به گزارش اکوایران، شرکت‌های حکومتی چین شروع به تأسیس واحدهای نظامی ذخیره‌ای کرده‌اند که میراث عصر مائو تسه‌تونگ هستند و به گفتۀ تحلیلگران، نشانه‌ای از افزایش نگرانی دربارۀ بی‌ثباتی اجتماعی و سیاسی طی افت سرعت رشد اقتصادی این کشور است.

به نوشته ادوارد وایت، تحلیل فایننشال تایمز از اعلامیه‌های این شرکت‌ها و گزارش‌های رسانه‌های حکومتی طی سال 2023 نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌های حکومتی چین در ماه‌های اخیر ادارات نیروهای مسلح خلق تأسیس کرده‌اند.

از لحاظ تاریخی، این ادارات گروه‌هایی مرتبط با تلاش‌های ارتش آزادی‌بخش خلق برای جذب نیرو در شهرستان‌ها و روستاها در دوران مائو هستند. امروزه، به‌صورت عادی فعالیت‌های مربوط با دفاع مدنی انجام می‌دهند و به جذب نیرو، تبلیغ و آموزش نظامی مشغولند.

کارشناسان هشدار داده‌اند افزایش ادارات نیروهای مسلح خلق را نباید نشانۀ آمادگی برای بسیج مردمی علیه رقیب خارجی دید و در عوض می‌گویند این مسئله احتمالاً نشان دهندۀ تبعیت از تقویت تمرکز رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ بر امنیت و نگرانی نسبت به خطر عدم ثبات اجتماعی حین دورانی است که چین پایین‌ترین سرعت رشد اقتصادی‌اش در دهه‌های اخیر را تجربه می‌کند.

تیموتی هیت، پژوهشگر ارشد دفاع بین المللی در اندیشکدۀ رند، گفت «فعال‌سازی این واحدهای ادارۀ نیروهای مسلح خلق نشانۀ نگرانی رهبری دربارۀ وضعیت ثبات اجتماعی داخلی است. از آنجا که یک دفعه در بسیاری از جاها سربرآورده‌اند، یعنی قطعاً از بالا به پایین دستور داده شده است.»

او افزود این ادارات نیروهای مسلح خلق می‌توانند نقش مهمی در حفظ امنیت داخلی بازی کنند و حکم رابط‌هایی بین شرکت‌ها، اجتماع و نیروهای امنتی داشته باشند و در عین حال مروج میهن‌پرستی باشند و بر اطاعت از دستورات حزب کمونیست چین نظارت کنند.

پس از پایان کنترل‌های مربوط به پاندمی در اوایل سال 2023، اقتصاد چین نتوانسته است بازگشت قدرتمندی داشته باشد و با افتی طولانی در بخش املاک و مستغلات، هزینۀ مصرفی پایین و افت درآمد صادراتی مواجه شده است. پس از سال‌ها رونق سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات که با بدهی به پیش می‌رفت، چین در یافتن نیروهای محرکۀ جدید ناکام بوده است.

پکن همچنین با چالش‌های ژئوپلیتیکی بزرگ‌تری در روابط پرتنشش با ایالات متحده، حمایت شی از ولادیمیر پوتین و حملۀ روسیه به اوکراین و قاطعیت نظامی فزایندۀ چین پیرامون تایوان و دریای چین جنوبی مواجه است.

در سال گذشته، غول لبنیات چین، گروه ییلی، که یک شرکت خصوصی است، یک ادارۀ نیروهای مسلح خلق تأسیس کرده و به اولین شرکت غیرحکومتی مغولستان داخلی، مقر اصلی شرکت، تبدیل شده که چنین واحدی دارد. در ماه ژانویه، رسانه‌های حکومتی گفتند ییلی که چندین شرکت در نیوزیلند دارد، مشغول تقویت نیروی نظامی است که «در زمان صلح خدمت کند و در مواقع اورژانسی و جنگ هم بجنگند.»

