به گزارش اکوایران، منابع آگاه خبر دادند که ایالات متحده و بریتانیا در مورد خطرات امنیتی احتمالی ناشی از برگزاری همزمان انتخابات دو کشور در اواخر سال جاری، گفتگوهای سطح بالا برگزار کرده‌اند.

به نوشته بلومبرگ، مقامات واشنگتن و لندن نگرانند که در صورت تمرکز همزمان هر دو کشور بر انتقال قدرت به دولت‌های جدید، روسیه یا سایر دشمنان فرصتی برای اقدامات خصمانه در سایر نقاط جهان بیابند.

به گفته منابع، همچنین نگرانی‌هایی در مورد دخالت کشورهای خارجی دیگر در این دو انتخابات وجود دارد؛ گرچه تمرکز اصلی بر روسیه است. دولت بریتانیا، وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی ایالات متحده از اظهارنظر خودداری کردند.

طبق قانون آمریکا، انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده برای ۵ نوامبر تعیین شده است، در حالی که انتظار می‌رود انتخابات سراسری بریتانیا در نیمه دوم سال جاری برگزار شود. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا هنوز تاریخ رأی‌گیری در کشورش را اعلام نکرده، هرچند گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که روز رأی‌گیری را برای اکتبر، نوامبر یا دسامبر انتخاب کند. بریتانیا برای جابه‌جایی تاریخ انتخابات خود و به حداقل رساندن تداخل با ایالات متحده انعطاف‌پذیری دارد، هرچند انتخابات باید تا ۲۵ ژانویه برگزار گردد.

آخرین همزمانی انتخابات دو کشور به سال ۱۹۶۴ بر می‌گردد.

منابع آگاه همچنین افزودند که به منظور اطمینان‌یافتن از عدم بروز اختلال یا کندنشدن همکاری‌ها، ایالات متحده و بریتانیا در مورد مدیریت روابط امنیتی دوجانبه طی هر دوره انتقالی پساانتخاباتی بحث کرده‌اند.

حزب کارگر مخالف به رهبری کی‌یِر استارمر در نظرسنجی‌ها پیشتاز بوده و سعی دارد پس از ۱۴ سال، حزب توری ریشی سوناک را از قدرت کنار بزند. در ایالات متحده، تقریباً قطعی به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان باشد و طبق نظرسنجی ماهانه بلومبرگ، او در هر هفت ایالت کلیدی از جو بایدن پیشتاز است.

همچنین در حالی که حدود ۲ میلیارد رأی‌دهنده در بیش از ۵۰ کشور طی امسال به پای صندوق‌های رأی می‌روند، واشنگتن و لندن همچنین در مورد به اصطلاح «تهدیدات ترکیبی» نیز از سوی روسیه نگران شده‌اند.

یکی از این منابع با اشاره به حمله اخیر به خودروی یک وزیر استونیایی و کارزار ضدیهودی در فرانسه که در آن ستاره داوود روی ساختمان‌های پاریس اسپری شده، گفت که در انتخابات امسال، پتانسیل کمپین نشر اطلاعات غلط و ارعاب‌گری وجود دارد. هر دو حادثه به روسیه نسبت داده شده است.

در بریتانیا، مقامات تلاش‌های خود برای مقابله با خطر نشر اطلاعات نادرست در مورد انتخابات، به‌ویژه در رابطه با جعل‌های عمیق و استفاده از هوش مصنوعی را افزایش داده‌اند. با این حال، مقامات اذعان می‌کنند که بعید است این چالش‌های جدید سلامت انتخابات را به خطر اندازد.