به گزارش اکوایران، بر اساس گزارش سالانه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که روز دوشنبه به کنگره ارائه شد، این سازمان‌ها «حیات سیاسی نتانیاهو به عنوان یک رهبر» را «در خطر» ارزیابی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، «بی‌اعتمادی نسبت به توانایی نتانیاهو برای حکومت در افکار عمومی عمیق‌تر و گسترده‌تر شده است، و ما انتظار داریم اعتراضات گسترده‌ای که خواستار استعفای نتانیاهو و انتخابات جدید هستند، برگزار شود.»

به گزارش سی‌ان‌ان، نتانیاهو به دلیل شکست کابینه‌اش در پیش‌بینی یا جلوگیری از حمله 7 اکتبر حماس، با انتقاد شدید در داخل اسرائیل مواجه شده است. نظرسنجی‌های عمومی همچنین نشان می‌دهد که بسیاری از اسرائیلی‌ها این سوال را دارند که آیا حمله نظامی سرکوب‌کننده نتانیاهو که غزه را با خاک یکسان کرده و ده‌ها هزار نفر را کشته، بهترین راه برای بازگرداندن اسرا است یا خیر. این گزارش اطلاعاتی اشاره می‌کند که اسرائیلی‌ها به طور گسترده از نابودی حماس حمایت می‌کند.

این گزارش در بحبوحه شکاف فزاینده و عمومی بین رهبران آمریکا و اسرائیل بر سر تلفات غیرنظامیان در غزه منتشر می‌شود. از آنجایی که گزارش‌ها از تلفات غیرنظامیان و به طور فزاینده گرسنگی و بیماری افزایش یافته است، دولت بایدن اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا اجازه دهد کمک‌های بیشتری به فلسطین وارد شود. بایدن در مصاحبه‌ای در آخر هفته هشدار داد که نتانیاهو «بیش از کمک به اسرائیل به اسرائیل آسیب می‌زند». نتانیاهو در یک مصاحبه جداگانه پاسخ داد که اگر بایدن می‌گوید «من سیاست‌های شخصی را برخلاف میل اکثریت اسرائیلی‌ها دنبال می‌کنم و این به منافع اسرائیل لطمه می‌زند، پس از هر دو جنبه در اشتباه است.»

گزارش اطلاعاتی آمریکا همچنین هشدار می‌دهد که اسرائیل برای شکست نظامی حماس کار سختی در پیش دارد. در این گزارش آمده است: «اسرائیل احتمالاً برای سال‌های آینده با مقاومت مسلحانه مداوم حماس مواجه خواهد شد و ارتش برای خنثی کردن زیرساخت‌های زیرزمینی حماس که به نیروهای این گروه اجازه می‌دهد پنهان شوند، قدرت خود را بازیابند و نیروهای اسرائیلی را غافلگیر کنند، مبارزه خواهد کرد.»

کارشناسان و تحلیلگران نظامی ارزیابی‌های مشابهی را صادر کرده‌ و هشدار داده‌اند که بمباران تهاجمی اسرائیل ممکن است تنها الهام‌بخش نسل‌های آینده نیروهای جهادی  باشد. در این گزارش آمده است که القاعده و داعش هر دو از حماس الهام گرفته‌اند و حامیان خود را به انجام حملات علیه منافع اسرائیل و ایالات متحده هدایت کرده‌اند.

خطر حمله تروریستی در آمریکا افزایش یافته است

کریس رای، رئیس اف بی آی روز دوشنبه در جلسه استماع انتشار این گزارش به کمیته اطلاعات سنا شهادت داد، در داخل ایالات متحده، تهدید حمله تروریستی از زمان حمله 7 اکتبر «به سطح دیگری رفته است».

رای گفت: «حتی قبل از 7 اکتبر، من به این کمیته می‌گفتم که ما از منظر تروریسم در سطح بالاتری از تهدید قرار داریم، به این معنا که این اولین باری است که پس از مدت‌ها می‌بینم تهدیدهای تندروهای خشن داخلی، افراط گرایان الهام گرفته از جهادی‌ها، تندروهای خشونت‌طلب داخلی، سازمان‌های تروریستی خارجی و سازمان‌های تروریستی تحت حمایت دولت‌ها، همگی در یک زمان بالا می‌روند.»

هشدارها درباره اوکراین

آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی و بیل برنز، رئیس سازمان سیا، در شهادت در مقابل کمیته، هشدارهای جدی درباره وضعیت جنگ در اوکراین صادر کردند. برنز گفت که بدون کمک اضافی از سوی ایالات متحده، اوکراین «احتمالاً در سال 2024 زمین‌های قابل توجهی را از دست خواهد داد.»

بسته کمکی 60 میلیارد دلاری به اوکراین در بحبوحه مقاومت جمهوری خواهان در برابر بودجه اضافی در مجلس نمایندگان متوقف شده است. برنز با اشاره به شهری که اخیرا توسط روسیه تصرف شده، گفت: «فکر می‌کنم بدون کمک‌های تکمیلی در سال 2024، تعداد بیشتری شهر مشابه آودیوکا را خواهید دید و به نظر من این یک اشتباه بزرگ و تاریخی برای ایالات متحده خواهد بود.»

برنز گفت با کمک نظامی بیشتر، سیا ارزیابی می‌کند که «اوکراین می‌تواند در خط مقدم دفاع کند» و «ابتکار عمل تهاجمی» را تا «پایان سال 2024، آغاز سال 2025 بازپس گیرد.»

بر اساس این گزارش، روسیه از «ابهامات در مورد آینده کمک‌های نظامی غرب» و «بن بست» در میدان نبرد سود می‌برد، که «به مزایای نظامی استراتژیک روسیه کمک می‌کند و به طور فزاینده‌ای شرایط را به نفع مسکو تغییر می‌دهد».

این گزارش همچنین سرنخ جالبی در مورد میزان حمایت چین از روسیه در این مناقشه ارائه می‌دهد که مدت‌هاست از سوی مقامات آمریکایی با احتیاط بررسی می‌شود. بر اساس این گزارش، پکن از زمان آغاز حمله مسکو به اوکراین در سال 2022، صادرات کالاهای با کاربرد نظامی احتمالی به روسیه را بیش از سه برابر کرده است.

در این گزارش آمده است که چین «کمک اقتصادی و امنیتی به جنگ روسیه در اوکراین از طریق حمایت از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه، از جمله با تهیه مواد و قطعاتی با کاربرد دوگانه برای تسلیحات» ارائه کرده است.

تجارت بین این دو از زمان شروع جنگ افزایش یافته است و به بیش از 220 میلیارد دلار در سال 2023 رسیده است که از میزان تجارت آنها در سال 2022 به میزان 15 درصد فراتر رفته است.