به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، روز سه‌شنبه در رقابت‌های نامزدی دو حزب در سراسر کشور به پیروزی رسیدند و با وجود محبوبیت پایین برای هر دو نامزد، یک رویارویی مجدد تاریخی را در انتخابات عمومی نوامبر رقم خواهند زد.

به گزارش رویترز، ترامپ در دوازده ایالت، از جمله کالیفرنیا و تگزاس، رای جمهوری‌خواهان را به دست آورد و نیکی هیلی، سفیر سابق سازمان ملل متحد، تنها رقیب باقی‌مانده‌اش را کنار زد.

پس از عملکرد عالی در 15 ایالت که در آن بیش از یک سوم نمایندگان جمهوری‌خواه در روز سه‌شنبه بزرگ حضور داشتند، ترامپ علی‌رغم اتهامات کیفری فراوان، به سومین نامزدی متوالی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری دست یافت.

ترامپ و بایدن با مشخص شدن نتایج، تمرکز خود را روی یکدیگر گذاشتند. ترامپ در سخنرانی پیروزی در ملک خود در مارآلاگو  فلوریدا به سیاست‌های مهاجرتی بایدن حمله کرد و او را «بدترین رئیس جمهور» تاریخ خواند. او گفت: «پنجم نوامبر به عنوان مهم‌ترین روز در تاریخ کشور ما ثبت خواهد شد.»

بایدن نیز در بیانیه‌ای بار دیگر ترامپ را تهدیدی برای دموکراسی آمریکا دانست. او گفت: «نتایج امشب مردم آمریکا را با یک انتخاب روشن مواجه می‌کند: آیا به حرکت رو به جلو ادامه می‌دهیم یا به دونالد ترامپ اجازه می‌دهیم تا ما را به سمت هرج‌ومرج، تفرقه و تاریکی که دوره ریاست‌جمهوری او را در بر گرفته بود، به عقب بکشاند؟» 

پیروزی بایدن در انتخابات مقدماتی قابل پیش‌بینی بود، اگرچه فعالان مخالف حمایت قاطع او از اسرائیل، از آمریکایی‌های مسلمان و پروگرسیوها خواستند که در مینه‌سوتا رای اعتراضی «عدم تعهد» به صندوق بیاندازند، همانطور که قبلاً در میشیگان این کار را انجام داده بودند.

به گفته ادیسون، پیش‌بینی می‌شد بایدن برنده مینه‌سوتا شود، اما رای «عدم تعهد» 20.4 درصد آرا را به دست آورد. رئیس جمهور در 14 ایالت دیگر، از جمله رای گیری پستی در آیووا که روز سه‌شنبه پایان یافت، نیز پیروز شد.

او یک باخت را در منطقه ساموا متحمل شد که در آن، جیسون پالمر، کارآفرین، 51 رای در مقابل 40 رای بایدن به دست آورد.

به نظر می‌رسد که تعداد کمی از آمریکایی‌ها خواهان رقابت دیگری بین ترامپ 77 ساله و بایدن 81 ساله  هستند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن و ترامپ از محبوبیت پایینی در میان رای‌دهندگان برخوردارند.

نظرسنجی‌های ادیسون در کالیفرنیا، کارولینای شمالی و ویرجینیا نشان داد که مهاجرت و اقتصاد از نگرانی‌های اصلی رای دهندگان جمهوری‌خواه بوده است. اکثریت رای دهندگان جمهوری‌خواه در این ایالت‌ها گفتند که از اخراج مهاجران غیرقانونی حمایت می‌کنند. ترامپ که اغلب مهاجران را تحقیر می‌کند، قول داده است که در صورت انتخاب شدن، بزرگترین تلاش در تاریخ را برای اخراج مهاجران در ایالات متحده انجام دهد.

به گفته ادیسون، ورمونت تنها ایالتی بود که هیلی در روز سه‌شنبه در آن رای بالایی داشت و با 49.3 درصد تا 46.8 درصد از ترامپ پیشی گرفت. رای‌گیری در چندین ایالت همچنان ادامه دارد.

رای‌دهندگان همچنین در انتخابات دیگری نیز رای دادند. از جمله رقابتی در کالیفرنیا برای انتخاب جانشینان بالقوه سناتور فقید دموکرات، دایان فاینشتاین.

در آریزونا، کرستن سینما، سناتور مستقل و یک دموکرات سابق، گفت که برای انتخاب مجدد نامزد نخواهد شد و نبردی را برای کرسی خود به راه انداخته است که می‌تواند تعیین کننده کنترل سنا در سال آینده باشد.

در انتخابات مقدماتی کارولینای شمالی برای فرمانداری، مارک رابینسون، فرماندار مورد حمایت ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان شد و با جاش استاین، دادستان کل دموکرات روبرو خواهد شد. 

تیلور سویفت، ستاره بزرگ پاپ، در پستی در اینستاگرام طرفداران خود را تشویق کرد که رای دهند، اگرچه نامزد خاصی را تایید نکرد. کمپین بایدن امیدوار است که سویفت در نهایت مانند سال 2020 از نامزدی او حمایت کند.

با وجود پیروزی‌های متعدد اما، چالش هیلی برخی از آسیب پذیری‌های احتمالی ترامپ در انتخابات عمومی را برجسته کرده است. رای او در برخی رقابت‌های ایالتی به 40 درصد رسیده است، و به ویژه در میان رای‌دهندگان مستقل، تحصیل‌کرده و ساکن حومه شهر که می‌توانند نقش مهمی در ایالت‌های کلیدی در ماه نوامبر داشته باشند، عملکرد خوبی داشته است.

حدود یک سوم از رای دهندگان کارولینای شمالی گفتند که ترامپ در صورت محکوم شدن، شایسته ریاست‌جمهوری نخواهد بود، در حالی که در ویرجینیا، 53 درصد گفتند که اگر مجرم شناخته شود، برای این سمت مناسب خواهد بود.

ترامپ قرار است اولین محاکمه کیفری خود را در 25 مارس در نیویورک آغاز کند، جایی که او به جعل سوابق تجاری برای مخفی کردن پرداخت پول‌های پنهان به یک ستاره فیلم‌های پورن در سال 2016 متهم است.

علاوه بر پرونده نیویورک، ترامپ با اتهامات مجزای فدرال به دلیل دخالت در انتخابات مواجه است، اگرچه مشخص نیست که آیا هر دو پرونده قبل از انتخابات نوامبر به محاکمه خواهند رسید یا خیر. او همچنین با اتهامات فدرال به دلیل نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده پس از ترک سمت خود مواجه است. ترامپ در هر چهار پرونده کیفری خود را بی گناه دانسته است.

بایدن نیز در مقابل با نقاط ضعف خود از جمله نگرانی گسترده در مورد سنش مواجه است. او در حال حاضر مسن‌ترین رئیس جمهور ایالات متحده در تاریخ است.