به گزارش اکوایران، فرانسه روز دوشنبه حق سقط جنین خود خواسته را در قانون اساسی خود ثبت کرد، اتفاقی که برای اولین بار در جهان رخ داده است و توسط گروه‌های مدافع حقوق زنان به عنوان اتفاقی تاریخی مورد استقبال اما توسط گروه‌های ضد سقط جنین مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

نمایندگان مجلس و سناتورها با 780 رای در مقابل 72 رای در رای‌گیری مشترک ویژه دو مجلس پارلمان، زیر سقف‌های طلاکاری شده کاخ ورسای، درست خارج از پاریس، با اکثریت قاطع از این اقدام حمایت کردند.

به گزارش رویترز، فعالان حقوق سقط جنین که در مرکز پاریس گرد هم آمده بودند، پس از اعلام نتیجه رای‌گیری، در حالی که برج ایفل در پس زمینه می‌درخشید و پیام "MyBodyMyChoice" را به عنوان نتیجه رای‌گیری بر روی صفحه نمایش غول پیکر اعلام می‌کرد، به شادی پرداختند.

حقوق سقط جنین در فرانسه بیشتر از ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر پذیرفته شده است، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حدود 80 درصد فرانسوی‌ها از قانونی بودن سقط جنین خود خواسته حمایت می‌کنند.

نخست وزیر گابریل اتل پیش از رای گیری به قانونگذاران گفت: «ما به همه زنان پیام می‌فرستیم: بدن شما متعلق به شماست و هیچکس نمی‌تواند برای شما تصمیم بگیرد.»

20240305_134523

زنان در فرانسه از 1974 حق سقط جنین داشتند، قانونی که بسیاری در آن زمان به شدت آن را مورد انتقاد قرار دادند.

اما تصمیم دیوان عالی ایالات متحده در سال 2022 مبنی بر لغو حکم Roe v. Wade که حق قانونی زنان برای سقط جنین را به رسمیت می‌شناخت، فعالان را بر آن داشت تا فرانسه را به اولین کشوری تبدیل کنند که صریحاً از این حق در قانون اساسی خود حمایت می‌کند.

لورا سلیمانی، از گروه حقوقی بنیاد زنان، گفت: «این حق (سقط جنین) در ایالات متحده دچار پسرفت شد. بنابراین هیچ چیز باعث نمیشد فکر کنیم که فرانسه از این خطر مصون است.»سلیمانی گفت: «به عنوان یک فعال فمینیست و همچنین به عنوان یک زن در این لحظه درگیر احساسات زیادی هستم.»

رای روز دوشنبه در ماده 34 قانون اساسی فرانسه تصریح کرد که «قانون شرایطی را تعیین می‌کند که در آن زن آزادی تضمین شده برای دسترسی به سقط جنین را دارد.»