به گزارش اکوایران، روز جمعه یک قاضی در نیویورک حکم داد که دونالد ترامپ باید 354.9 میلیون دلار جریمه به خاطر اغراق در اعلام دارایی خالص خود برای فریب دادن وام دهندگان پرداخت کند. این حکم  یک شکست قانونی دیگر به رئیس جمهور سابق آمریکا در پرونده مدنی که امپراتوری املاک و مستغلات او را به خطر می‌اندازد، تحمیل کرد.

دادستانی نیویورک از دادگاه خواسته بود ترامپ را ۳۷۰ میلیون دلار جریمه کند. قاضی دادگاه روز جمعه حکم خود را اعلام کرد و علاوه بر جریمه ۳۵۴.۹ میلیون دلاری، دونالد ترامپ به مدت سه سال از مدیریت کسب و کار در ایالت نیویورک محروم شد. آلینا حبه وکیل ترامپ قول داد که درخواست تجدید نظر کند.

به گزارش رویترز، انگورون حکم قبلی خود را از سپتامبر لغو کرد و دستور «انحلال» شرکت‌هایی را که ستون‌های امپراتوری املاک و مستغلات ترامپ را کنترل می‌کردند، لغو کرد و روز جمعه گفت که این کار دیگر ضروری نیست زیرا او یک ناظر مستقل را برای نظارت بر تجارت ترامپ منصوب می‌کند.

انگورون در این حکم نوشت که ترامپ و دیگر متهمان این پرونده «نمی‌توانند اشتباه خود را بپذیرند.»

دادخواستی که توسط لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک مطرح شد، ترامپ و کسب و کارهای خانوادگی او را متهم کرد که در طول یک دهه ارزش خالص دارایی او را 3.6 میلیارد دلار در سال اغراق کرده‌اند تا بانکداران را فریب دهند تا شرایط وام بهتری به او بدهند. ترامپ که در چهار پرونده دیگر با اتهامات جنایی روبرو است، این شکایت را یک انتقام گیری سیاسی توسط جیمز دموکرات خوانده است.

ترامپ در پست‌هایی در رسانه‌های اجتماعی خود، انگورون را «شیاد»، جیمز را «فاسد» و پرونده‌اش را «دخالت در انتخابات» و «پرونده سازی» خواند.

ترامپ نوشت: «این تصمیم یک کلاهبرداری کامل است. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم بی‌عدالتی پابرجا بماند.»

انگورون، که بدون هیئت منصفه درباره این پرونده تصمیم گرفت، ترامپ و شرکت‌هایش را که در شکایت نام برده شده است، از درخواست وام از هر موسسه مالی که در نیویورک منشور است به مدت سه سال منع کرد، که می‌تواند توانایی او را برای دریافت اعتبار از بانک‌های بزرگ ایالات متحده کاهش دهد.

پسران ترامپ، دون جونیور و اریک نیز متهمان این پرونده بودند. قاضی آنها را به پرداخت 4 میلیون دلار محکوم کرد. وکیل آنها کلیفورد رابرت این تصمیم را «بی‌عدالتی فاحش» خواند و گفت که معتقد است در دادگاه تجدید نظر لغو خواهد شد.

آلن وایسلبرگ، مدیر مالی سابق سازمان ترامپ، که در یک پرونده کیفری جداگانه به تقلب مالیاتی اعتراف کرد، به پرداخت یک میلیون دلار محکوم شد و مادام العمر از مدیریت امور مالی شرکت نیویورک منع شد.

جیمز گفت که جریمه‌های پرداخت شده توسط همه متهمان در مجموع بیش از 450 میلیون دلار با احتساب بهره بوده است.

جیمز در بیانیه‌ای گفت: «دونالد ترامپ در نهایت به دلیل دروغگویی، تقلب و کلاهبرداری حیرن آور خود با پاسخگویی مواجه می‌شود. زیرا مهم نیست که چقدر بزرگ، ثروتمند یا قدرتمند فکر می‌کنید، هیچ کس بالاتر از قانون نیست.»

تصمیم قاضی می‌تواند ضربه بزرگی به امپراتوری املاک و مستغلات ترامپ وارد کند، حتی در شرایطی که او با اختلاف زیادی در رقابت برای نامزدی جمهوری خواهان برای به چالش کشیدن جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات در انتخابات 5 نوامبر ایالات متحده است.

ترامپ در طول شهادت دادگاهی پر پیچ و خم در ماه نوامبر پذیرفت که برخی از ارزش‌های دارایی او نادرست است، اما اصرار داشت که بانک‌ها موظف هستند بررسی‌های لازم را انجام دهند.

قاضی انگورون نوشت: «دونالد ترامپ به ندرت به سؤالات مطرح شده پاسخ می‌داد و مکرراً سخنرانی‌های طولانی و نامربوط را در مورد موضوعاتی که بسیار فراتر از محدوده دادگاه بود، مطرح می‌کرد. امتناع او از دادن پاسخ مستقیم به سوالات، یا در برخی موارد پاسخ ندادن، اعتبار او را به شدت به خطر انداخت.»

ممکن است از ترامپ خواسته شود که در طول درخواست تجدیدنظر، بخش کامل حکم به اضافه سود را واریز کند. ترامپ همچنین می‌تواند با تضمین نوعی وام به نام اوراق تجدیدنظر، مبلغ کمتری را با وثیقه و بهره ارسال کند.

برای ترامپ در چهار پرونده کیفری، از جمله یک پرونده در نیویورک در ارتباط با رشوه‌ اعلام جرم شده است. قاضی ناظر بر آن پرونده روز پنجشنبه تاریخ محاکمه را 25 مارس تعیین کرد. ترامپ همچنین در فلوریدا به دلیل نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده پس از ترک ریاست جمهوری و در واشنگتن و جورجیا به دلیل تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات 2020 متهم شده است.

او در این موارد خود را بی‌گناه دانسته است.

در جریان پرونده کلاهبرداری مدنی، ترامپ در 11 ژانویه، روز پایانی، در حالی که اعلام می‌گناهی می‌کرد از قاضی و جیمز به شدت انتقاد کرد. ترامپ به انگورون که به وکیل ترامپ گفته بود «موکلت را کنترل کن.» گفت: «تو دستور کار خودت را داری.»

قاضی در جریان محاکمه ترامپ را به دلیل دو بار نقض حکم تهمت زدن به کارکنان دادگاه، 15 هزار دلار جریمه کرد.

ترامپ هم‌چنین در واکنش به این حکم گفت که درخواست تجدید نظر می‌دهد. ترامپ گفت: صادقانه بگویم، اگر در مرحله تجدید نظر موفق نشویم به این معناست که ایالت نیویورک از دست رفته است. مردم به همین خاطر است که از ایالت نیویورک خارج می‌شوند و به همین دلیل نرخ کوچ آن‌ها با سرعت بیشتری افزایش می‌یابد».