به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ گفت جنگی که با حمله سال ۲۰۲۲ روسیه به اوکراین آغاز شد، باید پایان یابد. او همچنین مخالفت خود با ارسال کمک‌های بیشتر به خارج از کشور را تکرار کرد. در همین حال، مجلس سنا تلاش می‌کند بسته کمک‌های اضطراری به اوکراین و اسرائیل را پیش ببرد.

به نوشته بلومبرگ، ترامپ که نامزد پیشتاز رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان برای کسب نامزدی حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، در گردهمایی انتخاباتی روز شنبه در کارولینای جنوبی گفت: «ما باید این جنگ را حل کنیم. من آن را حل‌وفصل خواهم کرد».

او ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را «بزرگ‌ترین فروشنده تاریخ» خواند. ترامپ افزود که اگر اوکراین و روسیه به توافق می‌رسیدند، ایالات متحده صدها میلیارد دلار از دست نمی‌داد، اما اکنون آن‌ها دیگر نمی‌خواهند با آمریکا تعامل داشته باشند.

بازگشت احتمالی ترامپ به کاخ سفید متغیری بزرگ در تلاش‌های اوکراین برای باز پس گیری سرزمین‌های تحت اشغال روسیه است. ضدحمله سال ۲۰۲۳ کیف در جنوب شرق کشور تا حد زیادی با شکست مواجه شد. زلنسکی با فرمانده ارشد نظامی خود به مشکل خورد و روند تأمین کمک‌های نظامی جدید ایالات متحده در کنگره با مانع روبرو شد. زلنسکی گفته که «می‌خواهم باور کنم و امیدوار باشم» که تغییرات سیاسی در ایالات متحده به معنای پایان‌یافتن کمک‌ها به اوکراین نیست.

ترامپ همچنین مدعی شده که در زمان ریاست‌جمهوریش به اعضای ناتو گفته بود که روسیه را تشویق می‌کند تا به کشورهای عضو ناتو که حق عضویت خود را نمی‌پردازند، حمله کند. سخنانی که انتقاد تند اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید را به همراه داشت.

بیتس در بیانیه‌ای گفت: «تشویق رژیم‌های آدم‌کش به حمله به نزدیک‌ترین متحدان ما، وحشتناک و دیوانه‌وار بوده و امنیت ملی آمریکا، ثبات جهانی و اقتصادمان را به خطر می‌اندازد».