به گزارش اکوایران، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که مذاکرات روز شنبه در پاریس درباره آتش بس بشردوستانه با نمایندگان اسرائیل «پیشرفت قابل توجهی» داشته است.

به گزارش هاآرتص به نقل از یک دیپلمات خارجی، «مذاکرات در حال پیشرفت است» و از آنجا که «همه طرف‌ها انعطاف‌پذیری نشان می‌دهند، می‌توان پیش از ماه رمضان به توافق رسید» که از 10 مارس آغاز می‌شود.

به نوشته پولیتیکو، دیوید بارنیا، رئیس سرویس اطلاعاتی موساد، رهبری هیئت اسرائیلی را در مذاکرات با مقامات آمریکایی، قطری و مصری برعهده دارد. به گزارش آسوشیتدپرس، قطر و مصر با رهبران حماس به تفاهمی رسیده اند که شامل آتش بس شش هفته‌ای و آزادی اسرای مسن و بیمار در ازای اسرای فلسطینی در اسرائیل است.

به گفته حماس، این گفتگوها در حالی انجام می‌شود که حملات هوایی روز جمعه حدود صد نفر را در نوار غزه کشته‌اند.

به نظر می‌رسد که تلاش‌های بین‌المللی برای میانجی‌گری آتش‌بس، در این هفته پس از دیدار برت مک‌گورک، فرستاده ارشد ایالات متحده در امور خاورمیانه با رهبران اسرائیل، دوباره شتاب گرفته است.

روز پنجشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، طرحی را برای پس از جنگ ارائه کرد که به دنبال کنترل بدون محدودیت اسرائیل بر امنیت و امور غیرنظامی در نوار غزه است. این طرح بلافاصله از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس رد شد.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل نیز روز پنجشنبه طرحی را برای ساخت 3300 خانه جدید در شهرک‌های کرانه باختری، در واکنش به حمله 7 اکتبر توسط حماس ارائه کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه واکنش نشان داد و گفت که واشنگتن از این طرح «ناامید» شده است و شهرک سازی‌های جدید «با قوانین بین المللی ناسازگار است.»

بلینکن گفت: «دولت ما با گسترش شهرک‌سازی مخالفت می‌کند و از نظر ما این تنها امنیت اسرائیل را تضعیف می‌کند و نه تقویت». دولت ترامپ سیاست آمریکا را معکوس کرده بود و گفته بود شهرک‌سازی‌ها ناقض قوانین بین‌المللی نیست.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید نیز روز جمعه گفت: «غزه پس از جنگ به هر شکلی که باشد، مردم فلسطین باید از طریق تشکیلات خودگردان فلسطینی احیا شده، در شکل آینده آن رأی و نظر داشته باشند».

کربی افزود که ایالات متحده «به هیچ گونه کاهش وسعت غزه اعتقادی ندارد» و «درباره این واقعیت که ما نمی‌خواهیم شاهد هیچ گونه جابجایی اجباری فلسطینی‌ها در خارج از غزه باشیم، بسیار صریح خواهد بود.»