جیمز چار، یکی از متخصصان مدرسۀ مطالعات بین الملل اس راجاراتنام در سنگاپور، علاقۀ مجدد به ادارات نیروهای مسلح خلق را به «تأکید حزب کمونیست چین بر اولویت "امنیت" نسبت به "توسعه"» نسبت داد که دست کم از دورۀ دوم شی جین‌پینگ، در سال 2017، آغاز شد.

او گفت اعلامیۀ گروه ییلی را می‌توان دنبال کردن این جریان دید.

گروه سرمایه‌گذاری شهرداری شانگهای، یک گروه سرمایه‌گذاری دولتِ محلی، هم در سپتامبر یک ادارۀ نیروهای مسلح خلق تأسیس کرد و در همین حال، منگنیو، رقیب اصلی ییلی در مغولستان داخلی که از حمایت حکومت برخوردار است، این اداره را در ماه مه تأسیس کرد.

بر اساس اعلامیۀ دولت شهری هورینگر در مغولستان داخلی، یک مسئول نظامی محلی اشاره کرد که ادارۀ نیروهای مسلح خلق منگنیو باید به رهبری حزب نسبت به نیروهای مسلح پایبند باشد، ظرفیت‌های واکنش اورژانسی را افزایش دهد، مزایای اقتصادی و اجتماعی شرکت‌ها را بهبود ببخشد و «توانایی برنده شدن در نبردها را افزایش دهد.»

در میان دیگر گروه‌هایی که در دولت‌های محلی و رسانه‌های حکومتی تأسیس ادارات نیروهای مسلح خلق را اعلام کردند، می‌توان به گروه سرمایه‌گذاری و توسعۀ ساخت شهری ووهان، گروه تجهیزات پاورچاینا و مترو ووهان اشاره کرد، همینطور به هوییژو واتر و گروه سرمایه‌گذاری حمل و نقل هوییژو در استان گوانگ‌دانگ و گروه سرمایه‌گذاری ساختمان‌سازی شهری در استان شرقی جیانگسو.

تأسیس ادارات نیروهای مسلح خلق جدید در کسب‌وکارهای برخوردار از حمایت حکومت چین، در میانۀ فاز جدید اصلاحات دفاعی متمرکز بر داخل اتفاق می‌افتد.

از پایان سال 2022، ادارات بسیج دفاعی به تدریج جایگزین ادارات دفاع مدنی در سرتاسر کشور شده‌اند که نشان دهندۀ هدف تقویت ظرفیت‌های امنیتی کشور است.

یکی از اعضای یک ادارۀ نیروهای مسلح خلق در استان شرقی ژیجیانگ چین که نخواست نامش فاش شود گفت تمرکز اصلی واحدش بر آموزش نظامی و فعالیت‌های جذب نیرو است و گهگاه جلسات آموزشی با درون‌مایۀ نظامی برگزار می‌کند.

بر اساس بیانیه‌ای که شینهووا، خبرگزاری حکومتی چین، منتشر کرد، وو چیان، از سخنگویان وزارت دفاع، در ماه اکتبر گفت که تأسیس ادارات نیروهای مسلح خلق در بنگاه‌های حکومتی لازمۀ «برآورده کردن تعهدات دفاع ملی و تقویت ساخت دفاع ملی» است.

هیت از اندیشکدۀ رند گفت ظهور ادارات نیروهای مسلح خلق «قطعاً غافلگیرکننده» است چون حزب کمونیست چین متوجه است که اکثر شهروندان چین علاقۀ چندانی به آموزه‌های مائوییستی و کمونیسم پیش از عصر اصلاحات ندارند.

او گفت «این مسئله عمدتاً با فعالیت بسیج سال‌های مائو گره خورده است، زمانی که حزب در هدایت فعالیت سیاسی مردمی بسیار فعال‌تر بود. از زمانی که دنگ شیائوپینگ حزب را بیشتر به طرف اصلاحات عملگرایانه و بازاردوستانه برد، این نوع فعالیت‌ها اندکی محو شده‌اند.»