاست مجلس نمایندگان را ارائه داد و به برگزاری رأی‌گیری برای برکناری او تهدید کرد.

به نوشته اکسیوس، گرین هنوز رأی‌گیری برای برکناری جانسون را اجباری نکرده است، اما ارائه طرح زمینه برای یک درگیری تاریخی دیگر در صحن مجلس نمایندگان را فراهم می‌کند.

کوین مک‌کارتی، نماینده ایالت کالیفرنیا و سلف جانسون اولین رئیس کنگره بود که پس از اینکه جمهوری‌خواهان ترامپیست در سال گذشته، طرح خلع علیه او را فعال کردند، برکنار شد.

گرین گفت در صورتی که جانسون تلاش کند بسته کمکی به اوکراین را تصویب کند، درخواست رأی‌گیری برای برکناری او را ارائه خواهد داد. او به خبرنگاران گفت: «من امروز طرح خلع ریاست را ارائه کردم، اما این بیشتر یک هشدار است تا یک اخطار کتبی».

او افزود: «من نمی‌خواهم به فراکسیون جمهوری‌خواهان آسیب زده و مجلس را به هرج‌و‌مرج بکشانم، اما این در واقع یک هشدار است». گرین همچنین متذکر شد که برای رأی‌گیری «محدودیت زمانی» تعیین نکرده است.

او خاطرنشان کرد: «زمان آن رسیده که ما روند را طی کرده، زمان لازم را صرف کنیم و رئیس مجلس جدید بیابیم که به جای همراهی با دموکرات‌ها، با جمهوری‌خواهان و اکثریت جمهوری‌خواه کنگره همراه باشد».

راج شاه، سخنگوی جانسون به اکسیوس گفت: «جانسون همیشه به نگرانی اعضا گوش می‌دهد، اما بر حکمرانی متمرکز است. او همچنان به پیشبرد تصویب قوانین مورد نظر جریان محافظه‌کار که با تأمین امنیت مرزهای کشور و تقویت دفاع ملی، به افزایش اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس کمک می‌کند، ادامه خواهد داد».

یکی از مقامات مجلس به اکسیوس گفت که به خاطر عدم ارائه طرح ویژه از سوی گرین، این طرح خلع جانسون نمی‌تواند تا پس از وقفه دو هفته‌ای کنگره بررسی شود.

هم‌حزبی‌های ترامپیست گرین به اکسیوس گفتند که او آن‌ها را در جریان برنامه‌های خود قرار نداده، هرچند برخی از آن‌ها با رویکرد او موافقند.

تیم برچت، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تنسی که به برکناری مک‌کارتی رأی داده بود، به خبرنگاران گفت که نظر او برای برکناری جانسون «فعلاً منفی» بوده، اما افزود که گرین «ناراحت و نگران است و حق هم دارد».

برخی از اعضای فراکسیون آزادی، گروهی که گرین در سال گذشته از آن اخراج شد، با وجود انتقاد از جانسون، نسبت به برکناری او مردد هستند.

یکی از اعضای این گروه گفت: «من هیچ نظری درباره کارها و گفته‌های گرین ندارم. اما به نظر می‌رسد انگیزه‌اش این بوده تا همه درباره آن حرف زده و توجهات را به خود جلب کند که البته کارش نتیجه داده است».

او افزود: «فکر نمی‌کنم خیلی از جمهوری‌خواهان او را جدی بگیرند».

در حالی که دموکرات‌ها به طور یکپارچه به برکناری مک‌کارتی رأی داده بودند، برخی از آن‌ها در روز جمعه اعلام کردند که برای حفظ ثبات در مجلس از جانسون حمایت خواهند کرد.