به گزارش اکوایران، یکی از مقامات ارشد وزارت خزانه داری آمریکا که این هفته از بیروت بازدید کرد تا مقامات لبنان را تحت فشار قرار داد تا از انتقال وجوه به حماس از طریق لبنان جلوگیری کنند.

به نوشته اسوشیتدپرس، جسی بیکر، معاون دستیار وزیر خزانه داری در امور آسیا و خاورمیانه در دفتر تامین مالی تروریسم و جرایم مالی، پنجشنبه و جمعه با سیاستمداران و مقامات بخش مالی لبنان دیدار کرد.

سفر او در حالی انجام شد که به نظر می‌رسد مذاکرات برای آتش بس میان اسرائیل و حماس در غزه به بن‌بست رسیده است. اگر جنگ در ماه رمضان ادامه یابد، بسیاری از تشدید تنش در منطقه از جمله در لبنان بیم دارند. بیش از پنج ماه است که درگیری‌های سطح پایین تقریباً روزانه بین حزب‌الله لبنان، متحد حماس، و نیروهای اسرائیلی رخ داده است.

یک مقام وزارت خزانه داری گفت که بیکر با مقامات لبنان «نگرانی‌های خاص» در مورد «انتقال وجوه حماس از طریق لبنان، وجوه حزب الله از ایران به لبنان و سپس به دیگر مناطق منطقه» را در میان گذاشته است و درخواست «اقدامات پیشگیرانه» برای مقابله با آن را کرده است.

این مقام گفت که این گروه‌ها برای پرداخت پول جنگجویان و انجام عملیات نظامی به جریان مالی نیاز دارند و در غیر این صورت نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند.

این مقام خزانه داری گفت که بیکر به لبنان برای سرکوب بخش بزرگی از شرکت‌های خدمات مالی غیرقانونی فشار آورد که در بحبوحه فروپاشی سیستم بانکی رسمی این کشور طی چهار سال بحران اقتصادی، از جمله برای مبادلات غیرقانونی پول و عملیات انتقال بدون مجوز پول، شکوفا شده‌اند.

این کسب‌وکارها - همراه با اقتصاد نقدی که بانک جهانی تخمین زده است که معادل تقریباً 46 درصد تولید ناخالص داخلی لبنان است - راه‌حل‌هایی را برای افراد و گروه‌هایی که به دلیل تحریم‌های ایالات متحده از سیستم مالی رسمی منع شده‌اند، ارائه کرده‌اند از جمله حماس و حزب‌الله که در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارند.

ولید کیلانی، سخنگوی حماس در لبنان، گفت که او «هیچ اطلاعاتی» در مورد این موضوع ندارد.

حلیم برتی، سخنگوی بانک مرکزی لبنان، تایید کرد که مقامات این موسسه با بیکر ملاقات کرده‌اند و این دیدارها را «بسیار مثبت» توصیف کرد.

وی گفت که بانک مرکزی سهم خود را برای تنظیم مشاغل خدمات مالی دارای مجوز انجام می‌دهد، اما آن‌هایی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند «در حوزه صلاحیت ما نیستند» و باید توسط نیروی انتظامی با آن‌ها برخورد شود.