به گزارش اکوایران، وانگ یی وزیر امور خارجه چین، روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده بر برداشت‌های اشتباه از چین پافشاری می‌کند و علیرغم پیشرفت‌هایی که از زمان دیدار روسای جمهور جو بایدن و شی جین پینگ در نوامبر گذشته انجام شده است، هنوز به «وعده‌های» خود عمل نکرده است.

وانگ در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست سالانه پارلمان در پکن گفت که تبادلات بین دو کشور تنها در صورتی می‌تواند ادامه یابد که هر دو طرف به تفاوت‌های هم احترام بگذارند و آن‌ها را رسمیت بشناسند.

به گزارش رویترز، وانگ در کنگره ملی خلق گفت: «باید به این نکته اشاره کرد که برداشت نادرست طرف آمریکایی از چین همچنان ادامه دارد و وعده‌هایی که داده است واقعاً محقق نشده است.»

او گفت: «روش‌های سرکوب چین به طور مداوم در حال تجدید است و لیست تحریم‌های یکجانبه دائما در حال گسترش است.»

وانگ گفت: «جنایت‌هایی که ایالات متحده می‌خواست به فهرستی که چین مرتکب شده بود اضافه کند، به سطح باورنکردنی رسیده‌اند.»

وانگ گفت با این حال، بایدن به صراحت اعلام کرده است که ایالات متحده به دنبال جنگ سرد جدید نیست و به دنبال تغییر نظام چین یا حمایت از استقلال تایوان نیست.

در یک بحث گسترده، وانگ لحن نسبتاً سنجیده‌ای داشت و درباره روابط با روسیه و درگیری اوکراین، اروپا، اقتصاد چین و هوش مصنوعی نیز صحبت کرد.

وانگ گفت چین پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در مورد هوش مصنوعی به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد کرد که منعکس‌کننده نیاز به توسعه و امنیت است.

او گفت: «هوش مصنوعی باید همیشه تحت کنترل انسان باشد.»

تنش‌ها بین دو ابرقدرت از زمان برگزاری نشست تاریخی بایدن و شی در نوامبر گذشته در سانفرانسیسکو کمی کاهش یافته است، اما در آستانه انتخابات آمریکا در سال جاری که ممکن است موجب بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید شود، دو کشور همچنان در تنشی ناآرام باقی مانده‌اند.

وانگ همچنین گفت چین مایل به همکاری با روسیه برای تحکیم دوستی است. چین و روسیه در فوریه 2022، درست چند روز قبل از اعزام ده‌ها هزار نیرو به اوکراین از پکن در یک دیدار شراکت «بدون محدودیت» را اعلام کرده بودند.

وانگ از گسترش طرح سفر بدون روادید نیز خبر داد و گفت که چین از 14 مارس به اتباع سوئیس، ایرلند، مجارستان، اتریش، بلژیک و لوکزامبورگ سفر بدون روادید ارائه خواهد کرد. چین در حال حاضر با 22 کشور، از جمله تایلند، سنگاپور و مالزی، توافقنامه لغو روادید متقابل دارد.

پکن همچنین به طور یکجانبه اجازه ورود بدون ویزا به شهروندان کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا، هلند و ایتالیا را به مدت 15 روز داده است.