به گزارش اکوایران، شبکه سی‌ان‌ان مدعی شد نخست‌وزیر اسرائیل تلاش دارد عملیات رفح را تا اواسط مارس تکمیل کند.

به نوشته دویچه‌وله، شبکه خبری سی‌ان‌ان با استناد به یک نماینده اسرائیلی که نامش فاش نشده، گزارش داد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و کابینه وی توافق کردند که عملیات نظامی در رفح تا ۱۰ مارس تکمیل شود.

نتانیاهو روز جمعه از نیروهای مسلح اسرائیل خواست تا «طرح ترکیبی تخلیه جمعیت و انهدام گردان‌های» حماس در رفح را به کابینه ارائه کنند.  

بیش از یک میلیون آواره فلسطینی از زمان آغاز جنگ در نوار غزه به این شهر در مرز مصر پناه آورده‌اند. 

در این شرایط، رهبران حماس در روز شنبه هشدار دادند که عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح ممکن است «ده‌ها هزار کشته» داشته باشد. حماس در بیانیه‌ای گفت‌ که هرگونه اقدام نظامی عواقب فاجعه‌باری به دنبال خواهد داشت و «ممکن است در صورت ورود نیروهای اسرائیلی به رفح ده‌ها هزار نفر شهید یا مجروح شوند».

اعلان نتانیاهو برای آمادگی نیروهای نظامی و برنامه‌ریزی در عصر جمعه، تنها چند ساعت پس از آن بود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، کارزار نظامی اسرائیل در غزه را مورد انتقاد قرار داد. 

پس از آن که عربستان سعودی درباره عواقب حمله نیروهای اسرائیلی به شهر رفح در جنوب نوار غزه هشدار داد و آن را «بسیار خطرناک» توصیف کرد، اردن، تشکیلات خودگردان فلسطینی و آلمان و اسپانیا نیز درباره عواقب «فاجعه‌بار» آن حمله احتمالی هشدار داده‌اند.

وزارت خارجه عربستان سعودی، روز شنبه در بیانیه‌ای بر لزوم مداخله فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای جلوگیری از وقوع فاجعه قریب‌الوقوع انسانی ناشی از حمله اسرائیل، تاکید کرد. این بیانیه افزود: «برای جلوگیری از آن که اسرائیل موجب فاجعه انسانی شود، همه طرف‌هایی که از جنگ حمایت می‌کنند مسئولیت دارند.»

بیانیه فوق رفح را آخرین پناهگاه صدها هزار غیرنظامی فلسطینی توصیف کرد که «به‌دلیل حمله اسرائیل ناگزیر از فرار شدند»، و تاکید کرد که پادشاهی سعودی اعزام نیروهای اسرائیلی به رفح را یکسره رد می‌کند. 

هم‌چنین، ارتش اسرائیل ادعا کرد در جریان حمله هوایی روز شنبه در رفح، در جنوب نوار غزه، یکی از مقام‌های ارشد نظامی حماس را همراه با دو عامل دیگر این گروه هدف قرار داده است.

به ادعای ارتش اسرائیل، هدف اصلی این حمله، احمد الیعقوبی بوده است که ارتش اسرائیل و شین‌بت (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل) او را مهم‌ترین مقام تدارکات امنیتی حماس معرفی کرده‌اند.

به‌گفته ارتش اسرائیل، ایمان رنتیسی، از مقام‌های ارشد بخش تحقیقات امنیتی حماس و یک نیروی مخفی دیگر این گروه در جریان حملات روز شنبه در رفح کشته شدند. اسرائیل می‌گوید خودروی این افراد مستقیما هدف قرار گرفت.