به گزارش اکوایران، محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره سامانه شفافیت مالی انتخابات و نحوه‌ی کارکرد آن، به «تسنیم» گفت: امسال برای اولین‌بار قانون شفافیت و تامین منابع مالی تبلیغات انتخابات مجلس مصوب سال 1398 اجرایی می‌شود. ما بر اساس تکلیف قانونی، سامانه‌ی مالی اتخابات را رونمایی کردیم که پایگاهی است که نامزدها اطلاعات مالی‌شان را ثبت می‌کنند.

دبیر ستاد انتخابات کشور افزود: نامزدها طبق این قانون، موظفند منابع أخذ شده و دارایی‌هایشان که برای تبلیغات استفاده می‌کنند را در این سامانه وارد کنند. طبق قانون چهار هزینه برای نامزدها متصور شده که باید منابع‌شان را مصروف کنند.

اسلامی گفت: اموال و دارایی‌های کاندیدا به‌همراه کمکی که از احزاب و گروه‌های سیاسی و اشخاص حقیقی می‌گیرند، طبق قانون باید برای«برپایی ستاد انتخاباتی»، «تبلیغات مجاز»، «برپایی تجمعات» و هم‌چنین «هزینه‌ی حق‌الزحمه عوامل اجرایی» مصرف شود.

وی با بیان اینکه موارد مذکور باید در سامانه شفافیت ثبت شود، اظهار داشت: هم‌چنین یک سقف برای تبلیغات و یا گردش مالی تبلیغات انتخاباتی نامزدها در نظر گرفته شده که متناسب با جمعیت، پراکندگی جغرافیایی و تعداد کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه تعریف شده است.

دبیر ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: برای تمامی نامزدهای انتخاباتی که اسامی‌شان از سوی شورای نگهبان به ما اعلام شده، پیامکی حاوی یک نام کاربری و رمز عبور ارسال کرده‌ایم. برخی نامزدها وارد سامانه شده‌اند و برخی درحال ورود هستند.

اسلامی هم‌چنین از وجود یک دستورالعمل و توضیحات در سامانه شفافیت مالی انتخابات خبر داد و گفت: نامزدها با مطالعه‌ی این توضیحات، می‌توانند به‌خوبی موارد را ثبت کنند. طبق قانون، خود نامزد می‌تواند به‌عنوان حسابدار باشد و هم‌چنین می‌تواند یک شخص حقوقی و یا حقیقی را به‌عنوان حسابدار ثبت کند و امکان تغییر هم وجود دارد. ضمناً سقف هزینه‌های مالی برای انتخابات در این سامانه به نمایش درآمده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: با هماهنگی وزیر ارتباطات شش پیام‌رسان ایرانی «روبیکا»، «ایتا»، «بله»، «گپ»، «آی‌گپ» و «سروش‌پلاس» اعلام آمادگی کردند که فضایی را برای تبلیغات نامزدها در اختیار قرار می‌دهند. چهار سرویس این پیام‌رسان‌ها کاملاً رایگان و چند سرویس نیز با 50 درصد تخفیف و با هزینه‌های بسیار پایین در نظر گرفته شده است.