به گزارش اکوایران، سه مقام آمریکایی و اسرائیلی به آکسیوس گفتند که دولت بایدن به اسرائیل تا اواسط ماه مارس مهلت داده است تا نامه‌ای را امضا کند که تضمین می‌دهد در حین استفاده از تسلیحات آمریکایی، از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کند و اجازه می‌دهد کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شود.

این ضمانت‌ها بر اساس یادداشتی که در اوایل ماه جاری توسط جو بایدن صادر شد، الزامی است. سیاست جدید پس از ابراز نگرانی برخی از سناتورهای دموکرات در مورد عملیات نظامی اسرائیل در غزه صورت گرفت، هرچند به طور خاص به اسرائیل مربوط نمی‌شود. اگر تضمین‌ها در موعد مقرر ارائه نشود، انتقال تسلیحات ایالات متحده متوقف خواهد شد.

یادداشت امنیت ملی که در 8 فوریه منتشر شد، بیان می‌کند که قبل از عرضه تسلیحات ایالات متحده، یک کشور باید «تضمین کتبی معتبر و قابل اعتماد» را به ایالات متحده بدهد که از هر گونه سلاحی مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی استفاده خواهد کرد.

همچنین تأکید می‌کند که کشوری که از سلاح‌های آمریکایی در مناطق درگیری استفاده می‌کند، باید «ضمانت‌های کتبی معتبر و قابل اعتماد» ارائه کند که «حمل و انتقال کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده و تلاش‌های بین‌المللی تحت حمایت دولت ایالات متحده برای ارائه کمک‌های بشردوستانه را تسهیل می‌کند و خودسرانه آن را محدود یا مانعی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برای آن ایجاد نمی‌کند.»

کشورهایی مانند اسرائیل که درگیر جنگ هستند، از روز صدور یادداشت 45 روز فرصت دارند تا تضمین‌های کتبی را ارائه کنند و توسط تونی بلینکن وزیر امور خارجه تأیید شود. کشورهای دیگر 180 روز فرصت دارند.

این یادداشت همچنین دولت را ملزم می‌کند که گزارشی سالانه در مورد پایبندی کشورها به قوانین بین المللی به کنگره ارائه کند.

این یادداشت پس از فشار سناتور کریس ون هولن و سایر سناتورهایی که می‌خواستند این الزامات را به عنوان اصلاحیه‌ای به لایحه بودجه تکمیلی سنا اضافه کنند، توسط کاخ سفید صادر شد.

سه مقام آمریکایی به آکسیوس گفتند که چاک شومر، رهبر اکثریت سنا به کاخ سفید گفته است که نگران است چنین اصلاحیه‌ای باعث ایجاد شکاف در میان دموکرات‌ها در سنا شود و به جای آن از او خواسته تا اقدام اجرایی انجام دهد.

ون هولن به آکسیوس گفت که با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و دیگر مقامات کاخ سفید برای پیش‌نویس یادداشت جدید مذاکره کرده است که تا زمان انتشار آن در اوایل ماه جاری مخفی نگه داشته شد.

ون هولن گفت: «ما این کار را انجام دادیم تا مطمئن شویم که ساختار پاسخگویی داریم و کمک‌های امنیتی ایالات متحده با ارزش‌ها و منافع ما همسو است.»

مقامات آمریکایی در واشنگتن و تل‌آویو روز سه‌شنبه رسماً همتایان اسرائیلی خود را در مورد سیاست جدید در جریان گذاشتند و پیش‌نویس نامه‌ای را که برای رعایت آن باید امضا کنند، به آنها ارائه کردند.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که درخواست ایالات متحده این است که تا اواسط ماه مارس تضمین‌های کتبی را دریافت کند تا بلینکن بتواند آنها را تا پایان ماه تایید کند.

یک مقام آمریکایی گفت که نامه‌های مشابهی در روزهای اخیر به چندین کشور دیگر که از سلاح‌های آمریکایی استفاده می‌کنند، داده شده است.