به گزارش اکوایران، مقامات فعلی و سابق آمریکایی خبر دادند که ایالات متحده در مورد پیشرفت روسیه در زمینه یک نوع سلاح هسته‌ای جدید مبتنی بر فضا که تهدیدی برای شبکه ماهواره‌ای آمریکا محسوب می‌شود، کنگره و متحدان اروپایی را مطلع ساخته‌اند.

به نوشته نیویورک تایمز، این سلاح ضدماهواره‌ای می‌تواند ارتباطات غیرنظامی، نظارت از فضا و عملیات فرماندهی و کنترل نظامی ایالات متحده و متحدانش را از بین ببرد. یکی از مقامات سابق آمریکا گفت: «در حال حاضر، ایالات متحده توانایی مقابله با چنین سلاحی و دفاع از ماهواره‌های خود را ندارد».

مقامات آمریکایی گفتند که اطلاعات جدید سؤالاتی جدی در مورد احتمال خروج روسیه از معاهده «ماورای جَو» ۱۹۶۷ که تمام تسلیحات هسته‌ای فضایی را ممنوع می‌کند، ایجاد کرده است. اما آنها گفتند از آنجایی که به نظر نمی‌رسد روسیه به مرحله استقرار این سلاح نزدیک باشد، این یک تهدید فوری محسوب به شمار نمی‌رود.

این اطلاعات تا حدی در اعلامیه مرموز روز چهارشنبه توسط مایکل ترنر، نماینده جمهوری‌خواه ایالت اوهایو و رئیس کمیته اطلاعات کنگره منتشر شد. او از دولت بایدن خواست تا این اطلاعات را از طبقه‌بندی خارج کند.

پیش از این، ای‌بی‌سی نیوز گزارش داده بود که اطلاعات مربوط به تسلیحات هسته‌ای ضد‌ماهواره‌ای فضایی روسیه است. مقامات فعلی و سابق آمریکا با بیان اینکه پرتاب سلاح ضدماهواره‌ای نزدیک به نظر نمی‌رسد، اما فرصت جلوگیری از استقرار آن را کوتاه توصیف کردند.

تسلیحات هسته‌ای روسیه

نگرانی در مورد قراردادن تسلیحات هسته‌ای در فضا به ۵۰ سال پیش باز می‌گردد. ایالات متحده نسخه‌هایی از این فناوری را آزمایش کرد اما هرگز آن‌ها را به کار نگرفت. طی چندین دهه گذشته، روسیه در حال توسعه قابلیت‌های فضایی خود است. مقامات نظامی آمریکا همچنین هشدار داده‌اند که روسیه و چین به سمت نظامی‌سازی هرچه بیشتر فضا حرکت می‌کنند.

گزارشی که سال گذشته منتشر شد، حاکی از توسعه تسلیحات روسی برای از کار انداختن ماهواره‌های رقیب بود؛ اما این گزارش همچنین اذعان کرد که مسکو از استفاده کامل از توانایی‌های ضدماهواره‌ای خود اجتناب کرده است.

استقرار سلاحی هسته‌ای در فضا پیشرفتی قابل توجه در فناوری روسیه بوده و تنش‌های اتمی میان واشنگتن و مسکو را شدیداً افزایش خواهد داد. معاهده «ماورای جو» استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را ممنوع می‌کند، اما روسیه با محدودیت‌دانستن بسیاری از معاهدات کنترل تسلیحات که به دوران جنگ سرد برمی‌گردد، پایبندی به آن‌ها را عملاً کنار گذاشته است.

اظهارات ترنر و تصمیم او برای به اشتراک گذاشتن این اطلاعات با دیگران، زلزله‌ای در واشنگتن به پا کرد. سخنان او همچنین خشم مقامات کاخ سفید را برانگیخت؛ چرا که نگران از دست‌دادن منابع مهم اطلاعاتی در مورد روسیه بودند. در حالی که ترنر از متحدان کاخ سفید در زمینه کمک به اوکراین بوده، اظهارات روز چهارشنبه او به آخرین نقطه عطف در روابط تیره میان دولت بایدن و جمهوری‌خواهان کنگره تبدیل شد.

ترنر گفت: «من از بایدن می‌خواهم همه اطلاعات مربوط به این تهدید را از حالت طبقه‌بندی خارج کرده تا کنگره، دولت و متحدان ما بتوانند آشکارا درباره اقدامات لازم برای پاسخ به این تهدید گفتگو کنند».

معاهده «ماورای جو» یکی از اولین پیمان‌های مهم کنترل تسلیحات میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر بود و همچنین یکی از آخرین معاهده‌های باقی‌مانده است.

ولادیمیر پوتین

اگر روسیه از این معاهده فضایی خارج شده و اجازه دهد که پیمان «استارت نو» که توسعه تسلیحات هسته‌ای راهبردی را محدود می‌کند، در فوریه ۲۰۲۶ منقضی شود، ممکن است مسابقه تسلیحاتی جدیدی که از دوران اوج جنگ سرد تاکنون دیده نشده، دوباره اتفاق بیافتد.

استیون آندریسن، کارشناس هسته‌ای در مدرسه روابط عمومی هامفری می‌گوید: «پایان‌دادن به پیمان فضایی می‌تواند دریچه‌هایی را برای کشورهای دیگر باز کرده تا تسلیحات هسته‌ای را در فضا مستقر کنند. با استقرار تسلیحات هسته‌ای مداری، آن‌ها می‌توانند برای هدف قرار دادن ماهواره‌ها استفاده کنند».