به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد اوکراینی روز سه‌شنبه از صحبت‌های مطرح شده در مورد اعزام نیرو توسط کشورهای اروپایی به اوکراین استقبال کرد، اما کرملین گفت که درگیری بین روسیه و ناتو در صورتی اجتناب‌ناپذیر می‌شود که اعضای اروپایی این ائتلاف، نیروهای خود را برای جنگ اعزام کنند.

به نوشته رویترز، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه احتمال اعزام نیروهای اروپایی به اوکراین را مطرح کرد، اما هشدار داد که در این باره اتفاق نظر وجود ندارد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین درباره اظهارات مکرون گفت: «این اولاً نشان دهنده آگاهی کامل از خطراتی است که یک روسیه نظامی‌گرا و تهاجمی برای اروپا ایجاد می‌کند».

حدود 20 رهبر اروپایی روز دوشنبه در پاریس گرد هم آمدند تا به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پیامی مبنی بر عزم اروپایی‌ها در مورد اوکراین ارسال کنند و با روایت کرملین مبنی بر اینکه روسیه در سومین سال خود در جنگ پیروز می‌شود، مخالفت کنند.

پودولیاک افزود: «باز کردن بحث در مورد امکان حمایت مستقیم نیروهای مسلح [اروپایی] از اوکراین باید به عنوان تمایل به تنظیم درست الفاظ، برای برجسته کردن بیشتر خطرات تلقی شود».

او گفت که در این مرحله تسریع در تحویل تجهیزات نظامی به اوکراین مهم است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ماکرون به خبرنگاران گفت: «واقعیت بحث در مورد امکان اعزام نیروهای ویژه به اوکراین از کشورهای ناتو یک عنصر جدید بسیار مهم است».

پسکوف در پاسخ به این سوال که اگر اعضای ناتو نیروهای خود را برای جنگ در اوکراین بفرستند، خطر درگیری مستقیم روسیه و ناتو چه خواهد بود، گفت: «در این صورت، ما باید نه در مورد احتمال، بلکه در مورد اجتناب ناپذیر بودن (تعارض مستقیم) صحبت کنیم.»

در همین حال یک مقام کاخ سفید به رویترز گفت که ایالات متحده هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو برای جنگ در اوکراین ندارد و همچنین هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروهای ناتو برای جنگ در اوکراین وجود ندارد.